Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Nieuwe schijfremmen

rutiefrutie
Forum-lid

rutiefrutie 12 mar 2013 12:43

Hoi Iedereen,

Ik ben vorig jaar begonnen met mountainbiken en heb toen een nieuwe (instap) mtb gekocht.
Hier zat een erg 'lage' shimano groep op. ik dacht Acera, en zo'n soort naaf waar de cassette aanvast zat.
Erg gecharmeerd was ik er niet van dus heb ik het wiel omgespaakt naar een andere naaf en een volledige Deore groep op de kop getikt.
Ik heb inmiddels al erg veel plezier van mijn mtb gehad zowel op de weg als in het bos, op het plaatselijke parcourtje en zelfs een fietsvakantie!
Het enige dat er nog aanschort zijn de goedkope remmen, Tektro IO.
Op de weg prima te doen, maar offroad toch wat minder!!
Bijvoorbeeld zo'n korte steil heuveltje af: Vrienden van mij kunnen met hun mtb zelfs nog stilstaan wanneer ze de remmen vol dicht knijpen.
Dat gaat bij mij nooit lukken, ik duik dan ook maar meestal zonder te remmen het 'gat' in om met wat stuurkunsten de bocht erna door te schieten.

Kortom, tijd voor een nieuwe set remschijven!
Echter toen ik de Deore groep kocht zaten daar ook remhendels bij.
Deze vind ik best mooi dus die wil ik er eigenlijk op laten.
De 'rotor disc' zelf is ook nog in goede staat dus heb ik alleen nieuwe schijfremmen zelf nodig.
Helaas kan ik op internet alleen maar van die complete sets vinden met remhendels en al.
Heeft iemand suggesties of een website waar ik alleen de schijfremmen of schijfremmen plus disc kan kopen?
Of ben ik aangewezen tot de lokale fietsemaker?

Iblauw
Forum-lid

Iblauw 12 mar 2013 13:09

Je vraagstelling is niet helemaal duidelijk. Je zegt dat je rotor disc in goede staat is dus dat je alleen nieuwe schijfremmen nodig hebt? Ik neem aan dat je het hebt over een schijf en remklauwen? Een remset zou ik voor goede uitleg binnen deze context in de volgende onderdelen opsplitsen: remhendel, remleiding, remklauw, remblokken, remschijf.

Heb je trouwens nog wel voering op je blokken? En ik begrijp dat je de "goedkope" set zelf aangesloten hebt op de Deore remhendels? Weet je zeker dat er geen lucht in de leidingen zit en dat er wel genoeg olie in zit?

Ik weet niet of je ook een set kan kopen zonder remhendels. Alle sets worden inderdaad compleet aangeboden. Denk eigenlijk dat het niet eens zoveel geld scheelt met of zonder hendels als je een set koopt via een webshop. Heb je mooi een paar hendels op reserve voor als je onderuit gaat.
Sensa Giulia Ultegra Di2
Cube LTD Deore XT

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 12 mar 2013 14:40

Volgens mij zijn Tektro IO mechanische schijfremmen, die ook werken in i.c.m. Deore V-brake remhendels. Ik zou kijken naar hydraulische schijfremmen. Iets moeilijker zelf te monteren, dus als je denkt dat het lastig gaat worden zou ik door je LBS laten doen. Indien je handig ben kun je het wel zelf doen met Youtube en Google als je grote vriend. Laten monteren kost je vaak toch al gauw minimaal 50,- euro denk ik, en de prijzen van de LBS voor produkten liggen meestal niet laag... Shimano Deore of SLX zijn wel aanraders mocht je bij Shimano willen blijven...Bijvoorbeeld http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=67246 Vaak is het wel mogelijk je huidige schijven te blijven gebruiken met veel schijfremmen.

Maar als je al zelf een wiel kunt omspaken lijkt het me ook wel dat je hydraulische schijfremmen kunt monteren.

Shimano is in ieder geval erg onderhoudvriendelijk de instappers zijn makkelijker in gebruik dan bijvoorbeeld Avids....

rutiefrutie
Forum-lid

rutiefrutie 12 mar 2013 15:20

Het zijn inderdaad mechanische schijfremmen en het zijn deze remhendels:
http://www.rose.nl/artikel/shimano-deor ... aid:368040" onclick="window.open(this.href);return false;
Met rotor disc bedoel ik de schijf, dus het enige wat ik nodige heb zijn de remklauwen.
Ja heb halverwege de winter, die wel weer erg lang duurt dit jaar ;) , de remblokjes/pads zowel voor als achter vervangen.

