Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

dura ace triple 9 speed middenblad

randonneur015
Forum-lid

randonneur015 06 mar 2013 21:37

Ik heb tw2ee dura ace triple 9 speed crankstellen. Van een van deze twee is de 39 (middenblad) versleten. Ik heb nu die van de ander overgezet (andere crankstel is 175, deze 170 mm) en geconstateerd dat het kleine blad aan dat middenblad zit vastgebout.

Dat betekent dat een 'regulier' middenblad erop betekent dat ik het kleine blad niet meer kan benutten. (ik kan het nergens aan vast maken)

Nou zijn deze middenbladen dura ace 9 speed nogal schaars geworden......

Vraag : weet iemand of de 10 speed versies dura ace (lijkt precies zo te zijn) en ultegra (lijkt ook ogen te hebben voor zo'n kleiner blad) passen?

Het gaat er dus om of die 10 speed bladen ultegra en dura ace triple middenblad ook de oogjes hebben om het kleinste blad aan vast te maken. (bij 'reguliere' triple crankstellen zaten de kleinste bladen aan aparte bevestigingspunten aan het crankstel)

dank!

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 06 mar 2013 23:12

De DuraAce 7803 triple crank en de Ultegra 6703 crank hebben het zelfde systeem, waarbij het 30t blad met een BCD van 92mm op het middenblad wordt gemonteerd. Overigens zijn beide niet 9v familie, maar 10v familie. 9v bladen kun je van allerlei merken kopen. Gezien de maatvoering zijn deze uitwisselbaar. Qua kleur is een ander verhaal.

randonneur015
Forum-lid

randonneur015 07 mar 2013 09:20

dus als ik t goed begrijp:

10 speed dura ace triple en 10 speed ultegra tripe zijn uitwisselbare kettingbladen.

Dan is alleen de vraag of dat middenblad 10 speed wil met 9 speed groot en klein. Ik neem aand at dat met een beetje rommelen wel schakelt.

ever
Forum-lid

Gebruikersavatar ever 07 mar 2013 10:39

Op mijn vorige fiets had ik Ultegra triple 9-speed, waar het kleine blad nog niet vast zat op het middenblad. Ik heb daarvan het middenblad op een gegeven moment vervangen (42T, was het meest gebruikte blad) door een middenblad van TA Specialites. Dat functioneerde prima. Volgens mij zouden die nog gewoon verkrijgbaar moeten zijn.

randonneur015
Forum-lid

randonneur015 07 mar 2013 11:35

Dat dacht ik eerst ook en in mijn kettingwielendoos glinsterden een paar 42- en 39 t bladen die zouden moeten passen. Helaas, de ultegra-truc had kunnen werken, maar ik heb een dura ace crankstel. daarbij geldt: het middenblad heeft extra oogjes op steek 94 waar het binnenblad aan vast zit. Een ultegra binnenblad 9 speed en alle klonen hebben dat niet.

De 10 speed dura ace en ultegra crankstellen hebben, als ik de plaatjes en de shimano-techdocs goed heb bekeken, allebei die 'binnenblad aan middenblad' constructie. Als de steek gelijk bleef bj de overgang van 9 naar 10 speed dan moet het kunnen. (als je 10 speed kettingbladen met 9 speed-kettingen kunt gebruiken.

ever
Forum-lid

Gebruikersavatar ever 07 mar 2013 12:07

Ja, dat klopt, ik heb nu ultegra 10-speed triple en dat binnenblad zit inderdaad vast op het middenblad. Ik had ook al gezien dat TA (jammer genoeg!) die bladen (vooralsnog?) niet maakt. Op je overige vragen heb ik helaas ook geen antwoord. Maar er is hier vast wel iemand anders die dat wel weet.

ever
Forum-lid

Gebruikersavatar ever 07 mar 2013 12:12

Misschien heb je hier wat aan?

http://sheldonbrown.com/dura-ace.html" onclick="window.open(this.href);return false;

ever
Forum-lid

Gebruikersavatar ever 07 mar 2013 12:15

Niet zulk goed nieuws in bovenstaande link:

" Triple Chainrings
For the 2002 model year, Shimano introduced a triple chainring crank set in the Dura-Ace line, with corresponding STI shifters, front and rear derailers. While other Shimano "road" triples come with 52-42-30 chainrings, the Dura-Ace version comes with 52-39-30 rings. At first this seemed like a welcome upgrade, offering greater versatility to the road/touring cyclist.
Unfortunately, the way Shimano chose to do this is rather wrong-headed and retrograde, resulting in a crankset that is even less versatile than the 130/74 "road" triples in the Ultegra, 105, Tiagra and Sora lines.
Instead of using a crankset with two sets of mounting holes, as with other modern triple sets, the 30 tooth chainring attaches to the 39 tooth ring, rather than to the crank itself, in the manner of a Willow Triplizer or a TA conversion chainring. "Oh, great," you say, "so then you can retrofit the 39 onto other 130 BCD doubles!" Well, no. Unlike the Willow and TA conversion rings, the Dura-Ace is specifically designed NOT to fit a standard 130 double crank, because the "shelves" that support and center the middle ring get in the way. The "triple" Dura-Ace crank has had these "shelves" machined off flush, so it is the only crank that can accept this chainring, even though it does still use the standard 130 mm bolt circle.
But wait! It gets worse! Instead of using the standard 74 mm bolt circle for the 30 tooth chainring, as on all of other Shimano "road" triples, Shimano has seen fit to create a brand-new bolt circle pattern just for this application, 92 mm. Thus, there is NO other chainring besides the stock 30 that can be used with the Dura-Ace triple.
I'm generally very supportive of Shimano, but I'm really dismayed by the very unfortunate direction taken with the Dura-Ace triple. What ever made Shimano think the world needs a new bolt circle diameter?"

randonneur015
Forum-lid

randonneur015 07 mar 2013 19:23

Ja, die had ik al gelezen. Maar die is vast geschreven voordat shimano met 10 speed begon, als ik de tekst zo lees.

Ik denk dat ik het spulletje maar eens meeneem naar de fietsenbakker om te kijken of die 10 speed steek gelijk is aan de 9 speed. Als ultegra ook past, dan scheelt dat ook per blad een euro of 45...

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 07 mar 2013 22:55

Het is me echt niet duidelijk wat je bedoelt met 10v steek en 9v steek. De steek, BCD in "gewoon" Nederlands :) is gewoon gelijk. Een 10v ketting loopt zonder probleem op 9sp tanden. andersom, trouwens ook, maar waarom zou je dat willen? Overigens zijn de cranks waar je het over hebt gewoon deel van 10v familie.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 08 mar 2013 01:07

klimmer schreef:Overigens zijn de cranks waar je het over hebt gewoon deel van 10v familie.
Als hij zegt dat hij 9-speed DA heeft gaat het over de FC-7703 :idea:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 08 mar 2013 01:15

Eindconclusie: vlammende nucleaire dood aan alles wat alleen werkt met 'proprietary' onderdelen, en met een compleet nieuwe crank* ben je waarschijnlijk nog voordeliger uit.

*die Tiagra moet dan wel weer met Octalink V2 as :roll: Maar die kosten niks.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie