Asociaal gedrag
De laatste jaren zijn toerfietsers vaak negatief in het nieuws geweest; ze zouden alleen aan zichzelf denken, andere weggebruikers uitschelden en zorgen voor onveilige situaties.
Nu ben ik benieuwd wie van jullie er wel eens te maken heeft met asociaal gedrag van automobilisten. Om een voorbeeld te geven: ik kom net terug van een klein rondje, en ergens in een buitengebied komt een BMW me tegemoet rijden. 'Laat ik eens doen of ik 'm aan ga rijden', zal de bestuurder gedacht hebben. De bestuurder gaf een korte ruk aan het stuur en kwam even een stuk mijn kant op.
Gek genoeg wist ik gewoon dat er zoiets ging gebeuren. In een BMW met neonkoplampen zit doorgaans toch niet al te snugger volk.
Ik ben benieuwd of er anderen zijn die zoiets wel eens hebben meegemaakt, of het herkennen.
Het lijkt soms wel alsof er een soort haat aan het ontstaan is tegen plezierfietsers.
Nu ben ik benieuwd wie van jullie er wel eens te maken heeft met asociaal gedrag van automobilisten. Om een voorbeeld te geven: ik kom net terug van een klein rondje, en ergens in een buitengebied komt een BMW me tegemoet rijden. 'Laat ik eens doen of ik 'm aan ga rijden', zal de bestuurder gedacht hebben. De bestuurder gaf een korte ruk aan het stuur en kwam even een stuk mijn kant op.
Gek genoeg wist ik gewoon dat er zoiets ging gebeuren. In een BMW met neonkoplampen zit doorgaans toch niet al te snugger volk.
Ik ben benieuwd of er anderen zijn die zoiets wel eens hebben meegemaakt, of het herkennen.
Het lijkt soms wel alsof er een soort haat aan het ontstaan is tegen plezierfietsers.
-
- Forum-lid HC
Ach, er zijn gewoon zolen op de weg. En misschien stak hij net een sigaretje op ofzo?
En jij ben ook asociaal
En jij ben ook asociaal
derek schreef: In een BMW met neonkoplampen zit doorgaans toch niet al te snugger volk.
-
- Forum-lid
Maak ook vaak asociaal gedrag mee. Vandaag werd er nog hard getoeterd bij het inhalen, terwijl wij keurig met zijn 2en uiterst rechts reden. Ik denk trouwens dat het meer algemene verloedering van de maatschappij is als haat tegen wielrenners..
Vorig jaar vond een busje met bouwvakkers het nodig om de restjes van de lunchbox tegen mij aan te gooien toen ze me inhaalde.
Op zo'n moment ben je boos, verbijsterd, teleurgesteld in de mensheid.
Maar je kan er helaas niets aan doen.
Daarom probeer ik geen hufter te zijn.(op de fiets en in de auto)
Op zo'n moment ben je boos, verbijsterd, teleurgesteld in de mensheid.
Maar je kan er helaas niets aan doen.
Daarom probeer ik geen hufter te zijn.(op de fiets en in de auto)
Ik fietste afgelopen week op de Lange Muiderweg, een smal dijkweggetje van Muiden naar Weesp. Er stond een zeer harde wind van rechts en er was een heg die me deels van die wind beschutte. Ik werd ingehaald door een busje wat ik op zich al niet echt prettig vond. Zoveel ruimte was er niet en een met goede rukwind en ik zit een halve meter naar links. Het busje ging vervolgens ook nog eens snel terug nara rechts waardoor hij mij de pas af sneedt.
Busje, jij speelt met mijn leven. Ik vind jou niet leuk. Ik scheld een keer en zwaai naar de bus; de malloot. De bestuurder stopt en vraagt wat er aan de hand was. Hij leek zich totaal niet te beseffen dat hij mij in gevaar had gebracht.
Busje, jij speelt met mijn leven. Ik vind jou niet leuk. Ik scheld een keer en zwaai naar de bus; de malloot. De bestuurder stopt en vraagt wat er aan de hand was. Hij leek zich totaal niet te beseffen dat hij mij in gevaar had gebracht.
Live fast; die young. mijn blog
Nee, die indruk kreeg ik niet. Ik probeerde rustig te praten maar ik was nog te geschrokken en ratelde dus aan een stuk door. Hij haalde zijn schouders op en reed door.theov schreef:En toen, was er toen wel begrip?rob74 schreef:De bestuurder stopt en vraagt wat er aan de hand was. Hij leek zich totaal niet te beseffen dat hij mij in gevaar had gebracht.
