Van 60/80 mm naar 100 mm veerweg
In plaats van de veerweg, kun je beter naar de zogenaamde A-C lengte kijken. Axle to crown, dus as naar vorkkroon. Even een plaatje erbij:
Als deze maten niet overeen komen, verandert je balhoofdhoek. Als je fietsen (met de huidige vork) traag sturen is een langere vork niet echt aan te bevelen.
Kijk ook even bij Sheldon Brown: Klik
Als deze maten niet overeen komen, verandert je balhoofdhoek. Als je fietsen (met de huidige vork) traag sturen is een langere vork niet echt aan te bevelen.
Kijk ook even bij Sheldon Brown: Klik
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.
Inderdaad, gaat geheel van de A-C lengte afhangen. Een 100mm vork in een 80'er geo gaat nog net, op steile klimmen merk je wat steigerachtig gedrag, en rechtdoor wordt je fiets wat stabieler. Een 100 vork in een 60'er geo gaat volgens mij serieus crappy rijden. Iedere 20mm verschil in A-C lengte doet ongeveer een graad verschil in balhoofdshoek.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team
Weys KTM Racing Team