Klein
Een topic over Klein bestond nog niet, dus dacht ik maak er eentje aan. Moeten toch wel meer mensen met een Klein rijden in Nederland?
Kleine geschiedenisles over hoe het merk begonnen is.
Opgezet door Gary Klein in 1985 na zijn studie engineering aan MIT. Daar deed hij onderzoek naar het probleem aluminium buizen, daar deze niet stijf genoeg werden bevonden voor het bouwen van een frame. Gary paste buizen toe met een variërende wanddikte toe en
Opgekocht door Trek in 1995, waarna de productie tot 2003 onveranderd bleef. Hierna is de productie naar Trek verhuist.
Mijn fiets is een Quantum Race uit 2000. Makkelijk te indentificeren door de speciale lakken/kleuren die gebruikt werden en elk jaar veranderde.
Origineel:
Zoals ik hem kocht vorige week:
IMG-20130403-WA0012 by hRohaan, on Flickr
Er komt een Chorus 2010 groep op als ik deze compleet heb..
Kleine geschiedenisles over hoe het merk begonnen is.
Opgezet door Gary Klein in 1985 na zijn studie engineering aan MIT. Daar deed hij onderzoek naar het probleem aluminium buizen, daar deze niet stijf genoeg werden bevonden voor het bouwen van een frame. Gary paste buizen toe met een variërende wanddikte toe en
Opgekocht door Trek in 1995, waarna de productie tot 2003 onveranderd bleef. Hierna is de productie naar Trek verhuist.
Mijn fiets is een Quantum Race uit 2000. Makkelijk te indentificeren door de speciale lakken/kleuren die gebruikt werden en elk jaar veranderde.
Origineel:
Zoals ik hem kocht vorige week:
IMG-20130403-WA0012 by hRohaan, on Flickr
Er komt een Chorus 2010 groep op als ik deze compleet heb..
Mooi frame ze! Als ze net zo stijf zijn als de alu mtb frames dan is het een knalharde racer.
Vroegah,zo rond 1991,stond ik altijd te balen voor de gevel van Biketuning over waarom ik die frames niet kon betalen,ik vond die altijd zo mooi.
De race frames ken ik niet zo goed maar deze ziet er iig goed uit.
Vroegah,zo rond 1991,stond ik altijd te balen voor de gevel van Biketuning over waarom ik die frames niet kon betalen,ik vond die altijd zo mooi.
De race frames ken ik niet zo goed maar deze ziet er iig goed uit.
Wat inspiratie voor je Klein met moderne Campagnolo-groep
http://weightweenies.starbike.com/forum ... 10&t=71005" onclick="window.open(this.href);return false;
http://weightweenies.starbike.com/forum ... 10&t=71005" onclick="window.open(this.href);return false;
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Klein stond, samen met Principia wel op mijn "kwijllijstje" vroeger; nice
@timo: zeer nice!
@timo: zeer nice!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Schitterende fiets en vooral in die oranje kleur! Tour magazin Duitsland refereert regelmatig naar de quantum pro als het frame wat de stadaard heeft gezet voor moderne gewicht/stijfheid verhoudingen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Blijven mooie fietsen en ik heb talloze Quantum pro's gehad (de race vond ik minder) waarbij ik Japan en Nightstorm wel de mooiste vondt.
Overigens wisselde Klein niet elk jaar van kleur (de wit grijze kleur heette silver cloud) maar hadden ze een gamma van ca. 35 spuitschema's waar je jarenlang uit kon bestellen (wel met variaties naar gelang de kunde van de spuiter en de snelheid waarmee het frame gelakt werd) . Overigens was het na de overname door trek redelijk snel gedaan met de mooie frames (al werd het merk tot voor kort nog steeds gevoerd in Japan).
