Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Carbon voorvorkbuis inkorten ........ zelf doen?

MaSa
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 jun 2011 19:50

MaSa 20 apr 2013 08:01

Hallo,

Binnenkort moet de vorkbuis van mijn Specialized Venge worden ingekort. Voor zover ik weet geen moeilijke klus, stelschroef mbv een houten blokje naar beneden tikken, uitmeten en zagen .......


Klopt t dat het zo eenvoudig is? Of kun je dergelijke klussen beter door de fm uit laten voeren?

Graag jullie ervaringen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28006
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 apr 2013 08:14

Men neme een verstekzaag met smalle zaagsnede. Een grote ijzerzaag met een NIEUW zaagblad. Beetje WD-40, teflon of Brunox om de boel lekker te smeren. Afwerken met schuurpapier.

"Wat je met de stelschroef naar beneden tikken" bedoelt, weet ik niet. De plug moet je gewoon losdraaien (zorg dat je fiets horizontaal ligt anders verdwijnt ie zo in de vorkbuis) en eruit halen. Na het inkorten weer monteren. Bij monteren de vork ook weer horizontaal houden, anders loop je weer het risico dat de plug verdwijnt in de vork.

MaSa
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 jun 2011 19:50

MaSa 20 apr 2013 08:47

Kun de die stelschroef losdraaien? Die zit er toch ingeklemt?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28006
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 apr 2013 08:54

Dat was vroeger zo in alu buizen die nog een ster hadden. Tegenwoordig zetten ze uit door er met een inbus aan te draaien, zoals een dop van een oude thermosfles.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 20 apr 2013 08:57

havana schreef:...Een grote ijzerzaag met een NIEUW zaagblad...
Het beste is om een zaagblad met fijne vertanding (32 TPI = Teeth Per Inch/Tanden Per Inch i.p.v. de veel voorkomende 24 TPI variant) te gebruiken. Zelf plak ik de positie waar de buis doorgezaagd moet worden altijd af met tape (gewoon schilderstape voldoet), om eventuele rafeling/splintering te voorkomen (je zaagt dan als het ware dus door de tape).
En ja, meestal kan de expander er gewoon uitgedraaid worden. Na het inkorten weer terugplaatsen (vastzetten met zo'n 6 Nm is doorgaans voldoende).
60 x Ventoux

MaSa
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 17 jun 2011 19:50

MaSa 20 apr 2013 11:12

Ok is dus prima zelf te doen. Mijn ervaring is dat je zelf doorgaans wat zorgvuldiger en voorzichtiger bent met je eigen bike dan de gemiddelde fm.

Afzagen tot 3 mm onder de rand vd stuurpen?

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1642
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 20 apr 2013 12:20

2 á 3mm volstaat, hou er wel rekening mee dat de expander zelf nog ongeveer een mm boven de vork buis uitsteekt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 20 apr 2013 12:55

MaSa schreef:...Afzagen tot 3 mm onder de rand vd stuurpen?
Of tot juist 2 mm boven de rand van de stuurpen, zodat de bovenste klemming van de stuurpen niet voor een deel 'in het niets' klemt... Je moet dan wel een spacer van 5 mm bovenop je stuurpen plaatsen (sommigen doen dit om esthetische reden niet ;) ).
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4336
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 20 apr 2013 13:15

Volgens mij wordt er bij carbon vorkbuizen voorgeschreven ze zodanig af te zagen dat je een kleine spacer van 5mm boven de stuurpen kunt plaatsen.
Dat er mensen zijn die hier om estethische redenen van afwijken, wil niet zeggen dat dat verstandig is...

Trappe
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 sep 2011 11:36
Contact

Trappe 20 apr 2013 14:50

hanz1963 schreef:Volgens mij wordt er bij carbon vorkbuizen voorgeschreven ze zodanig af te zagen dat je een kleine spacer van 5mm boven de stuurpen kunt plaatsen.
Dat er mensen zijn die hier om estethische redenen van afwijken, wil niet zeggen dat dat verstandig is...
Mij lijkt het ook niet verstandig. Maar het staat wel zo beschreven (dus zonder top spacer) in mijn Cannondale handleiding...
Je ziet tegenwoordig ook steeds vaker dat ze lang gehouden worden. Of het valt me meer op, kan ook.
Trappe doe je met je benen.

bandiet
Forum-lid
Berichten: 532
Lid geworden op: 17 feb 2010 12:08

bandiet 22 apr 2013 12:28

Als je een carbon stuurbuis in je voorvork hebt is het zeer verstandig een spacer van 5mm bovenop de stuurpen te gebruiken. Doen je dat niet, dat bestaat de kans dat het bovenste boutje van de stuurpen niet vast kunt zetten en daarmee dus je stuurpen niet goed kunt monteren.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 22 apr 2013 12:37

Dit is echt onzin, nergens voor nodig. Zolang de vorkbuis boven het bovenste boutje uitkomt is het goed.

Toevallig zat ik er gisteren op te letten, en geen enkele prof (voor zover ik kon zien) rijd met een spacer op de stuurpen. Lijkt me toch wel dat hun monteurs weten wat ze doen.

Plaats reactie