Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Zadelpijn

fabber
Forum-lid

Gebruikersavatar fabber 01 feb 2013 20:25

Goedenavond,

Dit jaar heb ik een tacx aangeschaft om tijdens de winter wat te kunnen trainen. Ik heb ook een nieuwe zadel aangeschaft omdat de vorige te smal was. Daarvoor heb ik de afstand van de zitbotjes opgemeten en op basis daarvan de Specialized Toupe Gel 15 cm aangeschaft.

Nu krijg ik na een uurtje fietsen op de tacx veel last van mijn kont en mijn edele delen worden gevoelloos. Ik heb daarom wat geëxperimenteerd met de stand van de zadel, voornamelijk door de punt iets hoger cq lager te zetten, maar het lijkt niet te helpen.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn:
- zadel te hard?
- staat de zadel wellicht te hoog? (vergeleken met mijn benenlengte zou ik zeggen van niet)
- zit ik te ver naar voren?
- ?????

Ik hoop dat jullie tips hebben om mij van dit ongemak te verhelpen.

Bedankt!

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 02 feb 2013 00:28

Fietsen op een tacx geeft volgens mij sneller zadelpijn dan als je op de weg fietst. 't is een andere wijze van fietsen.
Dus, best nog eerst even op de" weg testen en ook een klein beetje geduld tot je wat gewend bent aan je zadel.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

mrangry
Forum-lid

mrangry 02 feb 2013 14:09

Als je edele delen gevoelloos worden dan zit je ook teveel met je bekken naar voren gekanteld. Je zit dan op de penis zenuw die onder je door loopt (van je rug naar voren). Je moet zitten op de zitbotjes, zodat je die twee punten echt bewust op het zadel voelt drukken. Stel je zadel of zithouding bij totdat je dat voor elkaar hebt. Dat gezegd hebbende heb ik op de Tacx ook mee last dan buiten, ik gebruik daarom m'n broek met de dikste zeem, dat helpt.

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 02 feb 2013 23:21

De zadelvorm is crusiaal en moet echt bij jouw zitvlak passen. Vaak is het proberen van afstelling, maar soms moet je ook gewoon een ander zadel eens proberen. Ikzelf ben meestal ook niet geheel pijnvrij na een lange rit (of Tacx training). Wat ik je wel wil meegeven is dat een breed zadel ogenschijnlijk misschien beter past, maar wellicht toch niet de juiste keuze is. Als voorbeeld kwam ik na een zadelmeting uit op een 143 mm zadel. in die breedte heb ik vervolgens diverse zadel geprobeerd (allen 2e hands gekocht), zelfs zadels met een open middenstuk, maar het ideale zadel zat er niet bij. Nu heb ik sinds een half jaar een nieuwe racefiets met een 130 mm zadel en dat zadel is tot nu toe mijn beste zadel!
Ook de koersbroek doet veel qua comfort, dus dat kan ook een deel van je problemen veroorzaken!
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

onno1990
Forum-lid

onno1990 03 feb 2013 17:10

een zadel met de goede breedte en met cut-out deed bij mij wonderen! Neem volgende keer eerst een testzadel, dat scheelt je toch al gauw 100 euro als het toch tegenvalt....
Als je helemaal kapot zit, dan is het tijd om nog een tandje zwaarder te schakelen.

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 03 feb 2013 19:02

Optisch niet zo fraai, maar qua "edele delen problemen" voor mij onverslaanbaar, ISM zadels. Ben vooral erg tevreden over de ISM Adamo Podium, en de ISM Adamo Prologue. Ik heb ernstige problemen gehad vanuit het perineum, maar sinds ik ISM rijd zijn die blijvend verdwenen.

ottorongo
Forum-lid

ottorongo 04 feb 2013 02:01

Volledig akkoord met hanz1963. Ze mogen dan wel keihard zijn maar na het testen van een 8-tal zadels bleef er voor mij ook slechts dit zadel over. Ik vind dat het perfect zit

sibon
Forum-lid

sibon 04 feb 2013 08:20

Rij je op je tackx met voorwielsteun? Mijn ervaring is dat ik na een uurtje tackxen een beetje zadelpijn krijg. En dat terwijl ik de dag erna eenvoudig 3 uur zonder enige last op dat zelfde zadel rij. Ik zou je zadel vooral op de weg testen, voordat je weer een nieuw zadel aanschaft. Tenzij je natuurlijk een tackxsfanaat bent. Dan moet je op zoek naar een tackxzadel.

