Beste fietsfanaten,
Al enkele jaren ben ik een fanatiek racefietser en fiets graag op mijn wilier triestina als het weer het toestaat en doe graag mee aan racefiets toertochten in de omgeving (11-stedentocht, pieter wening classic, 11-merentocht, princenhoftocht, hemelvaarttocht enzovoort).
Komende zomer willen ik en nog 3 vrienden naar Frankrijk in de bergen gaan fietsen.
Gedurende deze 2 weken durende racefiets vakantie willen wij bergen zoals de Colibier, Mont fentoux, La bonette, Madeleine, Alpe d'huez enz... beklimmen.
Sinds begin 2013 fiets ik vanwege het baggerweer al 3 maal per week een uutje op de tacx. Hierbij houdt ik geen schema of bepaalde trainingsmethodiek aan.
Jongstleden heb ik een tip gekregen om een schema zoals deze --> http://www.wielersportinfo.nl/meerdaagse100km.htm" onclick="window.open(this.href);return false; <--- aan te houden met hiernaast nog tempoduur trainingen en vaartspel.
Nou vraag ik me af hoe ik me het beste qua training op de franse alpen kan voorbereiden.
Alvast bedankt voor de tips en trucs!!
Geschikt trainingsschema franse alpen
-
- Forum-lid
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 19 feb 2013 20:35
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Gewoon veel fietsen met veel plezier. Wil je toch een trainingsprogramma kijk dan op http://doefiets.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; (oude site van zitvlees).
PS met een triple kom je overal boven (oeps waak voor de triple politie op dit forum)
PS met een triple kom je overal boven (oeps waak voor de triple politie op dit forum)
What makes the boat go faster?
-
- Forum-lid
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 30 mar 2010 15:35
Ik denk dat het nogal wat verschil uitmaakt of je per dag 1 van de genoemde cols gaat bedwingen, of echt lange toertochten met meerder cols wilt gaan doen. Voor beide geldt m.i. dat je in ieder geval voldoende duurvermogen nodig hebt en dan kom je met een kleine versnelling best boven. Zelfs ongetrainde BNN presentatoren komen na een uurtje of 2 boven bij de Alpe dHuez; al wat je sneller wilt zul je gewoon moeten trainen . Beetje duurvermogen is altijd meegenomen, maar uiteindelijk zul je een inspanning van maximaal een uurtje of 2,5 boven moeten kunnen bij de meeste genoemde cols. Dus op die tijdsduur zou je je kunnen focussen in je trainingen. Wannneer je echt langere tochten wilt maken over meerder cols zou ik me nog veel meer focussen op duurvermogen want dan ben je zo een uurtje of 5-6 onderweg. In dat geval zou ik in ieder geval zoveel mogelijk -niet al te intensieve- kilometers maken en er ook voor kiezen om op de Tacx wat minder intensief en tegelijkertijd langer te trainen (minimaal 1,5 tot 2 uur per sessie). Dat lijkt me effectiever dan 3x een uurtje volle bak. Overigens zie ik dat je vooral bekende cols noemt die nogal ver van elkaar liggen, je zou natuurlijk ook onbekende cols kunnen pakken. Als je b.v. de Bonette wil doen (super, kan ik je aanraden) is het heel erg jammer om de Cayolle, of een Allos of col de Vars zomaar links te laten liggen.Daar zijn ze veel te mooi voor..... Scheelt een hoop reistijd en zo heb je dus veel meer tijd over om mooie cols te fietsen !
wat voor Tacx heb je? Als je er een hebt met een motorrem die je kunt koppelen aan je pc kun je heel goed lange bergritten simuleren met de Real Life Video's. Is niet helemaal vergelijkbaar met echte bergritten maar wel goed voor het oefenen van lange ritten met meerdere beklimmingen. Veel van die video's zijn zo mooi dat het ook wat meer afleiding biedt zodat langer dan 2 uur trainen geen hel wordt (althans, niet tgv saaiheid...).
+1!jeroenbiemans schreef: Als je b.v. de Bonette wil doen (super, kan ik je aanraden) is het heel erg jammer om de Cayolle, of een Allos of col de Vars zomaar links te laten liggen.Daar zijn ze veel te mooi voor.....
En vergeet die stille maar o zo mooie Col des Champs niet. Op de col een fantastisch uitzicht op de Bonette.
staal.....what else.....??
-
- Forum-lid
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 30 mar 2010 15:35
Col des Champs, ja heel mooi, kunnen we die niet gewoon geheim houden voor de echte liefhebbers ??lange63 schreef:+1!jeroenbiemans schreef: Als je b.v. de Bonette wil doen (super, kan ik je aanraden) is het heel erg jammer om de Cayolle, of een Allos of col de Vars zomaar links te laten liggen.Daar zijn ze veel te mooi voor.....
En vergeet die stille maar o zo mooie Col des Champs niet. Op de col een fantastisch uitzicht op de Bonette.
Alleen ging ik vervolgens stuk op de terugweg richting Barcelonnette over de Cayolle (1e keer in mn leven over 3 cols....)
Een belangrijke fout die veel beginnende fietsers maken is dat ze denken dat fietsen een krachtsport is en daarom heel veel zware trainingsarbeid verrichten. De basis ligt echter bij conditie en dit bouw je alleen maar op door lange ritten te maken op een lage hartslag. Bij voorkeur laat je je hartslag meten dmv een VO2 max test, maar dat is kostbaar en niet echt noodzakelijk. Op internet staan verschillende methodes om je hartslagzones globaal te bepalen. Daarna is het een kwestie van heel veel trainen in D1 met intervalletjes naar D2. Ook hiervan zijn schema's te vinden, volgens mij ook op de website van Fiets. In de laatste 6-8 weken voor je vakantie ga je pas zware arbeid verrichten.
Tevens zou je in het voorjaar toertochten kunnen rijden in Limburg of de Ardennen. Limburgs Mooiste, Tilff-Bastogne-Tilff, La Fleche de Wallonie zijn prachige voorbeelden, maar er zijn nog tientallen andere tochten.
Veel plezier.
Tevens zou je in het voorjaar toertochten kunnen rijden in Limburg of de Ardennen. Limburgs Mooiste, Tilff-Bastogne-Tilff, La Fleche de Wallonie zijn prachige voorbeelden, maar er zijn nog tientallen andere tochten.
Veel plezier.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP
Ik Herken dat probleem van te hard trainen. Ik fiets nu 5 jaar en steeds fanatieker. Mijn omslagpunt is 170bpm. Ik fiets meestal een duurtrainingen met een gemiddelde hartslag van 155tpm. Of ik nu 2 uur onderweg ben of 6 uur. Bij een hartslag van 140 heb ik het idee dat ik recreatief aan het fietsen ben, het schiet niet op voor mij Ik heb mij voorgenomen veel meer in D1 te gaan trainen in de hoop nog beter te worden. Want ik heb een fietsvakantie geboekt om de Marmotte te rijden.