Fiets April
Ik heb zelf deelgenomen aan de test. De groep was een bepalende factor, dit is niet te ontkennen. De sensa wordt daardoor een echt goede fiets, prijs/ waarde is dan in balans. De fiets heeft wel wat minpunten voor diverse deelnemers dit is ook vermeld in de tekst.Het dunne stuur, overigens subjectief, Was voor velen een minpunt. Ik kreeg pijn in mijn handen, Was wel de 7de keer de loorberg af en op en hoog cruts op en af.
Blijft een feit dat de fiets in deze configuratie in vergelijk met de anderen een topper is.
De top 3 is alleen op persoonlijke keuze en voorkeuren te onderscheiden. De Ridley, ondanks dat ik hem ergmooi vindt, is voor mij te stijf, de Merckx was absoluut favoriet, looks, comfort, prestatie en opbouw, ik had hem zo meegenomen. De Sensa was een maat te groot en het stuur te dun, dit is eenvoudig op te lossen als je gaat kopen en dan blijft het een moeilijke keuze. Ze doen niet voor elkaar onder dus keuze wordt persoonlijk.
Blijft een feit dat de fiets in deze configuratie in vergelijk met de anderen een topper is.
De top 3 is alleen op persoonlijke keuze en voorkeuren te onderscheiden. De Ridley, ondanks dat ik hem ergmooi vindt, is voor mij te stijf, de Merckx was absoluut favoriet, looks, comfort, prestatie en opbouw, ik had hem zo meegenomen. De Sensa was een maat te groot en het stuur te dun, dit is eenvoudig op te lossen als je gaat kopen en dan blijft het een moeilijke keuze. Ze doen niet voor elkaar onder dus keuze wordt persoonlijk.
Team Pieken en Dalen 2015; Stelvio for Life, volg ons op facebook
Wat me wel opviel is de vrij eenzijdige voorkeur van de testers voor onderdelengroepen. Er zaten duidelijk veel (zo niet alleen maar) Shimano-rijders tussen en dat valt dan al snel in het nadeel van Campa en Sram uit. Zou omgekeerd net zo geweest zijn, waarschijnlijk, omdat een oordeel op dit gebied iets is wat enorm samenhangt met wat je gewend bent.
Zo rij ik sinds ik met rem/schakelgrepen rij al met Campa en vind ik die knopjes ook met handschoenen blind. Stel ik echter de fiets van mevr. Aziraphale af (die rijdt met Shimano), dan vind ik het iedere keer weer bijzonder irritant door de grote slag van de hendels en het (voor mij) niet logisch systeem van schakelen met een remhendel.
Ik denk dan ook dat je een nog beter beeld van de fietsen zou krijgen wanneer je binnen de testgroep een verscheidenheid hebt aan mensen die met verschillende merken schakelonderdelen rijden. Je krijgt dan denk ik een gebalanceerdere indruk van de verschillende fabrikanten dan de toch wel erg sterke Shimano-voorkeur die je nu zag.
Verder overigens een prima nummer, met plezier gelezen.
Zo rij ik sinds ik met rem/schakelgrepen rij al met Campa en vind ik die knopjes ook met handschoenen blind. Stel ik echter de fiets van mevr. Aziraphale af (die rijdt met Shimano), dan vind ik het iedere keer weer bijzonder irritant door de grote slag van de hendels en het (voor mij) niet logisch systeem van schakelen met een remhendel.
Ik denk dan ook dat je een nog beter beeld van de fietsen zou krijgen wanneer je binnen de testgroep een verscheidenheid hebt aan mensen die met verschillende merken schakelonderdelen rijden. Je krijgt dan denk ik een gebalanceerdere indruk van de verschillende fabrikanten dan de toch wel erg sterke Shimano-voorkeur die je nu zag.
Verder overigens een prima nummer, met plezier gelezen.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
+1
Ik snap ook écht niet waarom er geen "gelijke" selectie plaatsvindt van Sram, Shimano en Campagnolo gebruikers. Jaren geleden was er ook al een test met tien fietsen welke afgemonteerd waren met onderdelen van Shimano en Campagnolo. Leuk, alleen waren er tien op tien testers, Shimanogebruikers en de uitslag was natuurlijk te raden...
Voor mij maakt het weinig uit want ik weet mijn voorkeur maar voor iemand die zoekende is of twijfelt is het wel een "scheef" beeld. Anderzijds met bv 5 Shimano- 5 Campagnolo- of 5 Sramgebruikers zou het waarschijnlijk toch een 5/5 worden.
Wbt het afschakelknopje van Campagnolo zijn er voor mij ook geen klachten. Heb zelden mijn handen onderin en dan is het gewoon een ideale plaats.
Ik snap ook écht niet waarom er geen "gelijke" selectie plaatsvindt van Sram, Shimano en Campagnolo gebruikers. Jaren geleden was er ook al een test met tien fietsen welke afgemonteerd waren met onderdelen van Shimano en Campagnolo. Leuk, alleen waren er tien op tien testers, Shimanogebruikers en de uitslag was natuurlijk te raden...
Voor mij maakt het weinig uit want ik weet mijn voorkeur maar voor iemand die zoekende is of twijfelt is het wel een "scheef" beeld. Anderzijds met bv 5 Shimano- 5 Campagnolo- of 5 Sramgebruikers zou het waarschijnlijk toch een 5/5 worden.
Wbt het afschakelknopje van Campagnolo zijn er voor mij ook geen klachten. Heb zelden mijn handen onderin en dan is het gewoon een ideale plaats.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.
Gaan we de campa-shimano discussie nu hier voeren?
Ik rijdt met beide en ik heb geen probleem met het vinden van de juiste hendels/knopjes.
Het is Fiets juist te doen om de lezers te betrekken bij hun product.
En dan kom je al snel op een meerderheid van Shimanorijders uit aangezien zij het overgrote deel van de markt hebben.
Om te gaan selecteren op merk wordt natuurlijk een opgave die je niet zou willen.
Dan kan je ook gaan selecteren op wielkeuze, stuurbreedte, cranklengte enz.
Ik rijdt met beide en ik heb geen probleem met het vinden van de juiste hendels/knopjes.
Het is Fiets juist te doen om de lezers te betrekken bij hun product.
En dan kom je al snel op een meerderheid van Shimanorijders uit aangezien zij het overgrote deel van de markt hebben.
Om te gaan selecteren op merk wordt natuurlijk een opgave die je niet zou willen.
Dan kan je ook gaan selecteren op wielkeuze, stuurbreedte, cranklengte enz.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40480
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Je ontkomt niet aan die voorkeuren. Ik moet op Gran Canaria ook elk jaar weer wennen aan die Ultegra shifters, al is het vele malen beter geworden sinds Shimano met de kabels binnendoor werkt. Die 'losse' kop vond ik altijd een echte ramp.
Net als het remmen, dat is veel fijner te doseren bij Campa ipv de aan-uit remmen van Shimmi. Maar na een paar dagen is het ook weer tot acceptabele proporties gewend en rij je er probleemloos mee. Kan mij echter voorstellen dat lang niet iedereen hier tijdens 1 testritje doorheen prikt.
Ik heb zelf een aantal jaar geleden de CX-test gedaan en 1 ding viel mij wel op: als je even niet kijkt naar de verschillen tussen de schakelmethode merk je echt een enorm verschil tussen de ene fiets en de andere. Veel meer dan dat je vooraf zou verwachten. Zou zelf bijv nooit een Van Tuyl hebben gekocht als cx, maar was die middag binnen 10 min overtuigd.
Je haalt er echt heel veel uit als tester, erg leuk om te doen.
Verder een leuke, interessante editie!
Net als het remmen, dat is veel fijner te doseren bij Campa ipv de aan-uit remmen van Shimmi. Maar na een paar dagen is het ook weer tot acceptabele proporties gewend en rij je er probleemloos mee. Kan mij echter voorstellen dat lang niet iedereen hier tijdens 1 testritje doorheen prikt.
Ik heb zelf een aantal jaar geleden de CX-test gedaan en 1 ding viel mij wel op: als je even niet kijkt naar de verschillen tussen de schakelmethode merk je echt een enorm verschil tussen de ene fiets en de andere. Veel meer dan dat je vooraf zou verwachten. Zou zelf bijv nooit een Van Tuyl hebben gekocht als cx, maar was die middag binnen 10 min overtuigd.
Je haalt er echt heel veel uit als tester, erg leuk om te doen.
Verder een leuke, interessante editie!
Less is bore
ik rijd op mijn CX (van Tuyl ) met campa veloce en op mijn racer met DA. ik moet zeggen dat toen de CX goed werd afgesteld ik echt onder de indruk was van het schakelen met deze midden groep! Daar is echt niks mis mee. Daar rijd ik zo'n beetje de hele winter mee. in het voorjaar stap ik op de racer met shimano en dat went ook weer heel snel. Ik denk dat je daar als tester wel rekening mee moet houden. Het is nu eenmaal een Fiets test en geen frame test. Als je dat wil moet je tien frames in dezelfde maat op dezelfde wijze afmonteren!
Ja inderdaad is het onmogelijk te selecteren op deelnemer /groep merk maar ik wil wel even reageren. Ik rij nu 3 jr en altijd op shimano. Starten de test met di2,rijdt super, anderen moesten hier erg aan wennen. Toen een fiets met Campa, Was voor mij met 2 locaties van schakelaars net een Nintendo! De look had ook di2 stond slecht afgesteld en niemand vondt dit dus fijn! De stevens had ook Campa, stond perfect afgesteld en was erg prettig rijden. De De Rosa had een EPS en zoals je kunt lezen, gaf ik, als shimano rijder, al aan " misschien wel beter dan Di2" ,. Ergo goed afgesteld materiaal is belangrijker dan merk, de Carrera had Sram, ik vond het helemaal niet hard en mechanisch, je je moet wennen aan een enkele shifter met dubbele functie maar wel licht en betrouwbaar. Helaas was het voor mij dat ik misschakelde ermee op een steil stuk naar het binnenblad en dus geparkeerd stond. Daarmee is Sram niet slecht alleen anders en dus wennen. Iedereen heeft een voorkeur en dat moet zo blijven denk ik.