Overigens is de Storck Pro niets anders dan een Klein Quantum Pro met wat aanpassingen (gemaakt door de lassers van klein en zeker in het begin lichtjaren beter dan de frames die bij Trek vandaan kwamen)
Overigens wisselde Klein niet elk jaar van kleur (de wit grijze kleur heette silver cloud) maar hadden ze een gamma van ca. 35 spuitschema's waar je jarenlang uit kon bestellen (wel met variaties naar gelang de kunde van de spuiter en de snelheid waarmee het frame gelakt werd) . Overigens was het na de overname door trek redelijk snel gedaan met de mooie frames (al werd het merk tot voor kort nog steeds gevoerd in Japan).
Overigens is de Storck Pro niets anders dan een Klein Quantum Pro met wat aanpassingen (gemaakt door de lassers van klein en zeker in het begin lichtjaren beter dan de frames die bij Trek vandaan kwamen)
Storck was destijds importeur van Klein. De Storck Scenario Pro lijkt inderdaad sterk op een Quantum Pro, maar is in detail toch echt anders.
Heb zelf een Q Pro Carbon gehad; prachtige en heel rustig rijdende fiets (zeer stijf frame met grote naloop). Wat mij enrom ging hinderen aan de Klein waren de achterpadjes, die net als bij baanfietsen de opening aan de achterzijde hebben. Erg onhandig bij het wisselen van het achterwiel. Bovendien vond ik het geen goede klimfiets, ik had steeds het gevoel dat het frame tegenwerkte.
Heb zelf een Q Pro Carbon gehad; prachtige en heel rustig rijdende fiets (zeer stijf frame met grote naloop). Wat mij enrom ging hinderen aan de Klein waren de achterpadjes, die net als bij baanfietsen de opening aan de achterzijde hebben. Erg onhandig bij het wisselen van het achterwiel. Bovendien vond ik het geen goede klimfiets, ik had steeds het gevoel dat het frame tegenwerkte.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Tuurlijk was de quantum pro anders (Storck moest patenten omzeilen). Maar het frame werd volledig gemaakt door kinesis USA dat bestond uit de oude lassers van klein. De verschillen zijn overigens niet schokkend groot tov. de laatste echte kleins (dus niet de frames die door Trek werden verprutst). Geintegreerd balhoofdstel, patten naar achteren, geometrie en een vork die als twee druppels water op de aeros van Klein leek.
Patten naar achteren had een groot voordeel en wel dat je je wiel nooit scheef kon trappen. Het nadeel van wiel wisselen was er voor de een wel maar voor mij viel het wel mee, kon het even snel al bleef je wel altijd met vieze handen zitten.
Dat klimmen herken ik, koos je een maat te groot dan voelde het frame onwennig aan, maatje kleiner en het ging doorgaans top.
Quantum pro carbon was overingens al lang geen "echte" klein meer. Frame reed niet fijn (niet heel strak en lijmverbindingen konden gaan kraken) en was geen schim meer van de oude Quantum pro van volledig aluminium.
Patten naar achteren had een groot voordeel en wel dat je je wiel nooit scheef kon trappen. Het nadeel van wiel wisselen was er voor de een wel maar voor mij viel het wel mee, kon het even snel al bleef je wel altijd met vieze handen zitten.
Dat klimmen herken ik, koos je een maat te groot dan voelde het frame onwennig aan, maatje kleiner en het ging doorgaans top.
Quantum pro carbon was overingens al lang geen "echte" klein meer. Frame reed niet fijn (niet heel strak en lijmverbindingen konden gaan kraken) en was geen schim meer van de oude Quantum pro van volledig aluminium.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
klopt, maar als je aardig wat Kleins op hebt gebouwd dan snap je dat je blijer bent met de Storck. Kabels. Vervangen bij een quantum was een regelrechte hel (zeker als een overijverige eigenaar voor een servicebeurt "even" de oude kabels er alvast uit had getrokken (bovendien rammelde de kabel in het frame en kon ik de storck rammelvrij krijgen. (optisch mooier tegenover stijver, service vriendelijker, beter schakelen en rammelvrij).