R-Know
Forum-lid

R-Know 04 feb 2013 09:30

Is de zit zelf wel goed?
Ik heb zelf ook ervaring met de bredere Specialized zadels en bij mij zijn het tot nu toe de fijnste.
Maar....na 80 km vind ik het helemaal niet erg dat ik weer thuis ben.
Ook ik heb de bredere gekocht na een meting. Ze zijn beter dan de smallere voor mij. Ik heb alleen last van mijn kont. Zal ook zeker door mijn gewicht komen, heel ruim boven de 100kg.
Probeer gerust eens ander zadels uit. Koop wat op marktplaats, bevalt het niet doe je ze weer weg zonder er teveel op te verliezen.
Testzadels is leuk maar je moet er aan wennen en tegen de tijd dat je gewend ben is weg brengen vaak geen optie meer.
Succes

robinvz
Forum-lid

robinvz 04 feb 2013 09:42

@ Hanz1963 en Ottorongo

Die ISM zadels, ik lees dat ze inderdaad goed zijn voor het dove gevoel en andere problemen, maar dat je met je dijbenen tegen de punt aan komt door de breedte en dat dat gaat schuren.
Hebben jullie hier ervaring mee?
Ik heb zelf ook veel last van een doof gevoel, zowel op de tacx als op de weg.
Dacht nu aan een ISM zadel of het nieuwe selle italia SLR superflow S3/L3, ook met een forse uitsparing.

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 04 feb 2013 10:14

robinvz schreef:@ Hanz1963 en Ottorongo

Die ISM zadels, ik lees dat ze inderdaad goed zijn voor het dove gevoel en andere problemen, maar dat je met je dijbenen tegen de punt aan komt door de breedte en dat dat gaat schuren.
Hebben jullie hier ervaring mee?
Ik heb zelf ook veel last van een doof gevoel, zowel op de tacx als op de weg.
Dacht nu aan een ISM zadel of het nieuwe selle italia SLR superflow S3/L3, ook met een forse uitsparing.
Deze klacht heb ik niet, terwijl mijn dijen toch snel tegen elkaar schuren bij bijv. joggen. Misschien heeft het met de juiste afstelling te maken. Die is van ISM-zadels namelijk echt anders. Je moet het zadel 1 á 2 inch (dus 2 1/2 tot 5 cm) verder naar achteren plaatsen dan je reguliere zadel. De laatste 1 á 2 inch van je zadel zit je dus ook niet op, maar steekt achter je billen uit. Daarnaast moet je altijd even kijken of het voor jezelf prettiger is je zadel iets uit het lood te zetten (links-rechts). Ikzelf heb hem een klein tikje naar links staan.
Ook de schuine hoek is relevant (voor mij een hoek op het zadeldek gemeten van zo'n 4,5 graad, met de punt naar beneden)
Ik vermoed dat teveel ISM kopers de bijgeleverde montage-instructies niet goed lezen, en het zadel monteren zoals een regulier zadel. En dat werkt dus niet.

timofietst
Forum-lid

Gebruikersavatar timofietst 04 feb 2013 12:07

sibon schreef:Rij je op je tackx met voorwielsteun? Mijn ervaring is dat ik na een uurtje tackxen een beetje zadelpijn krijg. En dat terwijl ik de dag erna eenvoudig 3 uur zonder enige last op dat zelfde zadel rij. Ik zou je zadel vooral op de weg testen, voordat je weer een nieuw zadel aanschaft. Tenzij je natuurlijk een tackxsfanaat bent. Dan moet je op zoek naar een tackxzadel.
Het helpt bij mij al om (net als op de weg, bochten uit etc) af en toe uit het zadel te komen op de Tacx. Gewoon even drie tandjes terug schakelen en gaan staan.
Groeten,

Timo
Good Times!!
YT Jeffsy AL comp 2
Canyon Grand Canyon AL
http://www.mellowbikers.nl

Plaats reactie