Kasseien
Volgend weekend rij ik voor de 2e keer de Omloop het Nieuwsblad (vraag me niet waarom....)
Vorig jaar heb ik nog een paar weken last gehad van mijn polsen, nadat ik van links naar rechts over de kasseien heb gezwalkt. Nou heb ik begrepen dat de bandenspanning een aanzienlijk verschil kan maken. In een aantal topics leesmik dat een bandenspanning van 7 - 7,5 bar meer dan voldoende is (ik weeg 95 kg en rij op een alu Bulls met Conti4000s bandjes).
Terwijl ik verleden jaar over de kasseien aan het ploeteren was, zat ik me af te vragen of de snelheid waarmee je rijdt, nog iets uitmaakt? Langzaam rijden lijkt aanlokkelijk, maar ik kan me ook voorstellen dat je bij een hogere snelheid meer over de kasseien schuift inplaats van stuitert. Is er ook een omslagpunt?
Hoop dat jullie wat nuttige adviezen hebben.
Vorig jaar heb ik nog een paar weken last gehad van mijn polsen, nadat ik van links naar rechts over de kasseien heb gezwalkt. Nou heb ik begrepen dat de bandenspanning een aanzienlijk verschil kan maken. In een aantal topics leesmik dat een bandenspanning van 7 - 7,5 bar meer dan voldoende is (ik weeg 95 kg en rij op een alu Bulls met Conti4000s bandjes).
Terwijl ik verleden jaar over de kasseien aan het ploeteren was, zat ik me af te vragen of de snelheid waarmee je rijdt, nog iets uitmaakt? Langzaam rijden lijkt aanlokkelijk, maar ik kan me ook voorstellen dat je bij een hogere snelheid meer over de kasseien schuift inplaats van stuitert. Is er ook een omslagpunt?
Hoop dat jullie wat nuttige adviezen hebben.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Mijn ervaring met over Kasseien rijden is dat ik dan iets zwaarder schakel, waardoor iedere trap raak is en wat sneller ga rijden waardoor je als het ware eroverheen zweeft. Ik heb m'n banden (23mm) niet vervangen door 25mm. Verder de handen bovenop het stuur of op de remgrepen en evt een extra laagje stuurlint of gelinserts op je stuur tegen het denderen.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Kasseien aansnijden aan hoge snelheid, die snelheid proberen vasthouden maar niet krampachtig (vertragen is vaak onvermijdelijk).
Tandje zwaarder dan normaal.
Na bocht in kasseien langzaam optrekken.
25mm en 7 bar helpt al een heel eind.
Tandje zwaarder dan normaal.
Na bocht in kasseien langzaam optrekken.
25mm en 7 bar helpt al een heel eind.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
25mm banden zorgen zeker voor meer comfort, maar op de kasseien zou ik oppassen met (te) lage bandendruk. Eind vorig jaar heb ik de route van de Ronde van Vlaanderen (geprobeerd) te rijden, maar na welgeteld 6 lekke banden waren we in ons groepje van drie man door onze binnenbanden heen. En dan was het niet eens slecht weer.
Naast banden is het aanbrengen van dempend materiaal onder het stuurlint een betaalbare oplossing, bijvoorbeeld van Fizik. Een andere oplossing is de aanschaf van een (dempend) carbon stuur, maar dat is wel een stuk duurder (marktplaats rond de 100 euro).
Naast banden is het aanbrengen van dempend materiaal onder het stuurlint een betaalbare oplossing, bijvoorbeeld van Fizik. Een andere oplossing is de aanschaf van een (dempend) carbon stuur, maar dat is wel een stuk duurder (marktplaats rond de 100 euro).
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
Dit is ook mijn ervaringscottpch schreef:Mijn ervaring met over Kasseien rijden is dat ik dan iets zwaarder schakel, waardoor iedere trap raak is en wat sneller ga rijden waardoor je als het ware eroverheen zweeft..
Neem voor elke strook een aanloopje, boven de 40 kom je er makkelijker overheen.
Do kin der mar druk mei weze
Hou je er ook rekening mee dat het merendeel hier op het forum wielertoerist is.materialist schreef:Dit is ook mijn ervaringscottpch schreef:Mijn ervaring met over Kasseien rijden is dat ik dan iets zwaarder schakel, waardoor iedere trap raak is en wat sneller ga rijden waardoor je als het ware eroverheen zweeft..
Neem voor elke strook een aanloopje, boven de 40 kom je er makkelijker overheen.
Die zijn al heel blij dat ze boven de 30 kunnen.
(mijzelf incluis natuurlijk)
Bandjes 25mm en een barretje lager oppompen dan normaal, op de kasseien tandje zwaarder trappen dan normaal. Eventueel extra stuurlintje.
Wat ik in het begin vooral moest leren is op de kasseien ontspannen te zitten, stuur losjes vasthouden. Als je die slag eenmaal te pakken hebt, wil je niet anders meer......
Wat ik in het begin vooral moest leren is op de kasseien ontspannen te zitten, stuur losjes vasthouden. Als je die slag eenmaal te pakken hebt, wil je niet anders meer......
staal.....what else.....??
Dit is ook mijn ervaring
Neem voor elke strook een aanloopje, boven de 40 kom je er makkelijker overheen.[/quote]
Heren, bedankt voor de input. Ben inmiddels gegrepen door een griepje en weet dus niet of het aanstaande zondag gaat lukken; met name bovenstaand advies Ben inderdaad wielertoerist; op het fietsen na ben ik een geweldige wielrenner
Neem voor elke strook een aanloopje, boven de 40 kom je er makkelijker overheen.[/quote]
Heren, bedankt voor de input. Ben inmiddels gegrepen door een griepje en weet dus niet of het aanstaande zondag gaat lukken; met name bovenstaand advies Ben inderdaad wielertoerist; op het fietsen na ben ik een geweldige wielrenner
tja.., ik doe het met 50. Is het net alsof je op een biljartlaken rijdt......materialist schreef:Dit is ook mijn ervaringscottpch schreef:Mijn ervaring met over Kasseien rijden is dat ik dan iets zwaarder schakel, waardoor iedere trap raak is en wat sneller ga rijden waardoor je als het ware eroverheen zweeft..
Neem voor elke strook een aanloopje, boven de 40 kom je er makkelijker overheen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
Griepje tot na 't weekend rekken! Kasseien rijden is de HEL.Abdel schreef: Heren, bedankt voor de input. Ben inmiddels gegrepen door een griepje en weet dus niet of het aanstaande zondag gaat lukken
Vorig jaar ben ik voor 't eerst met dit fenomeen geconfronteerd in de Retro Ronde van Vlaanderen. Geen aanradertje als je net als ik met 23-622 op 7,5 bar rijd.
Echte profies benaderen kasseien met tubes: Die zijn door hun lage velgbed veel minder gevoelig voor stootlekken (snakebites) zodat je met een iets lagere bandenspanning kan rijden. Zie ook dat beroemde filmpje in 't item dat Wilfried de Jong maakte over de Hel van 't Noorden.
Een paar kilo aankomen helpt ook! 15 jaar geleden stuiterde ik met 61 kg alle kanten op. Tegenwoordig met mn 73 kg (bij 1.83) gaan kasseien een stuk beter.(al blijven mn organen in mn ribbenkast rammelen) Als je overweegt om vaker over de kasseien te denderen zou je een cyclocrossvork kunnen overwegen. Meer comfort!
De voldoening duurt langer dan de pijn...