kettinglengte compact
-
- Forum-lid
Kan iemand vertellen uit hoeveel schakels een ketting met pion 13-27 op een compact moet zijn?
fietsfanaat
-
- Forum-lid
Kan iemand vertellen uit hoeveel schakels een ketting met pion 13-27 op een compact moet zijn?
fietsfanaat
- de zwarten
- Forum-lid HC
Dag hangt onder meer ook af van je voorbladen en de lengte van de achtervork, en de derailleurkooi.
Wat ik doe is klein-klein leggen en dan zoveel schakels eruit tot de derailleur net genoeg spanning heeft dat het bovenste derailleurwieltje de daaronderlopende ketting niet meer raakt.
Wat ik doe is klein-klein leggen en dan zoveel schakels eruit tot de derailleur net genoeg spanning heeft dat het bovenste derailleurwieltje de daaronderlopende ketting niet meer raakt.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Volgende tekening helpt je mogelijk verder.
Deze tekening komt van de Shimano website alhoewel ik met Camp rijd..
Ik pas dit toe.
Nog nooit problemen gehad,
- of ik nu achteraan 12-23 of 12-29 heb steken
- en vooraan 50-34 of 50-36.
Deze tekening komt van de Shimano website alhoewel ik met Camp rijd..
Ik pas dit toe.
Nog nooit problemen gehad,
- of ik nu achteraan 12-23 of 12-29 heb steken
- en vooraan 50-34 of 50-36.
Laatst gewijzigd door Lcsmet op 07 mar 2013 23:16, 3 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid
Ik kies voor groot - groot en klein - klein en dan de gulden middenweg kiezen.defan schreef:ik leg altijd groot-groot + 2 schakels ,is volgens mij de kortst mogelijke bruikbare ketting , zonder gevaar om je derr. in je wiel te trekken bij onbedachtzaam schakelen
Even uittesten met een quick link alvorens definitief te sluiten. Of nieuwe quick link gebruiken.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?
-
- Forum-lid
Als je de ketting klein-klein plaatst, en dan ervoor zorgt dat de achterderailleur netjes vrijloopt, zit je altijd veilig. Zo heb je bij groot-groot schakelen soms wat ruimte. Als je voor een 53-39 plaatst, en achter een 12-27, zal je waarschijnlijk op alle drie de manieren op dezelfde kettinglengte komen.
Ik ben ook meer een voorstander van de groot-groot methode.
Een te lange ketting, en daardoor bij klein-klein een ratelende derrie is beter dan een te korte ketting en bij groot-groot je derrie stuk trekken. In termen van mogelijke schade aan je spullen (financieel, tocht nog af kunnen maken, etc etc) is de goede lengte groot-groot toch echt wel verstandiger.
Een te lange ketting, en daardoor bij klein-klein een ratelende derrie is beter dan een te korte ketting en bij groot-groot je derrie stuk trekken. In termen van mogelijke schade aan je spullen (financieel, tocht nog af kunnen maken, etc etc) is de goede lengte groot-groot toch echt wel verstandiger.
Groot-klein is prima zo lang je geen pizza's gebruikt. Dan kun je beter groot-groot kiezen.
Ik heb voor een 50T en achter een 12. Heb hem afgesteld op groot-klein, der wieltjes staan precies onderelkaar bij groot-klein. Hij schakelt nu goed op de 12-25. Als ik straks 12-27 plaats voor de bergen, kan der. dat goed aan? En is dat thuis te testen dmv trappers ronddraaien op 50x27, of kan dat alleen tijdens het fietsen met gevolg, boel kapot trekken?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC