De bike fitting meting laat zich zeer inderdaad moeilijk vertalen naar moderne geometrieplaatjes omdat
alle relevante
framegegevens (zoals bovenbuislengte, balhoofdbuislengte, framehoeken, stack en reach) ontbreken.

Je kunt er desondanks wel iets uit afleiden, je moet alleen wel een beetje rekenen.. Het is mij overigens een raadsel hoe veel fietsenmakers dit doen, misschien op ervaring en met nattevingerwerk, maar dat terzijde.
Hier staat een handig tooltje op met stack en reach te puzzelen:
http://bb2stem.blogspot.nl/
Het berekent de stack en reach van een frame wanneer je beschikt over de juiste maten (te weten TT length, BB drop, fork rake, fork build length, HT length, HT & ST angle). Slechts weinig fabrikanten geven al deze maten op. Het makkelijkst is als je de stack en reach van een frame weet. Dan kun je de cellen vanaf kolom F gebruiken.
Wat kun je uit de bike fitting meting afleiden? De waardes in de tool voor "stack with spacers + stem" = 517 + 109 = 626mm en "reach with spacers + stem" = 550mm.
Het valt onmiddellijk op dat die laatste extreem groot is. De grootste frames op de markt hebben een frame reach van 42cm ofzo. Zelfs met een 17 graden stuurpen van 13cm kom je niet aan die 55cm (omdat je altijd nog een balhoofdkapje hebt e.d. waardoor de reach verkleint). Vul maar eens wat waardes in, bijv. de framewaardes van de Tarmac maat 58: stack 591, reach 402mm. Neem voor de waarde in G6 bijv. 0 spacers, een lage afdekkap van 5mm en een normale stuurpen (stack height ~40mm, dus de helft is 20mm), maakt 25mm. Dan kun je ongeveer op de indicatieve stack van 626 uitkomen maar qua reach kom je dan altijd nog ca. 25mm te kort.
Als je zelf een fiets hebt waarvan de stack en reach onbekend zijn en evenmin berekend kunnen worden op basis van bovengenoemde parameters, dan kun je ze altijd nog zelf meten (zie
dit plaatje, uiteraard kun je de reach ook bepalen door het voorwiel tegen een muur te zetten), net als diverse andere maten die je zou moeten vergelijken met andere frames teneinde de afstelling te kunnen kopieren. Als je goed op je huidige fiets zit lijkt me dat het eerste wat je moet doen want die bikefitting is wel erg vreemd.
Ik gebruik zelf een Excel bestand waarin deze berekeningen ook worden gedaan en daarbij ook de positie van het zadel om zo tot de juiste setback te komen en de gewenste totale zitlengte en afstand tussen zadel en stuur (drop).
Hierbij nog een opmerking om de litespeeds en AMClassicfans van dit forum voor te zijn...

Uiteraard biedt eea een schijnnauwkeurigheid want veel maten (zelf gemeten of door de fabrikant opgegeven) zijn niet op de mm nauwkeurig. Ook zijn voor de uiteindelijke zitpositie nog factoren van belang die niet meegenomen worden: zadeltype, stack height pedalen, stuurbreedte, stuurreach, shifterreach etc. Die moet je dus eigenlijk constant houden voor een zuiver vergelijk.
Klinkt dit allemaal ingewikkeld? Vraag dan eens aan je fietsenmaker die nog Bike Fitting gebruikt of hij/zij het uitlegt.
