Absoluut minimum aantal spaken voorwiel.
Alleen,
Ik ga mijzelf een nieuw wielsetje spaken.
Maar wil graag een mening hebben betreft het minimum aantal spaken in mijn voorwiel.
Ik ga het wiel opbouwen met Kinlin xr300 velgen en Novatec naven. Spaken twijfel ik nog en wil graag voor beide weten wat jullie als absoluut minimum zouden doen.
CN 424 of DT competition.
Ik ben zelf rond de 90 kg.
Graag hoor ik jullie advies.
PS mensen die zeggen gebruik gewoon 36 voor de paar gram hoef je het niet te laten hebben gelijk. Maar ik vind een voorwiel met veel spaken gewoon niet mooi.
Ik ga mijzelf een nieuw wielsetje spaken.
Maar wil graag een mening hebben betreft het minimum aantal spaken in mijn voorwiel.
Ik ga het wiel opbouwen met Kinlin xr300 velgen en Novatec naven. Spaken twijfel ik nog en wil graag voor beide weten wat jullie als absoluut minimum zouden doen.
CN 424 of DT competition.
Ik ben zelf rond de 90 kg.
Graag hoor ik jullie advies.
PS mensen die zeggen gebruik gewoon 36 voor de paar gram hoef je het niet te laten hebben gelijk. Maar ik vind een voorwiel met veel spaken gewoon niet mooi.
Met 90 kilo is 32 ruim voldoende maar 28 is te weinig. Koop dan gewoon een setje systeemwielen, het aantal spaken in het voorwiel van bijvoorbeeld een Campagnolo Neutron setje (22) daar kan geen handgespaakt setje qua stijfheid en sterkte tegenop.
Laatst gewijzigd door timo2.0 op 10 feb 2013 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Ok heb je een punt maar de prijs is behoorlijk verschillend.
Dan wordt het dus gewoon 32 spaken. Met 90 kilo zou ik echt niet met 28 spaken gaan rondfietsen tenzij je een zeer rustige toerfietser bent.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
32 spaken is echt way too much. Ik heb al een setje met 24 spaken in het voorwiel en dat gaat prima.
Maar ik zat er zelf over te denken om misschien voor 20 18 of zelf 16 te gaan.
Maar als iedereen zegt dat dat echt gevaarlijk gaat worden laat ik deze gedachte varen .
Wil wel graag nog iets langer fietsen.
Maar ik zat er zelf over te denken om misschien voor 20 18 of zelf 16 te gaan.
Maar als iedereen zegt dat dat echt gevaarlijk gaat worden laat ik deze gedachte varen .
Wil wel graag nog iets langer fietsen.
Laatst gewijzigd door remco1b op 10 feb 2013 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Aan de andere kant kom ik dit topic tegen:
http://weightweenies.starbike.com/forum ... =3&t=72863" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarin iemand van 90 kilo stelt dat hij met een 18-spaaks XR300 voorwiel reed dus wat is wijsheid. Waar gebruik je de wielset voor. Toeren, tempo, wedstrijden waarbij je op volle snelheid door putdeksels dendert?
http://weightweenies.starbike.com/forum ... =3&t=72863" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarin iemand van 90 kilo stelt dat hij met een 18-spaaks XR300 voorwiel reed dus wat is wijsheid. Waar gebruik je de wielset voor. Toeren, tempo, wedstrijden waarbij je op volle snelheid door putdeksels dendert?
Laatst gewijzigd door timo2.0 op 10 feb 2013 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
24 moet zeker kunnen, dit is wel een sterke velg. Legio wielsets in omloop met deze velgen en slechts 20 spaken in het voorwiel (bijv. Reynolds Solitude). Met Competition spaken wordt het wiel stijver.
Ok dankje die had ik nog niet gevonden maarja dat is slechts een mening.
24 spaken is geen probleem klopt. Maar kan 18 of 16 ook veilig??
Wat wil je daar mee zeggen?chrissiewizzie schreef:Zonda's en hoger lukt dat ook tot 100 kg....
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Wat voor een naaf wil je gaan gebruiken? Dat scheelt nog al veel namelijk. Heads-in spaken scheelt ook veel voor de stijfheid van het wiel. Competition spaken zorgen ook voor een aanzijnlijk stijver wiel (en ook nog sterker).
Ik heb afgelopen jaar bijna het hele seizoen met een Kinlin 30 mm velg gereden, 20 spaaks, heads-out. Dat is meer dan stijf zat voor mij en ook het hele seizoen gewoon recht gebleven, maar ik weeg 70 kg en ben geen sprinter (1500 Watt over 1 seconde is m'n max). Als het per sé 16 of 18 spaaks moet zijn zou ik een XR-380 velg overwegen.
Ik heb afgelopen jaar bijna het hele seizoen met een Kinlin 30 mm velg gereden, 20 spaaks, heads-out. Dat is meer dan stijf zat voor mij en ook het hele seizoen gewoon recht gebleven, maar ik weeg 70 kg en ben geen sprinter (1500 Watt over 1 seconde is m'n max). Als het per sé 16 of 18 spaaks moet zijn zou ik een XR-380 velg overwegen.