Pagina 1 van 2
Nieuwe wielen op oude racefiets
Geplaatst: 30 jan 2013 15:27
door Edwindegroot
Hallo,
Eergister heb ik een oude Koga Superwinner gekocht als winterfiets. Het is op zich een nette fiets en hij fietst goed, maar toen ik vandaag de eerste echte rit ging maken knalde een spaak bij het achterwiel eruit. Het gaat om een wiel met een Ultegra 600 cassette met 6 tandwielen. Ik denk dat het het meest verstandig is om het voor en achterwiel te vervangen, omdat ik gewoon wil kunnen vertrouwen op de fiets. Ik heb op internet het volgende achterwiel gezien dat geschikt is voor een cassette met 6 tandwielen
http://www.fietspunt.nl/nl/achterwiel-r ... QktdR28-YU" onclick="window.open(this.href);return false; . Kan ik ervan uit gaan dat dit achterwiel past op de fiets? Of zijn er nog andere dingen waarmee ik rekening moet houden? Eventueel wilde ik ook deze cassette nog erbij bestellen
http://www.fietspunt.nl/nl/freewheel-6v ... QkqXb8TmQo" onclick="window.open(this.href);return false; .
Hopelijk kunnen jullie me adviseren.
Groeten, Edwin
Re: Nieuwe wielen op oude racefiets
Geplaatst: 30 jan 2013 15:50
door loos
Waarom zou je de wielen niet naar de fietsenmaker brengen voor wat onderhoud?
Re: Nieuwe wielen op oude racefiets
Geplaatst: 30 jan 2013 15:54
door klimmer
De uitvalmaat van je achtervork is bepalend of het nieuwe wiel past. Waarschijnlijk is het 126mm, hetgeen waarschijnlijk (!) overeenkomt met dat van het wiel. Meten dus! Heb je een stalen frame, kun je dat met een beetje moeite uitbuigen tot 130mm, indien nodig. In dat geval kun je ook kiezen voor een wiel met een body, waar cassettes van 8v, 9v en 10v op passen. 130mm is de standaard voor racers. 135mm de standaard voor ATB en stadshybrides. Wat jij cassette noemt, is een freewheel, geen cassette. Die bestonden niet in 6v, wel in 7v en meer. Overigens laat de link naar het wiel geen afbeelding zien, maar meten is dit geval bepalend voor de geschiktheid, niet het uiterlijk. Ik neem aan dat de achterderailleur met frictiecommandeur wordt bediend. Heb je een SIS commandeur (met index), dan ben je aangewezen op 6v of je vervangt de commandeur door frictie exemplaar, of verwijdert het indexmechnisme, dan kun je tot 10v schakelen.
Waarom zou je het voorwiel vervangen?
Re: Nieuwe wielen op oude racefiets
Geplaatst: 30 jan 2013 17:41
door Edwindegroot
@ loos, bij de fietsenmaker zouden de spaken vervangen moeten worden, en dat kostte 63 euro, dus meer dan het nieuwe achterwiel.
@klimmer, bedankt voor de informatie, ik zal het inderdaad dan opmeten, en als het lijkt te kloppen dan bestel ik het achterwiel gewoon, mocht het uiteindelijk niet kunnen dan kan ik altijd het wiel terugsturen en dan ben ik alleen de verzendkosten kwijt. Ik dacht dat het verstandig was om ook het voorwiel te vervangen omdat ik niet weet of ik op de spaken van het voorwiel kan vertrouwen.
Re: Nieuwe wielen op oude racefiets
Geplaatst: 30 jan 2013 18:38
door klimmer
Je kunt de webshop altijd tevoren vragen per mail wat de inbouwbreedte is van het wiel. Kost helemaal niets. Zou eigenlijk op de site moeten staan.
met je handen en vingers controleer je op een eenvoudige wijze of de spaken van voorwiel gelijke spanning hebben. Allemaal hetzelfde ping of bong geluid. Ping (hoog geluid) is beter, maar vooral dezelfde spanning van alle spaken. Dat zegt iets over houdbaarheid van het wiel.
Re: Nieuwe wielen op oude racefiets
Geplaatst: 30 jan 2013 18:48
door Edwindegroot
Ja inderdaad, goed idee, ik zal een mail sturen. Al met al toch best veel geld kwijt voor zo'n winterfiets, fiets was 275 euro, het is verder wel een nette fiets, alles loopt soepel en de tandwielen zijn niet versleten, er zit alleen een klein beetje roest bij de snelspanner, en het schakelt en remt goed. Dan nog shimano pedaaltjes voor 55 euro en een achterwiel + cassette voor 65 euro. Maar als het dan in orde is dan ben ik er wel heel tevreden mee.
Re: Nieuwe wielen op oude racefiets
Geplaatst: 30 jan 2013 19:27
door klimmer
€275,-?, dat is inderdaad heel veel geld voor fiets uit 6v tijdperk....Was destijds ongeveer de nieuwprijs....