Team Pieken en Dalen 2015; Stelvio for Life, volg ons op facebook
Beetje gek om te lezen dat sommige van de test fietsen matig afgesteld waren. Ik denk niet dat je daar als merk vrolijk van wordt. Als je namelijk een fiets test, die rottig schakelt dan wordt het al snel een negatief oordeel.
Op deze manier gaat de fiets winnen waarvan de banden opgepompt waren, de remmen goed afgesteld waren en waarvan de ketting gesmeerd was. Dat kan toch nooit de bedoeling van een test zijn? Ik zou me als fabrikant goed genaaid voelen als mijn merk rottig gepresenteerd werd en daardoor laag eindigde. Zo kom je niet graag in de FIETS te staan.
Was het echt zo bar en boos met de afstellingen?
Op deze manier gaat de fiets winnen waarvan de banden opgepompt waren, de remmen goed afgesteld waren en waarvan de ketting gesmeerd was. Dat kan toch nooit de bedoeling van een test zijn? Ik zou me als fabrikant goed genaaid voelen als mijn merk rottig gepresenteerd werd en daardoor laag eindigde. Zo kom je niet graag in de FIETS te staan.
Was het echt zo bar en boos met de afstellingen?
Live fast; die young. mijn blog
Rob, het was niet zo erg als jij hebt geïnterpreteerd moet ik zeggen. De look was extra toegevoegd en het design en de naam scheppen hoge verwachtingen, de zit was, voor mij, erg verrassend, het schakelen inderdaad waardeloos. Dat ze dit model met goedkope wielen neerzetten heeft te maken met de marktprijs. Ik ben het met je eens doet je als merk en leverancier Geen goed.
De winnende fiets had DA9000 dit gaf absoluut wat extra, het stuur is bij een aankoop te vervangen door een ander, iets wat een rijder van het model onder de testers ook heeft gedaan.
Natuurlijk zijn er veel subjectieve zaken en beslissingen in een dergelijke test, het is dan ook een lezerstest.
Ik ben het wel met je eens dat je als leverancier van een testfiets wel duidelijk moet zijn dat je een goede, afgestelde en schone fiets neerzet.
Tijdens de verkenningsronde wilden weten net de Piekert oprijden toen een vd fietsen een lekke band kreeg! Kan inderdaad gebeuren, heeft niets afgedaan aan de beoordelingen zover ik weet.
De winnende fiets had DA9000 dit gaf absoluut wat extra, het stuur is bij een aankoop te vervangen door een ander, iets wat een rijder van het model onder de testers ook heeft gedaan.
Natuurlijk zijn er veel subjectieve zaken en beslissingen in een dergelijke test, het is dan ook een lezerstest.
Ik ben het wel met je eens dat je als leverancier van een testfiets wel duidelijk moet zijn dat je een goede, afgestelde en schone fiets neerzet.
Tijdens de verkenningsronde wilden weten net de Piekert oprijden toen een vd fietsen een lekke band kreeg! Kan inderdaad gebeuren, heeft niets afgedaan aan de beoordelingen zover ik weet.
Team Pieken en Dalen 2015; Stelvio for Life, volg ons op facebook
Aangezien ik de discussie aangezwengeld heb, wil ik toch nog even reageren. Natuurlijk is het niet doenlijk om een exacte verdeling over verschillende fabrikanten te krijgen, maar iets meer variatie zou het testen denk ik toch wel ten goede komen en ook wel kunnen. Iedereen heeft een voorkeur en daar wil ik ook niks aan af doen, maar aan de andere kant wordt een testteam dat volledig dezelfde voorkeur heeft toch wel wat eenzijdig. En een frame en wielen zijn belangrijk, maar het schakelsysteem maakt bij een test van 1 dag denk ik toch wel erg veel uit. Ook ik wen natuurlijk na een paar ritten zo aan Shimano of Sram, maar zal bij een eenmalige testrit toch een (onbewust) prettiger gevoel hebben op een fiets met Campa.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
Nee, is ook niet de intentie en zo ook zeker niet omschreven.theov schreef:Gaan we de campa-shimano discussie nu hier voeren?
Dus dan zou er in bv een autotest van 10 verschillende merken waaronder bv VW en Renault om die reden Volkswagen /Renault gebruikers moeten worden geselecteerd?theov schreef: Het is Fiets juist te doen om de lezers te betrekken bij hun product.
En dan kom je al snel op een meerderheid van Shimanorijders uit aangezien zij het overgrote deel van de markt hebben.
Zou mij verwonderen als er tussen de aanmeldingen "geen" Sram/Campa-gebruikers waren.theov schreef: Om te gaan selecteren op merk wordt natuurlijk een opgave die je niet zou willen.
Of wordt er niet om gevraagd?
Vind ik dus onzin. Hoezo onmogelijk?conrad4dx schreef:Ja inderdaad is het onmogelijk te selecteren op deelnemer /groep merk
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.