Oplappen oude Cannondale CAAD3 of aanschaf nieuwe racefiets?
Momenteel ben ik aan het twijfelen over het aanschaffen van een nieuwe fiets of het oplappen van mijn oude Cannondale CAAD3. De twijfel zit hem in de verwachting dat het oplappen van CAAD3 misschien zo kostbaar is dat ik net zo goed een nieuwe kan aanschaffen.
Ik heb mijn huidige CAAD3 ook al weer tien jaar. De fiets heeft al een hele tijd geen opknapbeurt gehad en het zou zo maar kunnen dat er, na inspectie bij jullie, een heel hoop onderdelen vervangen moet worden. Bovendien wil ook graag lichtere versnellingen op mijn fiets, omdat ik twee weken geleden tijdens de Ronde van Vlaanderen nauwelijks boven kwam met mijn twee bladen vooraan. Het had niet alleen met mijn conditie te maken.
Er zit nu vooral Tiagra op gemonteerd. Wat zou het me kosten als ik het volgende zou willen voor de CAAD3?
- Lichtere versnellingen monteren (triple/compact). Vergelijkbare kwaliteit als Tiagra.
- Er vanuit gaand dat de ketting en tandwielen aan vervanging toe zijn.
- En wellicht moeten de shifters ook vervangen worden. Dit schijnt bij een triple sowieso te moeten.
Als jullie de kosten van het opknappen van de CAAD3 afzetten tegen de mogelijkheid om een nieuwe CAAD8 of CAAD10 (met simpele groepen) afzetten, wat zouden jullie dan doen?
Nu hoor ik dat Cannondale niet geschikt is voor "langbeners". Zou wel typisch zijn als ik nu een langbener blijk. Ik kan dit niet opmaken uit de metingen van Wrench science. Die zijn als volgt:
WS Recommended Road Sizes
Frame Size center-to-center: 55 cm
Frame Size center-to-top: 56 cm
Overall Reach: 67.00 cm
Saddle Height: 74.17 cm
Handlebar Width: 42 cm
WS Recommended Mountain
Sizes
Frame Size center-to-center: 17 in
Frame Size center-to-top: 18 in
Overall Reach: 67.00 cm
Saddle Height: 74.17 cm
Handlebar Width: 42 cm
Your Measurements
Height: 183.00 cm
Sternum Notch: 150.00 cm
Inseam Length: 84.00 cm
Arm Length: 60.00 cm
Shoulder Width: 42.00 cm
Flexiblity: 5
Weight: 78.00 kilo
Foot Size: 44.00 EURO
Ben ik met deze maten een "langbener" en zou de CAAD8 en CAAD10 geschikt voor mij zijn? Of is er iets beters op de markt tussen de 1200 en 1600 euro? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Alvast dank voor de reacties.
Ik heb mijn huidige CAAD3 ook al weer tien jaar. De fiets heeft al een hele tijd geen opknapbeurt gehad en het zou zo maar kunnen dat er, na inspectie bij jullie, een heel hoop onderdelen vervangen moet worden. Bovendien wil ook graag lichtere versnellingen op mijn fiets, omdat ik twee weken geleden tijdens de Ronde van Vlaanderen nauwelijks boven kwam met mijn twee bladen vooraan. Het had niet alleen met mijn conditie te maken.
Er zit nu vooral Tiagra op gemonteerd. Wat zou het me kosten als ik het volgende zou willen voor de CAAD3?
- Lichtere versnellingen monteren (triple/compact). Vergelijkbare kwaliteit als Tiagra.
- Er vanuit gaand dat de ketting en tandwielen aan vervanging toe zijn.
- En wellicht moeten de shifters ook vervangen worden. Dit schijnt bij een triple sowieso te moeten.
Als jullie de kosten van het opknappen van de CAAD3 afzetten tegen de mogelijkheid om een nieuwe CAAD8 of CAAD10 (met simpele groepen) afzetten, wat zouden jullie dan doen?
Nu hoor ik dat Cannondale niet geschikt is voor "langbeners". Zou wel typisch zijn als ik nu een langbener blijk. Ik kan dit niet opmaken uit de metingen van Wrench science. Die zijn als volgt:
WS Recommended Road Sizes
Frame Size center-to-center: 55 cm
Frame Size center-to-top: 56 cm
Overall Reach: 67.00 cm
Saddle Height: 74.17 cm
Handlebar Width: 42 cm
WS Recommended Mountain
Sizes
Frame Size center-to-center: 17 in
Frame Size center-to-top: 18 in
Overall Reach: 67.00 cm
Saddle Height: 74.17 cm
Handlebar Width: 42 cm
Your Measurements
Height: 183.00 cm
Sternum Notch: 150.00 cm
Inseam Length: 84.00 cm
Arm Length: 60.00 cm
Shoulder Width: 42.00 cm
Flexiblity: 5
Weight: 78.00 kilo
Foot Size: 44.00 EURO
Ben ik met deze maten een "langbener" en zou de CAAD8 en CAAD10 geschikt voor mij zijn? Of is er iets beters op de markt tussen de 1200 en 1600 euro? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Alvast dank voor de reacties.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Je kan bv een hele nieuwe 2013 tiagra groep kopen voor €325,- 105 voor €420,- Ultegra voor €625,-
Is je frame nog in goede staat? In dat geval zou ik kiezen voor opknappen. Als iets niet stuk is, niet vervangen, dus als de shifters nog werken, gewoon laten zitten bijvoorbeeld.
Lichtere versnellingen bereik je eenvoudig door een andere cassette en evt. andere voorbladen te monteren. Heb je 8 versnellingen? Monteer dan een nieuwe SRAM cassette + ketting, werkt perfect. Voorbladen zijn nieuw van TA Specialites of 2e hands (MP) te koop.
Op deze manier kom je met € 50 - 75 een heel eind.
Lichtere versnellingen bereik je eenvoudig door een andere cassette en evt. andere voorbladen te monteren. Heb je 8 versnellingen? Monteer dan een nieuwe SRAM cassette + ketting, werkt perfect. Voorbladen zijn nieuw van TA Specialites of 2e hands (MP) te koop.
Op deze manier kom je met € 50 - 75 een heel eind.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Na een jaar of 10 is t een en ander toch wel versleten hoor. Dan is een vers groepsetje toch wel lekker. En een Tiagra groep kost dan ook niet de wereld, en gaat echt een stap vooruit.r600 schreef:Is je frame nog in goede staat? In dat geval zou ik kiezen voor opknappen. Als iets niet stuk is, niet vervangen, dus als de shifters nog werken, gewoon laten zitten bijvoorbeeld.
Hartelijk dank voor de antwoorden. De nieuwe Cannondale komt er op korte of lange termijn wel, maar dit neemt niet weg dat ik mijn oude CAAD3 wil klaarmaken om toch een Ronde van Vlaanderen te kunnen rijden. Daarom zou ik jullie toch nog even om wat advies willen vragen wat betreft de SRAM cassette en de voorbladen.
Wat zijn de "lichtste" combinaties die ik kan combineren binnen een klassieke oplossing? Begrijp ik het goed dat een voorderailleur altijd wel in staat moet zijn om de combinatie 38-53 aan te kunnen? Ik las dat de meeste simpele, en daar zal mijn tiagra derailleur ook wel onder vallen, in ieder geval 15 tanden kunnen overbruggen.
Dan zou ik achter een cassette van 12-27 te kunnen nemen. Denken jullie dat de combinatie 38/53 en 12-27 haalbaar is, zonder dat ik mij moet afvragen of dat kan in combinatie met de derailleurs en shifters die ik heb? En kom ik hiermee over de Vlaamse Ardennen en Limburgse heuvels? Ik merkte dat ik met mijn huidige tandwielen op de lichtste stand een snelheid moest hebben van zo'n 16-18 km per uur om nog een beetje soepel te draaien. Zou ik dat met de combinatie 38/53 en 12/27 ook kunnen liggen op 12-14 km per uur?