@ Suntoro, bedankt voor je linkje! Eigenlijk ben ik dus alleen opzoek naar het onderste ding..
Maar het gaat denk ik lastig worden om die los te verkrijgen.. :(

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 12 mar 2013 15:59

Maar wat denk je daarmee te winnen dan? Mechanische remmen, remmen nu eenmaal wat minder.

Maar hier kan je je lol op wat betreft onderdelen. http://www.bike-components.de/shop/cat/ ... emsen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 12 mar 2013 16:43

Dat onderste Deore ding gaat met jouw remhendel niet werken. Je moet bij hydraulische remmen zowel de remhendel als de remklauw vervangen en daar horen ook andere kabels bij waar een vloeistof door heen kan gaan, geen kabel met binnen en buitenkabel.... Zoals Japie al linkt, bij Bike Components bieden ze inderdaad ook veel remmen aan (shop er overigens regelmatig). Mechanische schijfremmen worden nog maar door een paar merken gemaakt. Wil je meer remkracht, dan zul je toch moeten overstappen naar hydraulische schijfremmen met een nieuwe remhendel en een nieuwe remklauw....

rutiefrutie
Forum-lid

rutiefrutie 13 mar 2013 00:42

Haha ja ik weet wel ardig wat het verschil tussen mechanisch en hydraulisch is Suntoro, ik dacht alleen dat die uit jouw linkje ook mechanisch waren, had nog niet zo goed gelezen.

Dankzij jullie ben ik toch weer wat wijzer geworden, bedankt daarvoor!
Dan zal ik inderdaad eens even kijken naar hydraulische remmen.
Zelf dacht ik dat er ook nog wel een aardig verschil zou zitten tussen een tektro mechanische schijfrem en een mechanische schijfrem van een wat groter / duurder merk.
Maar dit valt dus te verwaarlozen?

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 13 mar 2013 08:41

Je zou natuurlijk wel een andere mechanische remblauw kunnen proberen van Avid, Formula of Hayes (Shimano had alleen budget mechanische remmen geloof ik). Avid heeft deze nog voor de mtb BB7 en de BB5. Maar ook deze remmen worden niet gebruikt omdat je meer remkracht zou willen. Je ziet dit soort remmen vaak op beachracers... Nog steeds worden er wel iets betere mechanische remmen gemaakt, maar goede hydraulische remmen zullen toch iets beter remmen.

Mechanische schijfremmen worden nog steeds veel gebruikt in cyclocross, dus misschien past zo'n remklauw ook wel op jouw mtb.

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 13 mar 2013 10:11

Nee!! De slag is anders van een wegrem, omdat deze moeten combineren met de sti shifters.
Tektro is helemaal geen verkeerd merk hoor, op cx fietsen kom je het ook vaak tegen

Maar voor net iets meer heb je een complete SLX of XT set, en dan ga je toch wel echt vooruitgang merken! (let op, prijzen zijn per rem)

http://www.bike-components.de/products/ ... 2013-.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.bike-components.de/products/ ... T785-.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 13 mar 2013 14:36

Maar de mtb BB7's van Avid zou je toch wel kunnen gebruiken met die Deore remhendels, of vragen die BB7's ook om een andere slag van remhendels, zoals ze vroeger waren bij cantilevers (en dus niet voor V-brakes). Ik neem aan dat Vos ook gewoon Avid Speed Dial remhendel gebruikte, maar het lijken wel Shimano Deore remhendels te zijn. :roll: ... http://www.youtube.com/watch?v=3UMLfUl7Dks.

Volledige hydraulische remset was volgens mij boven het budget van de TS... ;) BB7 en BB5 zijn er ook voor de mtb, maar ik vraag me af of er vooruitgang is.
Laatst gewijzigd door Suntoro op 13 mar 2013 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 13 mar 2013 14:44

Jawel, maar je moet niet de road versie hebben. Die hebben een andere slag.

Maar ik heb hem nooit over een budget gehoord, maar mij persoonlijk lijkten andere mechanische remmen zonde van het geld (als de huidige nog goed zijn)

Suntoro
Forum-lid

Suntoro 13 mar 2013 14:49

japiecarbon schreef:Jawel, maar je moet niet de road versie hebben. Die hebben een andere slag.

Maar ik heb hem nooit over een budget gehoord, maar mij persoonlijk lijkten andere mechanische remmen zonde van het geld (als de huidige nog goed zijn)
Nee ok, maar eerder had ik al een link van CRC geplaatst met Deore hydraulische schijfremmen zonder schijven voor 103,- euro. In de reactie maakte ik op dat niet de bedoeling was, omdat alleen de mechanische remklauw gewenst was zodat het goedkoper werd... :)

Plaats reactie