Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Hoe krijg ik mijn TREK MADONE op maat?

mhushw-202364
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 okt 2010 15:53

mhushw-202364 20 okt 2010 01:09

Sinds kort heb ik een (in mijn ogen) prachtige TREK MADONE CARBON 5.2 van 2 jaartjes oud aangeschaft. Maat 54. Donkerblauw. Weinig geleden. Via Marktplaats. Voor weinig (675).
De maat 54 is exact mijn maat.
Maar zoals ik al verwachtte moet ik wel het een en ander aanpassen. Mijn leeftijd (61) en ooit hernia gehad laten niet toe dat ik gestrekt op een racefiets zit.
Mijn ouwe Raleigh had ik ook aangepast op mijn wensen.
Ik wil dus het volgende:
1/De stuurpen zou hoger moeten....Ik kan nergens een andere oplossing hiervoor vinden dan een zog. ''stuurpenverlenger''. Zo'n beest kan ik maar 1 vinden op de ''fietsmarkt'' en dat is de SATORI . Geschikt voor 28.6 mm draadloze vorken.
Heeft iemand hier ervaring mee en zou hij ook geschikt zijn voor de TREK?
2/Ik had ook graag extra remmen gehad voor op de stuurbuis. Is dat ook mogelijk en hoe werkt zoiets?
3/Er zitten een paar beschadigingetjes op het frame van steenslag. Is daar ergens iets voor te krijgen? Het is donkerblauw metallic.

Groet,

Cees

anaszi2.0
Forum-lid
Berichten: 976
Lid geworden op: 04 mei 2008 14:43

anaszi2.0 20 okt 2010 01:19

1) Dat past maar is ontzettend zwaar en goedkoop afgewerkt. Siert een Madone totaal niet. Red je het niet met een stuurpen in een grotere hoek?
2) Dat kan, ik gok dat je een oversized stuur hebt (31,6mm) dus let daar op als je ze koopt. De installatie spreekt voor zichzelf maar als je geen ervaring hebt met het afstellen van remmen en het vervangen van kabels kan je dit misschien beter laten doen.
3) Ik zou kijken voor een lakstift bij een autozaak. Grotere zaken (Halforts?) hebben vaak een hele verzameling op voorraad, gegarandeerd dat je kleur erbij zit.

mhushw-202364
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 okt 2010 15:53

mhushw-202364 20 okt 2010 03:55

ad1 Tja, ik zal toch wat moeten. Ikweet dat het er niet uitziet. Het ding weegt 212 gram. Tel daarbij een korte stuurpen van ongeveer 138 gram minus de 180 gram die er nu op zit , dan zit ik op een extra van 170 gram.
Ik ga ook eens kijken naar een korte met een hoek. Verder dan 40 graden gaan die niet. Een verstelbare is al helemaal geen gezicht.
ad2 Ik ben nu eenmaal een sleutelaar, dus dat ga ik zeker proberen. Ik ben wel benieuwd hoe ze de remmen aantrekken, want ik zie zo geen mogelijkheid.
ad3 ik ga morgen naar Halfords....

Bedankt

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1641
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 20 okt 2010 10:07

Toevallig deze gekocht?
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=45408

Pracht frame, zeker gezien de kleur.

Ik zou op een dergelijke fiets echt niet gaan werken met een stuurpenverlenger.
Als je niet wegkomt met een stuurpen met een andere hoek (40 graden is al echt veel en ziet er ook niet uit), dan heb je volgens mij een verkeerde koop gedaan.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27897
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 okt 2010 12:00

De maat 54 is exact mijn maat.
Dat klopt natuurlijk niet.

Je bedoelt dat een 54 cm bovenbuis jouw maat is. De balhoofdbuis is duidelijk veel te kort. Dit frame is dus absoluut niet jouw maat. Wat jij nodig hebt is een "toerframe"; een frame met een lange balhoofdbuis zoals een Cervelo RS, een Cannondale Synapse of een Specialized Roubaix. Ook Trek heeft zulke modellen in het gamma.