@Loos Fijn dat je hebt kunnen bevestigen dat ik geen langbener ben. Zou toch wat zijn na 10 jaar op een Cannondale.
Wat zijn de "lichtste" combinaties die ik kan combineren binnen een klassieke oplossing? Begrijp ik het goed dat een voorderailleur altijd wel in staat moet zijn om de combinatie 38-53 aan te kunnen? Ik las dat de meeste simpele, en daar zal mijn tiagra derailleur ook wel onder vallen, in ieder geval 15 tanden kunnen overbruggen.
Dan zou ik achter een cassette van 12-27 te kunnen nemen. Denken jullie dat de combinatie 38/53 en 12-27 haalbaar is, zonder dat ik mij moet afvragen of dat kan in combinatie met de derailleurs en shifters die ik heb? En kom ik hiermee over de Vlaamse Ardennen en Limburgse heuvels? Ik merkte dat ik met mijn huidige tandwielen op de lichtste stand een snelheid moest hebben van zo'n 16-18 km per uur om nog een beetje soepel te draaien. Zou ik dat met de combinatie 38/53 en 12/27 ook kunnen liggen op 12-14 km per uur?
@Loos Fijn dat je hebt kunnen bevestigen dat ik geen langbener ben. Zou toch wat zijn na 10 jaar op een Cannondale.
Hier heb je een verzettentabel waarin je e.e.a. mooi kunt uitrekenen. Is een leuk hulpje.
http://www.fiets.nl/techniek/verzettentabel/
http://www.fiets.nl/techniek/verzettentabel/
Of 30 tanden achter gaat werken wel of niet gaat werken is niet zo zwart wit.. Ik had exact hetzelfde probleem als jij en overwoog om mijn dubbel cranck om te wisselen voor een compact. Alleen uit kostenoverwegingen heb ik eerst een cassette gekocht met een 30 tandwiel (en een nieuwe ketting)... Het werkt prima, ik kan ook groot groot schakelen zonder dat eea in de soep loopt.
http://www.gear-calculator.com/#KB=38,5 ... =2099&SL=2
Succes
http://www.gear-calculator.com/#KB=38,5 ... =2099&SL=2
Succes
Groet,
Eric
-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-
Eric
-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Wat is het verzet wat je nu heb?
Want ook een 38- 27 is nog behoorlijk om in limburg mee rond te rijden.
Want ook een 38- 27 is nog behoorlijk om in limburg mee rond te rijden.
naar mijn mening is dit geen vergelijk. De technologie van fietsen is in de laatste 10 jaar flink vooruit gegaan, denk aan tapered headtubes, BB30 bottom brackets etc.
Opknappen van je oude fiets kan maar dan blijft het een fiets met de technologie van 10 jaar terug. Persoonlijk zou ik voor een nieuwe fiets gaan.
Opknappen van je oude fiets kan maar dan blijft het een fiets met de technologie van 10 jaar terug. Persoonlijk zou ik voor een nieuwe fiets gaan.
Waarom? Omdat de technologie vooruit is gegaan? Fietst de fiets daar slechter om?
+1farelli schreef:Waarom? Omdat de technologie vooruit is gegaan? Fietst de fiets daar slechter om?
Niet alle vernieuwing is vooruitgang...
Bb30, zeker in een alu frame, heeft ook nadelen t.o.v. vierkante as bijvoorbeeld.
Belankrijker, de alu frames van Cannondale zijn altijd heel goed geweest. Ik heb zelf jaren op Cannondale 2.8 frames uit de jaren 90 gereden: top.
Ik denk dat je met een goed frame als basis nog lang vooruit kunt (is jouw frame in goede staat TS?).
Let op bij alu voor metaalmoeheid, dit kan optreden na een jaar of 20, maar daar ben je nog niet aan toe