Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Zo uit het niets pijn aan buitenzijde knie

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 17 feb 2013 15:25

2 weken geleden tijdens een rondje op de mtb kreeg ik last aan de buitenzijde van mijn rechter knie ter hoogte van de onderzijde knieschijf. Hiervoor heb ik nooit last gehad van deze kwaal. Na 2 weken rust te hebben genomen en enkel een paar keer op de stads fiets te hebben gezeten heb ik vandaag een rondje op de racefiets gemaakt. Helaas begonnen na 10km dezelfde klachten en nam de pijn toe. Na 50km weer thuis te zijn gaat het lopen wel redelijk, traplopen doet wel pijn. Ik fiets op de racefiets met andere schoenen, plaatjes en pedalen dus het lijkt me geen schoen probleem.

Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn welke deze pijn kan veroorzaken? Ik heb nog nooit last gehad van dit ongemak en ook niets veranderd aan mijn materiaal.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 17 feb 2013 16:49

Sportfysio? :idea:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

vw
Forum-lid

vw 17 feb 2013 20:34

Tractus Iliotibialis Frictie Syndroom? Een paar jaar terug dacht ik dat te hebben (zelf vastgesteld dus) een tijdje te proberen te hardlopen. Gaat blijkbaar over met rust. Zelf ben ik maar weer gaan fietsen.

prjz
Forum-lid

prjz 17 feb 2013 21:25

Een stukje lager in deze rubriek staat een uitgebreide discussie over het tractus iliotibialis syndroom. Misschien herken je hier iets van jouw klachten en mogelijke oorzaken/oplossingen.
Maar jij heeft het volgens zeggen meer aan de buitenkant onder de knie. ik weet niet of dit dus wat is.
Anders fysio naar laten kijken maar neem er dan een die verstand heeft van sportersklachten.
prj

vw
Forum-lid

vw 17 feb 2013 21:54

Wat ik toen heb begrepen is dat het een pees is die vanaf je heup langs je knie loopt. Omdat hij bij een verkeerde beweging (bijvoorbeeld door een schuine weg) steeds over een knobbel aan de zijkant van je knie schiet raakt hij geïrriteerd. Door de beperkte doorbloeding duurt herstel lang. Ik had er verder geen last van, alleen met hard lopen en bij lopen net er na.

Pina aqua
Forum-lid

Pina aqua 17 feb 2013 22:14

Staan je schoenplaatjes goed afgesteld?
It's ,absolutely, without question, unequivocally, only about the bike

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 17 feb 2013 22:46

Pina aqua schreef:Staan je schoenplaatjes goed afgesteld?
Zowel met de mtb als met de race schoenen geen afwijking kunnen constateren.

conrad4dx
Forum-lid

conrad4dx 19 feb 2013 16:56

Ik heb helaas hetzelfde, opgelopen met hardlopen. Kwam opzetten na ca 12-12.5 km. Met rust gaat het niet weg, de pees zet op en er komt vocht in.
Ben bij arts, manueel therepeut, fydio met shockwave geweest. Ook bij orthopeed; MRI scan laten doen. Er is niets aan de hand in medische zin.
Looptechniek en schoenen aanpassen! Meer gaan fietsen en nergens last van.
De pees gaat langs het botje inderdaad en dat gaat irriteren. SChuine weg bij hardlopen is een oorzaak schijnt.
Op de fiets; scheef zitten zou een oorzaak kunnen zijn, hoogte van zadel etc zou meer aan bovenkant van de knie moeten openbaren, of bovenbeen.
Mijn advies: doe eens een zadel test, de breedte en afstelling doen erg veel heb ik gemerkt. Ook of je stil zit op je zadel maakt verschil heb ik gemerkt.
Team Pieken en Dalen 2015; Stelvio for Life, volg ons op facebook

dapoker
Forum-lid

Gebruikersavatar dapoker 19 feb 2013 17:04

Of is het iets tijdelijks wat komt door de kou?

Ik heb zelf namelijk nooit last van m'n kieeen behalve als het koud is buiten. Ik heb dan tijdens het fietsen irritatie op de plek die je beschrijft. De pijn blijft dan hangen tot een paar uur na het fietsen maar zakt dan vrij snel weer weg.
Voor de mooiste fiets-blog:
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/" onclick="window.open(this.href);return false;

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 20 feb 2013 11:18

dapoker schreef:Of is het iets tijdelijks wat komt door de kou?

Ik heb zelf namelijk nooit last van m'n kieeen behalve als het koud is buiten. Ik heb dan tijdens het fietsen irritatie op de plek die je beschrijft. De pijn blijft dan hangen tot een paar uur na het fietsen maar zakt dan vrij snel weer weg.
Is wel ontstaan tijdens kou, heb er ook nog maar2x last van gehad. Wat jij beschrijft is bij mij ook het geval, nu ook geen last tijdens lopen, zitten opstaan etc.

Ik heb reeds een afspraak gemaakt bij een sportfysio, kijken of hij de vinger op de zere plek kan leggen.

wibbel2
Forum-lid

wibbel2 23 feb 2013 11:49

Staat je zadel op de juiste hoogte?
I find your lack of faith disturbing

alfredalfred
Forum-lid

alfredalfred 03 mei 2016 10:07

Een paar jaar terug dacht ik dat te hebben (zelf vastgesteld dus) een tijdje te proberen te hardlopen. Gaat blijkbaar over met rust. Zelf ben ik maar weer gaan fietsen.
waleeed

Plaats reactie