Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kasseien

Abdel
Forum-lid

Abdel 16 feb 2013 23:38

Volgend weekend rij ik voor de 2e keer de Omloop het Nieuwsblad (vraag me niet waarom....)

Vorig jaar heb ik nog een paar weken last gehad van mijn polsen, nadat ik van links naar rechts over de kasseien heb gezwalkt. Nou heb ik begrepen dat de bandenspanning een aanzienlijk verschil kan maken. In een aantal topics leesmik dat een bandenspanning van 7 - 7,5 bar meer dan voldoende is (ik weeg 95 kg en rij op een alu Bulls met Conti4000s bandjes).

Terwijl ik verleden jaar over de kasseien aan het ploeteren was, zat ik me af te vragen of de snelheid waarmee je rijdt, nog iets uitmaakt? Langzaam rijden lijkt aanlokkelijk, maar ik kan me ook voorstellen dat je bij een hogere snelheid meer over de kasseien schuift inplaats van stuitert. Is er ook een omslagpunt?

Hoop dat jullie wat nuttige adviezen hebben.

jsparie
Forum-lid

jsparie 16 feb 2013 23:48

Bredere banden. 25 ipv 23 mm. Dan hoef je ze idd minder hard op te pompen.

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 17 feb 2013 08:20

Mijn ervaring met over Kasseien rijden is dat ik dan iets zwaarder schakel, waardoor iedere trap raak is en wat sneller ga rijden waardoor je als het ware eroverheen zweeft. Ik heb m'n banden (23mm) niet vervangen door 25mm. Verder de handen bovenop het stuur of op de remgrepen en evt een extra laagje stuurlint of gelinserts op je stuur tegen het denderen.

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 18 feb 2013 09:12

Kasseien aansnijden aan hoge snelheid, die snelheid proberen vasthouden maar niet krampachtig (vertragen is vaak onvermijdelijk).
Tandje zwaarder dan normaal.
Na bocht in kasseien langzaam optrekken.
25mm en 7 bar helpt al een heel eind.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Rey953
Forum-lid

Rey953 19 feb 2013 11:47

25mm banden zorgen zeker voor meer comfort, maar op de kasseien zou ik oppassen met (te) lage bandendruk. Eind vorig jaar heb ik de route van de Ronde van Vlaanderen (geprobeerd) te rijden, maar na welgeteld 6 lekke banden waren we in ons groepje van drie man door onze binnenbanden heen. En dan was het niet eens slecht weer.

Naast banden is het aanbrengen van dempend materiaal onder het stuurlint een betaalbare oplossing, bijvoorbeeld van Fizik. Een andere oplossing is de aanschaf van een (dempend) carbon stuur, maar dat is wel een stuk duurder (marktplaats rond de 100 euro).

materialist
Forum-lid

materialist 19 feb 2013 12:25

scottpch schreef:Mijn ervaring met over Kasseien rijden is dat ik dan iets zwaarder schakel, waardoor iedere trap raak is en wat sneller ga rijden waardoor je als het ware eroverheen zweeft..
Dit is ook mijn ervaring
Neem voor elke strook een aanloopje, boven de 40 kom je er makkelijker overheen.
Do kin der mar druk mei weze

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 19 feb 2013 13:26

materialist schreef:
scottpch schreef:Mijn ervaring met over Kasseien rijden is dat ik dan iets zwaarder schakel, waardoor iedere trap raak is en wat sneller ga rijden waardoor je als het ware eroverheen zweeft..
Dit is ook mijn ervaring
Neem voor elke strook een aanloopje, boven de 40 kom je er makkelijker overheen.
Hou je er ook rekening mee dat het merendeel hier op het forum wielertoerist is.
Die zijn al heel blij dat ze boven de 30 kunnen. ;)
(mijzelf incluis natuurlijk)

lange63
Forum-lid

lange63 20 feb 2013 09:01

Bandjes 25mm en een barretje lager oppompen dan normaal, op de kasseien tandje zwaarder trappen dan normaal. Eventueel extra stuurlintje.

Wat ik in het begin vooral moest leren is op de kasseien ontspannen te zitten, stuur losjes vasthouden. Als je die slag eenmaal te pakken hebt, wil je niet anders meer...... :lol:
staal.....what else.....??

Abdel
Forum-lid

Abdel 20 feb 2013 12:34

Dit is ook mijn ervaring
Neem voor elke strook een aanloopje, boven de 40 kom je er makkelijker overheen.[/quote]

Heren, bedankt voor de input. Ben inmiddels gegrepen door een griepje en weet dus niet of het aanstaande zondag gaat lukken; met name bovenstaand advies :D Ben inderdaad wielertoerist; op het fietsen na ben ik een geweldige wielrenner :lol:

delange24
Forum-lid

delange24 20 feb 2013 19:54

materialist schreef:
Dit is ook mijn ervaring
tja.., ik doe het met 50. Is het net alsof je op een biljartlaken rijdt...... :ugeek:

theodorocampagnolo
Forum-lid

theodorocampagnolo 20 feb 2013 23:10

Abdel schreef: Heren, bedankt voor de input. Ben inmiddels gegrepen door een griepje en weet dus niet of het aanstaande zondag gaat lukken
Griepje tot na 't weekend rekken! Kasseien rijden is de HEL.
Vorig jaar ben ik voor 't eerst met dit fenomeen geconfronteerd in de Retro Ronde van Vlaanderen. Geen aanradertje als je net als ik met 23-622 op 7,5 bar rijd.

Echte profies benaderen kasseien met tubes: Die zijn door hun lage velgbed veel minder gevoelig voor stootlekken (snakebites) zodat je met een iets lagere bandenspanning kan rijden. Zie ook dat beroemde filmpje in 't item dat Wilfried de Jong maakte over de Hel van 't Noorden.

rico8
Forum-lid

Gebruikersavatar rico8 21 feb 2013 10:16

Een paar kilo aankomen helpt ook! 15 jaar geleden stuiterde ik met 61 kg alle kanten op. Tegenwoordig met mn 73 kg (bij 1.83) gaan kasseien een stuk beter.(al blijven mn organen in mn ribbenkast rammelen) Als je overweegt om vaker over de kasseien te denderen zou je een cyclocrossvork kunnen overwegen. Meer comfort!
De voldoening duurt langer dan de pijn...

Plaats reactie