Minimale lengte stuurpen
Ik beschik over een Scale SL in de maat XL, die ik vooral vanwege de hoogte van de zitbuis heb aangeschaft; anders stak het zadel er echt ver uit (ik ben 1.93M). Nu heb ik een stuurpen van 9 cm en ik zou wel eens 8 willen proberen. Trek ik daarmee de verhoudingen uit de fiets? Of kan het geen kwaad? Of moet ik de collectie uitbreiden met een maat L?
-
- Forum-lid HC
Wat is er echt ver uitsteken,bij een mtb toont dat soms wat apart, maar 30cm zit je zo aan met een beetje benen.
193 is net een l of net xl afhankelijk van je verhouding.
Ik vind dat wel het netste staan met bv 10 of 11 cm
193 is net een l of net xl afhankelijk van je verhouding.
Ik vind dat wel het netste staan met bv 10 of 11 cm
-
- Forum-lid HC
en 8cm pen is geen probleem hoor, hoe breed is je stuur?
Mijn stuur is 68cm breed.
Is een 8 cm stuurpen op een XL-frame ook 'optisch verantwoord' en blijft de druk op het voorwiel nog juist? Uitgaande van de regel: als je naar beneden kijkt, valt de as precies weg achter het stuur, zit ik nu met de 9cm stuurpen al te kort...Nu kan het natuurlijk zijn dat deze regel achterhaald is en/ of niet van toepassing op 29'ers....
Is een 8 cm stuurpen op een XL-frame ook 'optisch verantwoord' en blijft de druk op het voorwiel nog juist? Uitgaande van de regel: als je naar beneden kijkt, valt de as precies weg achter het stuur, zit ik nu met de 9cm stuurpen al te kort...Nu kan het natuurlijk zijn dat deze regel achterhaald is en/ of niet van toepassing op 29'ers....
Je moet doen wat je fijn vindt.
Wielrenners en mountainbikers van de oude stempel houden van een die gestrekte zit. Tegenwoordig zie je vaker brede sturen met een korte stuurpen. Meer controle en het maakt de fiets speelser, zeker met die grote 29er wielen...
Ik fiets met diverse bike maten en hun 29er, en zie daar een wezenlijk verschil tussen de moderne biker en bikers van de oude stempel en wielrenners... Maargoed, zelf fiets ik al bijna 20 jaar met een 69cm breed stuur op de mtb. En wil eigenlijk wel 72 of 74cm proberen met een 70mm pen (op een 26er wel te verstaan)... Heb nu een 80mm pen met een 69cm stuur op mijn 26er...
Niets moet, alles kan. Doen wat je fijn lijkt of fijn vindt.
Wielrenners en mountainbikers van de oude stempel houden van een die gestrekte zit. Tegenwoordig zie je vaker brede sturen met een korte stuurpen. Meer controle en het maakt de fiets speelser, zeker met die grote 29er wielen...
Ik fiets met diverse bike maten en hun 29er, en zie daar een wezenlijk verschil tussen de moderne biker en bikers van de oude stempel en wielrenners... Maargoed, zelf fiets ik al bijna 20 jaar met een 69cm breed stuur op de mtb. En wil eigenlijk wel 72 of 74cm proberen met een 70mm pen (op een 26er wel te verstaan)... Heb nu een 80mm pen met een 69cm stuur op mijn 26er...
Niets moet, alles kan. Doen wat je fijn lijkt of fijn vindt.
-
- Forum-lid HC
Ik ben er ook een van de oude stempel, alhoewel pas 34
Meteen mijn 70 stuur 67 gemaakt en bar ends erop.
Cannondale doet trouwens gewoon een 11cm pen bij een L.
Perfect voor mij zo lijkt het nu.
Meteen mijn 70 stuur 67 gemaakt en bar ends erop.
Cannondale doet trouwens gewoon een 11cm pen bij een L.
Perfect voor mij zo lijkt het nu.
Idd bar-ends zie ik ook bij de oude stempel mtb-ers binnen mijn kringen, die snappen niet dat ik met een breed stuur zonder bar-ends rijd en toch hard omhoog en naar beneden rijd... Eigenlijk hoor ik met mij 36 jaar ook bij oude stempel mtbers al.... In 1994 ook met bar-ends begonnen, 2 jaar later overgestapt op high riser. Nu vind ik een low-riser i.c.m. kortere pen het fijnst.
Tegenwoordig is het wel een beetje trend dat de geometrie naar voren wordt verplaats. Langere bovenbuis met kortere stuurpen. Maar daar zal inderdaad niet elk frame zich voor lenen. Optisch vind ik het bijvoorbeeld niet mooi om op een Scott Scale 900 SL 2013 29er in XL een 11cm stuurpen met een 55cm breed stuur te monteren, zoals ik bij een bevriende wielrenner van me zie....
Maargoed een en ander is persoonlijk qua smaak en wat je lekker vind rijden. Ik zou me niets aantrekken van wat anderen vinden.... . Vooral op technische parcoursen zul je verschil merken. Op sommige racerondjes wat minder... Als de maat maar goed is. Mijn framemaat had ik liever gehad in een tussenmaat. (tussen mijn huidige maat een en maatje kleiner). Toch bevalt hij mij nu goed en is lekker stabiel ook.
Tegenwoordig is het wel een beetje trend dat de geometrie naar voren wordt verplaats. Langere bovenbuis met kortere stuurpen. Maar daar zal inderdaad niet elk frame zich voor lenen. Optisch vind ik het bijvoorbeeld niet mooi om op een Scott Scale 900 SL 2013 29er in XL een 11cm stuurpen met een 55cm breed stuur te monteren, zoals ik bij een bevriende wielrenner van me zie....
Maargoed een en ander is persoonlijk qua smaak en wat je lekker vind rijden. Ik zou me niets aantrekken van wat anderen vinden.... . Vooral op technische parcoursen zul je verschil merken. Op sommige racerondjes wat minder... Als de maat maar goed is. Mijn framemaat had ik liever gehad in een tussenmaat. (tussen mijn huidige maat een en maatje kleiner). Toch bevalt hij mij nu goed en is lekker stabiel ook.
-
- Forum-lid HC
Zoasl suntoro al schrijft, dat hangt vooral van je frame af. Test het uit neem beide pennen mee naar je rondje. Dan kan je het beste oordelen.MF010 schreef:Zal ik het dan als voordelig of als nadelig ervaren op een technisch parcours?
Heeft toevallig niet iemand een 8cm te leen ?
Bij de fm kan je mogelijk best een 8cm pennetje lenen, meeste fm,s grosieren in stuurpennen, die je even kunt lenen.