Fiets heeft kennelijk 20 jaar in de schuur gestaan.
Re: Nieuwe wielen op oude racefiets
Geplaatst: 30 jan 2013 19:37
door roadslave1954
€75 had voldoende geweest. m.i.
Re: Nieuwe wielen op oude racefiets
Geplaatst: 30 jan 2013 20:22
door Edwindegroot
Het is best veel maar ik heb marktplaats een tijdje in de gaten gehouden voor goede fietsen die een beetje in de buurt waren, en ik heb het uiteindelijk maar gedaan toen ik iets vond wat me wat leek, maar het is inderdaad wel veel geld.
Update
Nog even over het wiel dat ik linkte,
http://www.fietspunt.nl/nl/achterwiel-r ... escription" onclick="window.open(this.href);return false; , bij de vragen staat
Vraag: Hallo, Ik heb een oude racefiets met 6speed. Past dit wiel hier waarschijnlijk wel bij. Aangezien volgens mij nieuwere achterwielen een bredere as hebben. Is het daarnaast mogelijk om het volgende artikel hiermee te combineren: Freewheel 6V Sunrace 14-28? Met vriendelijke groet, Bob
Gesteld op 04 October 2012 door Bob
Antwoord: Beste Bob, het freewheel en het wiel gaan prima samen.
Geholpen door Edwin - Klantenservice Admin
Maar als ik bij hetzelfde wiel kijk maar dan in een andere kleur dan staat er
Vraag: Geachte mevrouw, meneer ik wil graag weten wat de inbouw breedte van de naaf is. Bij voorbaat bedankt voor uw antwoord. met vriendelijke groet Hans Bruin
Gesteld op 22 July 2012 door Hans Bruin
Antwoord: Beste Hans, 130mm.
Geholpen door Edwin - Klantenservice Admin
bij
http://www.fietspunt.nl/nl/achterwiel-r ... ilver.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Is het waarschijnlijk dat de inbouwbreedte van dit wiel echt 130mm is aangezien het voor een 6-speed freewheel is, of zou de klantenservice zich vergist hebben? Want dit wiel is toch juist min of meer bedoeld voor oudere fietsen met dus meestal 126mm inbouwbreedte?
Re: Nieuwe wielen op oude racefiets
Geplaatst: 30 jan 2013 22:50
door klimmer
roadslave1954 schreef:€75 had voldoende geweest. m.i.
Ik ben het wel met je eens, maar eerlijk is eerlijk, onder €150 vind je op marktplaats geen fietsen, hoe oud ook. En sommige oude fietsen zijn qua gebruikswaarde hun geld nog waard ook. Maar we dwalen af.
Re: Nieuwe wielen op oude racefiets
Geplaatst: 30 jan 2013 23:13
door Ernie C.
klimmer schreef:De uitvalmaat van je achtervork is bepalend of het nieuwe wiel past. Waarschijnlijk is het 126mm, hetgeen waarschijnlijk (!) overeenkomt met dat van het wiel. Meten dus! Heb je een stalen frame, kun je dat met een beetje moeite uitbuigen tot 130mm, indien nodig. In dat geval kun je ook kiezen voor een wiel met een body, waar cassettes van 8v, 9v en 10v op passen. 130mm is de standaard voor racers. 135mm de standaard voor ATB en stadshybrides. Wat jij cassette noemt, is een freewheel, geen cassette. Die bestonden niet in 6v, wel in 7v en meer. Overigens laat de link naar het wiel geen afbeelding zien, maar meten is dit geval bepalend voor de geschiktheid, niet het uiterlijk. Ik neem aan dat de achterderailleur met frictiecommandeur wordt bediend. Heb je een SIS commandeur (met index), dan ben je aangewezen op 6v of je vervangt de commandeur door frictie exemplaar, of verwijdert het indexmechnisme, dan kun je tot 10v schakelen.
Waarom zou je het voorwiel vervangen?
Je ziet even over het hoofd dat UG ook een cassette is
Wat ik verder vreemd vind dat er gesproken wordt over Ultegra 600, volgens mij zijn de Ultegra 6400 "tricolore" 600 naven minimaal 7 speed (UG of HG) en zowel in 126mm als 130mm versie gebouwd (Shimano kennende ook nog 128mm).
Wellicht is het handig om even uit te zoeken wat voor groep er precies op je fiets zit dan is het makkelijker om je verder te helpen. Eventueel kun je deze website gebruiken:
http://www.velobase.com/SearchBasic.aspx
Re: Nieuwe wielen op oude racefiets
Geplaatst: 30 jan 2013 23:34
door klimmer
thanks Ernie! Overigens hoeft TS zich geen zorgen te maken over de eventuele 128mm naaf. Laatst had ik nog een recent (dus alu) Cube frame in handen met een feitelijke uitvalmaat van 132mm en dat met een naaf van 135mm. Aluminium is stijf, maar die drie millimeter extra zijn geen probleem.