Pagina 1 van 1
Compact 9-speed --> Double 11-speed
Geplaatst: 23 okt 2010 00:07
door multiman
Ben eigenlijk een leek op gebied van verzetten en dergelijke.
Momenteel heb ik een 9-speed met volgende configuratie 50/34 - 12/27.
Nu zou ik op een fiets die ik kan kopen een 11-speed Record met 53/39 - 12/29.
Nu vraag ik mij eigen af of dat zal gaan in de Vogezen/Alpen als ik goed getraind ben.
Indien nodig zal ik dan een andere crank moeten kopen wat geen probleem is bij Record.
Juist de prijs rond de 400 euro is veel ...
Thx voor het advies.
Geplaatst: 23 okt 2010 00:13
door rbr
Als je een compact gewoon bent voor de klimmen, wordt de 39 andere koek.
Geplaatst: 23 okt 2010 00:17
door multiman
ook met een 29 ipv 27 achteraan?
Geplaatst: 23 okt 2010 00:55
door klimmer
34 gedeeld door 27 is toch een stuk kleiner dan 39 gedeeld door 29? Ik schrijf dat zo betuttelend uit, omdat heel veel renners niet beseffen hoe simpel het is verzetten te vergelijken. Normaal moet je de uitkomsten vermenigvuldigen met de wielomtrek = verzet (meters afgelegd per trapasomwenteling). Ik neem aan dat de omtrek gelijk blijft en daarom zijn beide quotienten voldoende voor een vergelijking.
Mijn stelregel is simpel en duidelijk: versnellingen zijn geen doel, maar middel, dus kies het (kleinste, gemiddelde enz..) verzet dat bij je duurvermogen past. Bovenaan de berg wordt je tijd gemeten, niet je versnelling. Zo simpel is dat.
Geplaatst: 23 okt 2010 14:16
door Le Grimpeur
Multiman schreef:..... Momenteel heb ik een 9-speed met volgende configuratie 50/34 - 12/27.
Nu zou ik op een fiets die ik kan kopen een 11-speed Record met 53/39 - 12/29.
Nu vraag ik mij eigen af of dat zal gaan in de Vogezen/Alpen als ik goed getraind ben....
Lastig om een 'sluitend advies' te geven. Want 'goed getrained' is ook een arbitrair begrip. Als je nu met 34 x 27
niet het idee hebt dat je het daarmee vaak 'maar net red', denk ik dat je het met 39 x 29 ook moet kunnen. Maar als je die 34 x 27 (erg) vaak/snel nodig hebt, zou ik er nog eens 'een nachtje over slapen' en mij afvragen of het wel een slimme keuze is!
P.S De Alpen is trouwens wel iets anders dan de Vogezen (qua klimmen), maar ik neem aan dat je dat wel weet;).
Geplaatst: 23 okt 2010 14:44
door rbr
Multiman schreef:ook met een 29 ipv 27 achteraan?
Zoals eerder vermeld is 39x29 idd geen 34x27. Je kunt zelf uitrekenen wat je moet rijden met een 34 voor het te vergelijken. Vervelend als je tijdens een weekje Alpen erachter komt dat je het toch niet lekker rond krijgt. De fietsenmaker in Bourg d'oissans loopt er op binnen
Geplaatst: 23 okt 2010 15:17
door polly
Op de site van Fiets staat een verzettentabel.
Geplaatst: 23 okt 2010 15:29
door foosho
34 - 25 = 39 - 29 (ongeveer)
Dus je mist dan het laatste kransje tov nu..
Geplaatst: 25 okt 2010 11:44
door multiman
Wie weet er of je buiten de crank nog iets moet veranderen op een Record van 2010?
Volgens mij bestaat er maar één voor- en achterderailleur. Wss de ketting?
Geplaatst: 25 okt 2010 11:50
door corniel
Waarom zou je überhaupt willen wisselen van groep? En als je al wisselt, waarom da niet weer een compact?
Geplaatst: 25 okt 2010 15:00
door multiman
Ga een fiets kopen en daar staat een Record Double op. Wil daar dus een Compact van maken. Vandaar mijn vraag of er nog iets buiten de crank moet verandert worden!
Geplaatst: 25 okt 2010 23:04
door wervelwind
Multiman schreef:Ga een fiets kopen en daar staat een Record Double op. Wil daar dus een Compact van maken. Vandaar mijn vraag of er nog iets buiten de crank moet verandert worden!
Ketting inkorten en voorderailleur lager zetten en afstellen. makkelijk zelf te doen, als je het gereedschap hebt (kettingpons en inbussleutel).