![Afbeelding](http://i46.tinypic.com/11jyohf.jpg)
Beschadiging carbon vorkbuis
De vorkbuis van mijn Isaac heeft duidelijke beschadigingen. Is het een probleem met de clearcoat of structureel? Kan iemand beoordelen of dit een risico inhoudt? De stuurpen komt op de onderste 4cm van het zichtbare stuk (ca 6 cm), dus met alleen spacers erboven.
zo van deze foto ziet het er redelijk lelijk uit (als in: niet alleen de laklaag....). Of het echt structureel is is heel moeilijk te zeggen van een foto... Het lijkt alsof een stuk van de 12k laag (die met de brede vezelbanen) helemaal weg is. Dat is voor een deel optisch (die 12k), maar zal voor een deel ook echt wel aan de stijfheid van het carbon bijdragen. Risico inschatten is nog veel moeilijker van een plaatje. Klemt je stuurpen er goed omheem, dan zou er weinig aan de hand moeten zijn. Maar kan de stuurpen ook maar een heel klein beetje bewegen of wrikken, dan zou ik het niet meer vertrouwen...
Tik er eens met je nagel op, rondom de plek, en wat verder er van af. Klinkt ie vreemd / hol op de beschadigde plek? Anders dan op andere plekken?
Tik er eens met je nagel op, rondom de plek, en wat verder er van af. Klinkt ie vreemd / hol op de beschadigde plek? Anders dan op andere plekken?
Nee de stuurpen komt over het beschadigde gedeelte. Wat je ziet is de lagerafdekkap. Het hele stuk is ongeveer 6cm.
-
- Forum-lid
Een beschadiging is altijd in zekere mate een verzwakking. Hoe ernstig het is en of je er werkelijk iets mee moet doen is zo op afstand niet erg goed te beoordelen. Een oplossing zou kunnen zijn om een buisje aan de binnenzijde in te lijmen. Dat inlijmen kun je dan weer op verschillende wijze doen en ook nog eens met verschillende materialen.
- Le Grimpeur
- Forum-lid
Vooropgesteld dat ik geen specifieke kennis op het gebied van carbon heb en e.e.a., zoals al gemeld, op zo'n foto lastig te beoordelen is, vind ik het er enigszins riskant uit zien. Behalve de in de lengterichting van de stuurbuis lopende beschadiging, meen ik ook een paar dwarsgroeven te zien. Mogelijk inderdaad veroorzaakt door het draaien van de spacers of van de (te vast aangedraaide?) stuurpen. Juist zulke kervingen zijn tricky. Nu kan carbon wel iets hebben, maar als het gekerfd is, wordt het IMHO oppassen geblazen (kans op spontane breuk). Het is mij uit wat je aangeeft overigens niet echt duidelijk of er nu wel of geen spacers komen tussen de afdekkap van het balhoofdlager en de stuurpen. Komt de stuurpen ter hoogte van de beschadiging en de groeven, dus een stuk boven lagercap, dan zou ik er nog eens goed naar (laten) kijken. Safety first!
60 x Ventoux
No way dat ik hier nog mee ging rijden. Misschien gaat het goed, misschien als ik dit.............misschien als ik dat.
Bij elk kraakje, geluidje, vreemde beweging die je fiets maakt, staan je haren overeind! Ik zou geen risico nemen en in de kliko dat ding, en een nieuwe bestellen. Je fiets moet in orde zijn, dan kun je pas onbezorgd je rondjes maken.
Bij elk kraakje, geluidje, vreemde beweging die je fiets maakt, staan je haren overeind! Ik zou geen risico nemen en in de kliko dat ding, en een nieuwe bestellen. Je fiets moet in orde zijn, dan kun je pas onbezorgd je rondjes maken.
Canyon Endurace CF SL 8.0 Aero
Canyon Grizl CF SL 8.0 suspension
Canyon Exceed
Canyon Grand Canyon
Canyon Grizl CF SL 8.0 suspension
Canyon Exceed
Canyon Grand Canyon
Tja zo'n vork ga ik nooit meer vinden ![Sad :(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
![Afbeelding](http://i50.tinypic.com/bg37mv.jpg)
![Sad :(](./images/smilies/icon_e_sad.gif)
![Afbeelding](http://i50.tinypic.com/bg37mv.jpg)
-
- Forum-lid HC
Wat is er nu beschadigd? Kan moeilijk zien wat nu de carbonstruktuur is en wat de schade.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Le Grimpeur
- Forum-lid
Nu zie ik inderdaad dat je een 'spacertoren' boven de stuurpen hebt en dat is dus het gebied met de beschadigingen. Als je goed op je fiets zit, waarom dan niet een spacer van hooguit 5 mm boven de stuurpen en de rest (= m.i. het grootste deel van het 'slechte' stuk) er (deskundig) af (laten) zagen? De rest ziet er, althans op je foto, goed uit. De belasting komt volgens mij eerder direct boven het balhoofdlager dan aan de bovenzijde, dus het deel wat net boven de stuurpen uit komt. Belangrijk is om de stuurpen niet te vast te klemmen. Met gebruik van een goede (= voldoende lange) expander plus carbonmontagepasta, is 4 - 4,5 Nm voldoende. En bij verwijdering van de stuurpen t.b.v. onderhoud de pen rechtstandig van de vorkbuis trekken en niet heen en weer draaien (= groefvorming). Maar nogmaals, zo op plaatjes afgaand kan ik alleen maar wat adviezen/overwegingen geven, geen 'garantie'lvgh schreef:Tja zo'n vork ga ik nooit meer vinden
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
60 x Ventoux
De vork weegt ongeveer 400g. Ik heb de fiets gekocht van een forumlid via wielertoerist. Frame is verder in topstaat, je moet echt je best doen om te zien dat-ie uberhaupt gebruikt is, geen krassen of andere duidelijke gebruikssporen. Er is als het goed is ook niet met de fiets gevallen ofzo, maar ik weet niet of de stuurpen ooit te hard aangedraaid is geweest. Zelf heb ik hem nu met de momentsleutel vastgezet op 4Nm. Er kraakt of beweegt niks, vork klinkt ook overal hetzelfde als ik er met mijn vingers op tik voor zover ik dat goed kan beoordelen. Het lijkt wel of er een plastic toplaagje op de vorkbuis zit dat samengeknepen is waardoor er lucht onder komt ('gelige' stukjes) en dan loslaat/scheurt, als een soort blaren. Als ik de bovenste 2cm eraf laat zagen zitten er nog steeds beschadigingen onder de stuurpen, want de stuurpen heeft een stack height van 4cm en daarboven zit nog momenteel 1,8cm spacers dus de stuurpen komt tot ruim 2/3e in bovenstaand plaatje.amclassic-fan schreef:Hoe zwaar is die vork? Ben jij de 1e eigenaar?
De expander die erin zit is klein (17mm), er is ooit een recall geweest van Isaac vorken waarbij deze is omgewisseld voor een hoge expander maar dat is bij dit frame niet gebeurd. De expander is van het linker type, ik heb er nu een platte topcap op ipv dat ding maar misschien is dat niet verstandig?
![Afbeelding](http://cdn.mos.bikeradar.com/images/news/2009/01/26/1232981204966-17amboro6je2h-280-75.jpg)
Ik kan er wel mee naar een dealer van het huidige Isaac om eens te vragen wat die ervan vindt..