Live fast; die young. mijn blog
-
- Forum-lid
Het asociale gedrag vind je overal op de weg. Ook automobilisten onder elkaar. Mensen worden agressief in het verkeer en zoeken naar een aanleiding om frustraties te uiten. Vooral in Nederland valt me dat op. Een en al frustratie.
Ik voel dat vooral op de fiets want dan ben je een stuk kwetsbaarder. In de auto voel je je minder kwetsbaar (het SUV gevoel)
Vandaag wilde ik een 30 kilometer weg oversteken toen er plotseling een auto opdook die veel harder reed. Ik had het verkeerd ingeschat. Hij stond bovenop zijn rem en claxonneerde aan een stuk. Ik schrok me rot en maakte excuserende gebaren. Hij reageerde met een middenvinger. Ik was blij dat het goed was afgelopen. Ik dacht: niet aan blijven denken en een rustigere weg opzoeken.
Ik voel dat vooral op de fiets want dan ben je een stuk kwetsbaarder. In de auto voel je je minder kwetsbaar (het SUV gevoel)
Vandaag wilde ik een 30 kilometer weg oversteken toen er plotseling een auto opdook die veel harder reed. Ik had het verkeerd ingeschat. Hij stond bovenop zijn rem en claxonneerde aan een stuk. Ik schrok me rot en maakte excuserende gebaren. Hij reageerde met een middenvinger. Ik was blij dat het goed was afgelopen. Ik dacht: niet aan blijven denken en een rustigere weg opzoeken.
Als ik alleen fiets heb ik er eigenlijk geen last van maar mijn fietsmaatje wordt aan de lopende band verrot gescholden. Misschien is het iets met mannen op de racefiets dat aggressie op roept (bij andere mannen)?
Ik heb wel een keer een rare opmerking van een trein conducteur gehad. Ik til mijn fiets de trein in, hoor ik achter me "val toch omhoog met dat wielrennen". De conducteur met een of ander opinietje. Ik was eerlijk gezegd te verbaasd om te reageren, het duurde al enige minuten voor het doordrong dat hij het tegen/over mij had.
Waar ik me wel zorgen om maak is fietsers die met hun mobiel zitten te hannissen tijdens het fietsen, en dus nergens op letten en als een debiel over het fietspad slingeren (meestal vrouwen trouwens). En automobilisten die van een afrit afkomen en over een fietspad naar een autoweg en gewoon stief doorrammen en totaal niet kijken naar het fietsverkeer. Zo ben ik al eens bijna plat gereden bij de afrit naar het dierenziekenhuis, die kerel reed bijna dwars over me heen.
En dan vanmiddag deze gespot in de categorie "suïcidaal": gast op een hybride achtige fiets met knoert van een koptelefoon (niks horen), totaal zwarte zonnebril ( niks zien), met toeclips fietsend, en één hand aan het stuur en de andere zijn uit de kluiten gewassen hond aan de lijn mee sleurend dwars door de verkeersdrukte in Rotterdam centrum. En dan maken sommige mensen hier zich zorgen over het niet dragen van een helm.![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Ik heb wel een keer een rare opmerking van een trein conducteur gehad. Ik til mijn fiets de trein in, hoor ik achter me "val toch omhoog met dat wielrennen". De conducteur met een of ander opinietje. Ik was eerlijk gezegd te verbaasd om te reageren, het duurde al enige minuten voor het doordrong dat hij het tegen/over mij had.
Waar ik me wel zorgen om maak is fietsers die met hun mobiel zitten te hannissen tijdens het fietsen, en dus nergens op letten en als een debiel over het fietspad slingeren (meestal vrouwen trouwens). En automobilisten die van een afrit afkomen en over een fietspad naar een autoweg en gewoon stief doorrammen en totaal niet kijken naar het fietsverkeer. Zo ben ik al eens bijna plat gereden bij de afrit naar het dierenziekenhuis, die kerel reed bijna dwars over me heen.
En dan vanmiddag deze gespot in de categorie "suïcidaal": gast op een hybride achtige fiets met knoert van een koptelefoon (niks horen), totaal zwarte zonnebril ( niks zien), met toeclips fietsend, en één hand aan het stuur en de andere zijn uit de kluiten gewassen hond aan de lijn mee sleurend dwars door de verkeersdrukte in Rotterdam centrum. En dan maken sommige mensen hier zich zorgen over het niet dragen van een helm.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Veni. Vidi. Fietsie.