Compact 9-speed --> Double 11-speed
Ben eigenlijk een leek op gebied van verzetten en dergelijke.
Momenteel heb ik een 9-speed met volgende configuratie 50/34 - 12/27.
Nu zou ik op een fiets die ik kan kopen een 11-speed Record met 53/39 - 12/29.
Nu vraag ik mij eigen af of dat zal gaan in de Vogezen/Alpen als ik goed getraind ben.
Indien nodig zal ik dan een andere crank moeten kopen wat geen probleem is bij Record.
Juist de prijs rond de 400 euro is veel ...
Thx voor het advies.
Momenteel heb ik een 9-speed met volgende configuratie 50/34 - 12/27.
Nu zou ik op een fiets die ik kan kopen een 11-speed Record met 53/39 - 12/29.
Nu vraag ik mij eigen af of dat zal gaan in de Vogezen/Alpen als ik goed getraind ben.
Indien nodig zal ik dan een andere crank moeten kopen wat geen probleem is bij Record.
Juist de prijs rond de 400 euro is veel ...
Thx voor het advies.
34 gedeeld door 27 is toch een stuk kleiner dan 39 gedeeld door 29? Ik schrijf dat zo betuttelend uit, omdat heel veel renners niet beseffen hoe simpel het is verzetten te vergelijken. Normaal moet je de uitkomsten vermenigvuldigen met de wielomtrek = verzet (meters afgelegd per trapasomwenteling). Ik neem aan dat de omtrek gelijk blijft en daarom zijn beide quotienten voldoende voor een vergelijking.
Mijn stelregel is simpel en duidelijk: versnellingen zijn geen doel, maar middel, dus kies het (kleinste, gemiddelde enz..) verzet dat bij je duurvermogen past. Bovenaan de berg wordt je tijd gemeten, niet je versnelling. Zo simpel is dat.
Mijn stelregel is simpel en duidelijk: versnellingen zijn geen doel, maar middel, dus kies het (kleinste, gemiddelde enz..) verzet dat bij je duurvermogen past. Bovenaan de berg wordt je tijd gemeten, niet je versnelling. Zo simpel is dat.
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
Multiman schreef:..... Momenteel heb ik een 9-speed met volgende configuratie 50/34 - 12/27.
Nu zou ik op een fiets die ik kan kopen een 11-speed Record met 53/39 - 12/29.
Nu vraag ik mij eigen af of dat zal gaan in de Vogezen/Alpen als ik goed getraind ben....
Lastig om een 'sluitend advies' te geven. Want 'goed getrained' is ook een arbitrair begrip. Als je nu met 34 x 27 niet het idee hebt dat je het daarmee vaak 'maar net red', denk ik dat je het met 39 x 29 ook moet kunnen. Maar als je die 34 x 27 (erg) vaak/snel nodig hebt, zou ik er nog eens 'een nachtje over slapen' en mij afvragen of het wel een slimme keuze is!
P.S De Alpen is trouwens wel iets anders dan de Vogezen (qua klimmen), maar ik neem aan dat je dat wel weet;).
60 x Ventoux
Multiman schreef:ook met een 29 ipv 27 achteraan?
Zoals eerder vermeld is 39x29 idd geen 34x27. Je kunt zelf uitrekenen wat je moet rijden met een 34 voor het te vergelijken. Vervelend als je tijdens een weekje Alpen erachter komt dat je het toch niet lekker rond krijgt. De fietsenmaker in Bourg d'oissans loopt er op binnen
Twitter: @rbruijns
Waarom zou je überhaupt willen wisselen van groep? En als je al wisselt, waarom da niet weer een compact?
-
- Forum-lid
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 13 apr 2005 21:47
Multiman schreef:Ga een fiets kopen en daar staat een Record Double op. Wil daar dus een Compact van maken. Vandaar mijn vraag of er nog iets buiten de crank moet verandert worden!
Ketting inkorten en voorderailleur lager zetten en afstellen. makkelijk zelf te doen, als je het gereedschap hebt (kettingpons en inbussleutel).