Pagina 1 van 2

Hulp bij vergelijken geometrie

Geplaatst: 22 okt 2010 23:21
door joeri_kok
Goedenavond,

na jarenlang trouwe dienst van mijn Cartouche stalen racefiets (naar ik meen een door mijn toenmalige dealer overgespoten Gazelle frame) is het tijd geworden om mijn karretje te vervangen door een nieuwe moderne racer. Dit als beloning van mijn geslaagde afvalrace (-27,5kg in de afgelopen 12 weken) mede met behulp van mijn hernieuwde relatie met de sport!

Na alle topics over geometrie, merken, types e.d. de afgelopen weken doorgelezen te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat ik toch nog hulp nodig heb bij het vergelijken van mijn meetwaarden, de maten van mijn huidige fiets (destijds aangemeten door goede -lees: gespecialiseerde- FM) en diverse modellen die ik op het oog heb.

Allereerst een aantal gegevens over mijzelf:

31 jaar / 97 kg / 180cm

Overige maten
zoals opgemeten volgens fit calculator methode van competitive cyclist

Inseam: 80
Trunk: 63
Forearm: 33
Arm: 73.5
Thigh: 65
Lower Leg: 58
Sternal Notch: 135.5

Fietsgedrag

Type fietser: Toer
Gemiddeld aantal tochten per week : 3
Gemiddelde aantal kilometers per week: 250-300 km
Gemiddelde snelheid: ca. 30 km/h
Fiets voornamelijk alleen of in kleine groep, geen wedstrijdaspiraties.

In de bijlage heb ik de maten die uit de fit calculator zijn komen rollen naast de maten van mijn huidige fiets gezet en daarnaast de maten van een 6-tal nieuwe fietsen. Waar ik bij de vergelijking specifiek moeite mee heb het volgende;

1) Hoe zouden jullie mijn huidige fiets typeren qua geometrie (sportief of recreatief)?
2) Welk effect heeft de vorm van mijn huidige frame (traditionele diamant) op de geometrie en/ of de vergelijking met de moderne frames?
3) De afstand tussen de onderkant balhoofd en onderkant stuur (22cm?!) van mijn huidige fiets, hoe verhoudt zich tot balhoofd lengte + spacers bij de nieuwe fietsen?
4) Welk effect heeft de korte lengte van de bovenbuis van de Wilier op de zitpositie?
5) Welke fiets zou het beste bij mij passen (ik wil eventueel wel iets dieper zitten, maar niet teveel) qua geometrie? (Mag ook een wildcard - een fiets die niet in de bijlage opgenomen is - zijn!)

Bovenstaande adviezen wil ik met name gebruiken bij de orientatiefase uiteindelijk zal ik (ook) een meting uit laten voeren voor aankoop.

Iedereen bij voorbaat dank voor de hulp!

Gr.
Jurriaan

Geplaatst: 23 okt 2010 18:09
door roos69
Specialized Roubaix 56cm (vanwege de lengte bovenbuis in combi met de balhoofdbuis; de 58cm wordt waarschijnlijk te lang, al is de lengte van de balhoofdbuis wel beter),
maar met de 56cm heb je al 3cm spacers nodig onder je stuurpen, en je huidige stuurpen staat ook nog eens omhoog!
Dus die lengte van 12cm van nu is niet echt representatief, of je moet weer een stuurpen monteren die omhoog staat...

Ik zou in ieder geval kijken voor een zo hoog mogelijk balhoofd, maar wel bij een passende lengte van je bovenbuis. -> geen echte racer/wedstrijdfiets, maar een 'comfort bike'.

Geplaatst: 23 okt 2010 19:47
door amclassic-fan
Met je oude fiets vergeleken heeft in dit geval nauwlijks zin. Die fiets is van een ander tijdperk en destijds zat men anders op de fiets. Je benen zijn zeker niet lang voor je totale lengte. Qua type fietser zou je typeren als behoorlijk recreatief, maar omdat je wel door wilt rijden moet je dat niet overdrijven.

Supersix zou ik niet nemen, balhoofdbuis is aan de korte kant. Bij de Roubaix juist te lang.
Bij de Cube moet je naar de 58 kijken en niet naar de 56 want die is echt te klein. De GTC 58 of de Tarmac 56 lijken me het meest interessant qua geometrie voor jouw. Op de voet gevolgd door de Wilier in maatje L

Geplaatst: 24 okt 2010 00:18
door joeri_kok
Amclassic-fan schreef:Met je oude fiets vergeleken heeft in dit geval nauwlijks zin. Die fiets is van een ander tijdperk en destijds zat men anders op de fiets.
Zou je ook kunnen uitleggen wat precies het verschil is? De afstand zadelbuis-bracket blijft onveranderd (mijn bbl wijzigt immers niet), zijn de frames dan als het ware achterover gekanteld waardoor bovenkant balhoofd automatisch (bij kortere lengte van de feitelijke buis) omhoog komt?

Heeft het (als ik persé wil vergelijken) dan wellicht zin om de afstand bovenkant zadel tot de grond te vergelijken met de afstand bovenkant stuur met de grond (en daarmee het type zit te relateren aan het verschil tussen deze twee?)
Amclassic-fan schreef:Je benen zijn zeker niet lang voor je totale lengte. Qua type fietser zou je typeren als behoorlijk recreatief, maar omdat je wel door wilt rijden moet je dat niet overdrijven.
Als ik jou goed interpreteer raad je me dus toch een racer met een (gematigd) sportieve geometrie aan (ook gezien je top 3)? Dit in tegenstelling tot Roos die mij liever op een comfort racer ziet?

