Alles over vakanties op én met de fiets

Leiden -> Oosterbeek (bij Arnhem)

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 01 apr 2013 15:58

Ik wil als het weer wat warmer wordt een keertje van Leiden naar Oosterbeek fietsen.
Tot Utrecht is het geen probleem daar ken ik de weg wel.
Het probleem is meer, hoe kom ik het makkelijkst door Utrecht (of kan ik er het beste noord langs fietsen?).
Na Utrecht leek het mij wel handig om de N225 vanaf Driebergen te volgen.
Die route ken ik wel van de auto, maar ik weet niet of het met de fiets wel zo'n goede optie is...

Dus: hoe kom ik het beste langs Utrecht, en wat is de fijnste route van Utrecht naar Oosterbeek?

De routeplanner van de fietsbond komt hiermee, misschien is dat ook wel een optie

http://routeplanner.fietsersbond.nl/#ro ... nces=63,76" onclick="window.open(this.href);return false;

henkvdweerdt
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 okt 2010 20:22

henkvdweerdt 01 apr 2013 16:05

Fijnste route vanaf Utrecht naar Oosterbeek zal gaan over de Utrechte heuvelrug. Is een mooi apart fietspad en een mooi bosrijk gebied. (vroeger veel getrained). Enige drukke stuk is Zeist.
Fietspad kun je volgen tot wageningen en dan via Renkum uitkomen bij Oosterbeek. Staat redelijk tot goed bebord.

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 01 apr 2013 16:54

Dus de N225 volgen is een goede optie?

arthurvd
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 01 jun 2007 17:24

arthurvd 01 apr 2013 23:54

Ik kan die fietsrouteplanner-link niet bekijken, maar ik zou sowieso niet de hele N225 gaan volgen, tenzij je van stoplichten en dorpjes hobbelen houdt.

Weet niet precies hoe noord/zuidelijk je aan komt rijden, maar bijvoorbeeld vanaf Harmelen/De Meern kun je het volgende doen:
http://www.gpsies.com/map.do?fileId=bnbbjmshietkzbla" onclick="window.open(this.href);return false;

Je kunt eventueel ook dwars door Utrecht. Als je weet waar je moet rijden is dat goed te doen, scheelt misschien 5 km. En na Utrecht kun je kiezen: langs de Lek is allemaal dijk, beetje rivierbochtjes rijden. Rij je een halve kilometer noordelijker (zoals in m'n link): polders, lange rechte wegen, beetje als Groene Hart. Nog noordelijker, boven N225: Utrechtse heuvelrug, bossen, hoogtemeters.
Cube LTD SL 2006 en Ridley Aedon 2008, Ultegra SL, Racing 3\'s.

Gebruikersavatar
bianco
Forum-lid
Berichten: 586
Lid geworden op: 14 jun 2006 11:29
Contact

Gebruikersavatar bianco 02 apr 2013 00:01

De N225 is een vrij drukke weg, maar volgens mij bijna overal met een gescheiden fietspad. Ik denk wel dat je heel wat stoplichten tegenkomt.

Een alternatief is nog om aan de zuidkant langs Utrecht te gaan. Je kunt bij Nieuwegein het kanaal oversteken en dan grotendeels over de dijk langs de Rijn helemaal tot Amerongen rijden. Vanaf daar volg je dan de N225 tot Rhenen. Onderaan de Grebbeberg kun je dan weer een stuk over de dijk tot voorbij Wageningen.
Ik fiets met een vriend vaker van Delft naar Oosterbeek en dan rijden we deze route. Vanaf Leiden zou je dan bijvoorbeeld bij Woerden naar Nieuwegein kunnen rijden en vanaf daar deze route volgen. Met een fikse oostenwind zou ik deze route niet nemen en ten noorden langs Utrecht gaan en door de bossen rijden.

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 02 apr 2013 06:22

Nou een grote fan van stoplichten ben ik niet. Dus de N225 volgen lijkt mij dan niet echt zo goede optie.
De fietsrouteplanner gaat een stuk noordelijker. Gaat noord langs Utrecht en blijft boven de A12.

Over de dijk langs de Rijn lijkt mij ook wel een mooie route! En dan is het wel handig als ik zuid lang Utrecht ga ipv noord.

Toch lastiger dan ik dacht om een fijne route te vinden.
Utrechtse heuvelrug lijkt mij ook wel oke, maar geen idee of je dan niet erg 'omrijdt'?
Dat wordt nog even puzzelen! :?

Triple A
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 23 nov 2011 20:19
Locatie: arnhem

Triple A 02 apr 2013 08:10

De route langs de n225 is mooier dan de noordelijke van de A12. Vanaf Rhenen kun je ook een deel van de Veenendaal-Veenendaal toertocht volgen, zie http://www.axavalleirenners.nl" onclick="window.open(this.href);return false;. Zo heb je een mooie rit.
Specialized S-works Tarmac Etap
Specialized Crux X1

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 apr 2013 08:54

Langs de N225 rijden is zeker niet de mooiste route. Ik zou zelf dan veel liever langs de N224 rijden, dan rijdt je namelijk stukken beschut door 't bos.

Wil je zo min mogelijk stoplichten tegen komen dan moet je ten zuiden van Utrecht langs rijden. Misschien dat je in 't hoekje Nieuwegein er een paar tegen komt, maar voor de rest rij je dan bijna alleen maar op dijken (en daar staan die dingen niet).

De noordelijke route via bijv Breukelen, Tienhoven, Bilthoven is wel een stuk gevarieerder qua landschap. Als je niet helemaal de kortste weg wilt nemen kan je dan bijv ipv de N224 na Zeist te volgen nog door de Treek richting Leusden rijden en vervolgens het Valleikanaal volgen in de richting van Veenendaal.

De fietspaden over de Utrechtse Heuvelrug zijn mooi. Je moet er alleen met een racefiets echt niet komen als de zon schijnt. Al die paden zijn zeer smal en het is er druk met gewone fietsers als het mooi weer is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 02 apr 2013 17:31

amclassic-fan schreef: Wil je zo min mogelijk stoplichten tegen komen dan moet je ten zuiden van Utrecht langs rijden.
+1; zo gauw mogelijk de lekdijk pakken (b.v. Hazerswoude dorp - Gouda - Haastrecht - Schoonhoven) en die kun je dan volgen tot Oosterbeek (kun je ook niet verdwalen :lol: )

Prachtige route.
Afbeelding

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4999
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 02 apr 2013 21:46

amclassic-fan schreef:Langs de N225 rijden is zeker niet de mooiste route. Ik zou zelf dan veel liever langs de N224 rijden, dan rijdt je namelijk stukken beschut door 't bos.
Helemaal waar. N224 is de betere route.

mrangry
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 17 okt 2009 19:28

mrangry 03 apr 2013 09:15

Je kan tussen Ede en Oosterbeek trouwens mooi door het bos fietsen, langs het spoor. Dat is een stuk leuker dan de N-weg tussen Ede en Arnhem. Zie bv hier: http://app.strava.com/activities/6333353" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 03 apr 2013 09:31

Ik denk dat ik als hoofdroute maar de N224 in gedachte neem en dat laatste stukje van mrangy.
Dat is en redelijk recht-toe-recht-aan en een aardige route :P

Langs de Lek is denk ik erg mooi, maar dan wordt het wel een berg extra kilometers...

Plaats reactie