Wat je nu doet is een (totaal) niet passend frame passend maken. Zo'n stuurpen ziet er niet uit en het stuurgedrag wordt er ook niet beter van.

race-niek
Forum-lid
Berichten: 741
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:32
Locatie: Groningen

race-niek 20 okt 2010 12:10

Racefiets: Concorde R-blade full carbon 2009

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 20 okt 2010 13:55

Even inspringen.
Bij ons op de club rijdt een dame die ook alles heeft aangepast.
1. Heeft een voorbouw die een erg steile hoek heeft.
2. heeft ook remmen zoals de cyclocrossers op het stuur.

Je zou eens kontakt kunnen opnemen met Huissoon sport in Goes
http://www.huissoonsport.nl/

Die geeft nml deze fiets voor haar omgebouwd.

Marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

mhushw-202364
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 okt 2010 15:53

mhushw-202364 20 okt 2010 16:14

Nee, die fiets is het niet. Ik heb zojuist foto's gemaakt en nu stopt de digitale camera na een paar jaar dienst....
Ik had er ook mijn ouwe fiets naastgezet ter vergelijking.
Foto's volgen zsm.
54 is wel degelijk mijn maat. Ook gemeten door Red Bull in Bocholt. 54 is de maat vanaf hart trapas naar hart kruising staande buis en liggende buis.
\Ik kan alleen niet zo 'gewoon' gestrekt, zoals iedere 'normale' fietser....(ouwe hernia). En ook zijn mijn armen niet al te lang (ha,ha). Wel gespierd. Daarom won ik altijd met armpje drukken...
Ik heb in die aangepaste positie jaren meegekund in mijn fietsgroepje. En nog.
Het stuur moet alleen niet zo ver weg zitten.

Cees

mrangry
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 17 okt 2009 19:28

mrangry 20 okt 2010 16:42

Je mist het punt een beetje. Wat Havana zegt is dat je maat 54 voor de staande en liggende buis waarschijnlijk wel klopt, maar zoals je weet heeft een frame nog meer buizen. In dit geval is de balhoofdbuis (de buis waar je vorkbuis doorheen loopt) tekort waardoor je veel te plat op je fiets komt te liggen. Dat komt omdat de Madone niet gemaakt is voor fietsers die een wat comfortabelere zithouding nodig hebben. De Madone is dus niet "exact je maat", maar slechts deels.

Wat je dus nodig hebt, aldus Havana, is een fiets met dezelfde maat, maar een langere balhoofdbuis.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27897
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 okt 2010 16:46

Inderdaad.

Lees anders dit topic eens door.

Fietsmetingen zijn al helemaal niks waard trouwens.

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1641
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 20 okt 2010 17:04

Een Trek 5.2 heeft de volgende afmetingen (http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/ro ... /madone52/):
hor. bovenbuis: 54.3cm
balhoofdbuis: 15cm

Bij bijv. een Cannondale Synapse is de bovenbuis vergelijkbaar (54cm), maar de balhoofdbuis is 1,5cm hoger.

Bij Trek zie dat alleen de specifieke vrouwenfietsen een langere balhoofdbuis hebben: 17cm zelfs.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 20 okt 2010 17:19

MHuSHw-202364 schreef:... Een verstelbare is al helemaal geen gezicht...


Tsja, wat is mooier? Er zijn tegenwoordig heel acceptabel uitziende verstelbare stuurpennen op de markt ('klik'). Vind ik, als je het er mee red, veel fraaier dan de door jouw genoemde Satori, die hier trouwens ook verkrijgbaar is.
Afgelopen voorjaar heb ik in het zuiden van Frankrijk een echtpaar gezien met fietsen van de hierboven genoemde Huissoon. Beiden hadden 'de boel' ook vrij hoog opgebouwd, maar het zag er nog (net) acceptabel uit. Dus misschien maar eens informeren? Succes gewenst met je aanpassingen!
60 x Ventoux

Plaats reactie