Waarom ontbreekt trouwens bij de fit calculator de (naar ik begrijp) belangrijk(st)e lengte van de balhoofdbuis?

Geplaatst: 24 okt 2010 08:51
door roos69
Als ik jou was, zou ik naar een Specialized dealer gaan waar ze zowel de Roubaix als de Tarmac hebben in 56cm en dan een stukje fietsen.

Ik denk dat je dan toch op de Roubaix uitkomt omdat de Tarmac toch echt een behoorlijk harde wedstrijdfiets is.

Maar zelf ondervinden is natuurlijk het beste! ;)

Geplaatst: 24 okt 2010 15:12
door japio64
-27.5kg in 12 weken, daar kan Sonja B. nog wat van leren! ;-)

Geplaatst: 26 okt 2010 22:47
door joeri_kok
Yep, en dat zonder me te storten in één-of-ander (crash)dieet... Enkel de huis-tuin-en-keuken tips van het voedingscentrum (rigoreus) toegepast en voila: in drie maanden slanker dan ik een decennium geweest ben (om over mijn gezondheid/ fitheid nog maar te zwijgen...

On topic: iemand die nog wat licht in onderstaande (voor mij iig) duisternis kan scheppen?
Amclassic-fan schreef:Met je oude fiets vergeleken heeft in dit geval nauwlijks zin. Die fiets is van een ander tijdperk en destijds zat men anders op de fiets.
Zou je ook kunnen uitleggen wat precies het verschil is? De afstand zadelbuis-bracket blijft onveranderd (mijn bbl wijzigt immers niet), zijn de frames dan als het ware achterover gekanteld waardoor bovenkant balhoofd automatisch (bij kortere lengte van de feitelijke buis) omhoog komt?

Heeft het (als ik persé wil vergelijken) dan wellicht zin om de afstand bovenkant zadel tot de grond te vergelijken met de afstand bovenkant stuur met de grond (en daarmee het type zit te relateren aan het verschil tussen deze twee?)

Geplaatst: 26 okt 2010 22:55
door amclassic-fan
Vroegah was er veel minder drop van zadel naar de bovenkant van het stuur. Om wel diep te zitten hadden de sturen een hele grote drop. Er was dus een heel groot verschil of je met je handen in beugel reed of bovenop 't stuur.

Geplaatst: 27 okt 2010 00:48
door japio64
Joeri,

wanneer ik je excel overzicht bestudeer valt mij op dat je zowel de Specialized Tarmac als de Roubaix er op hebt staan, als ik de insteek van Specialized zelf mag/moet geloven is de Tarmac full race en de Roubaix een op comfort uitgelegd typetje en denk ik meer gericht op het type rijder als jij jezelf beschrijft.
Op www.roadbike.de staat onder kopje "Test" een behoorlijk aantal recente testen van racefietsen, ook wordt hier per fiets aandacht besteed aan het type rijder (van genieter tot fullrace) misschien kan dit iets verhelderen.
Wanneer je in de toplijst kijkt zie je in de comfort top op 3 de Roubaix SL van 2009 met een prijs van 4099.

wie weet kun je er iets mee,

prettige avond,

Geplaatst: 27 okt 2010 01:49
door kees0251
Amclassic-fan schreef:Vroegah was er veel minder drop van zadel naar de bovenkant van het stuur. Om wel diep te zitten hadden de sturen een hele grote drop. Er was dus een heel groot verschil of je met je handen in beugel reed of bovenop 't stuur.


Ooh, daarom zie ik eigenlijk nooit meer iemand in de beugels rijden, het lijken racesturen, maar zijn het eigenlijk niet meer.
Bij menigeen staat het stuur zover achterover gekanteld, dat dat ook zonder gevaar niet meer kan.......

Geplaatst: 27 okt 2010 08:40
door joeri_kok
Amclassic-fan schreef:Vroegah was er veel minder drop van zadel naar de bovenkant van het stuur. Om wel diep te zitten hadden de sturen een hele grote drop. Er was dus een heel groot verschil of je met je handen in beugel reed of bovenop 't stuur.


Mag ik dan de volgende stelling poneren?

Wie op een klassiek frame (voornamelijk) met de handjes op het stuur rijdt is het best af met een comfortracer terwijl hij/ zij die (vooral) in de beugel rijdt beter een 'echte' racer kiest.

@Japio: Bedankt voor de link. Hebben idd een mooi aantal fietsen in de testsectie staan!

Geplaatst: 27 okt 2010 21:19
door amclassic-fan
Kees0251 schreef:
Amclassic-fan schreef:Vroegah was er veel minder drop van zadel naar de bovenkant van het stuur. Om wel diep te zitten hadden de sturen een hele grote drop. Er was dus een heel groot verschil of je met je handen in beugel reed of bovenop 't stuur.


Ooh, daarom zie ik eigenlijk nooit meer iemand in de beugels rijden, het lijken racesturen, maar zijn het eigenlijk niet meer.
Bij menigeen staat het stuur zover achterover gekanteld, dat dat ook zonder gevaar niet meer kan.......


Moet gij eens bij de koers gaan kijken...