Pagina 1 van 3
In dubio, Di2 of mechanisch op nieuwe fiets?
Geplaatst: 25 apr 2013 14:53
door Bauke
Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar een nieuwe racefiets. Maar ja…. welke?
Ik ben 30 jaar (1.80m, 58kg) en woon in de omgeving van Zurich (Zwitserland). Ik fiets elke dag, zomer en winter, 19 km (450m hoogte verschil) naar mijn werk heen en terug op mijn 12 jaar oude mountainbike. Voor de lente, zomer en winter maanden zou ik graag een racefiets willen kopen waarmee ik dus ongeveer 6000km/jaar zal maken. Ik zal hem niet gaan gebruiken voor wedstrijden maar ik wil wel eens met mijn collega’s mee wat passen hier in Zwitserland over fietsen. Ik houd van lekker doortrappen (23-28 km/uur gemiddeld op mijn mountainbike) maar mijn racefiets hoeft daar niet extreem licht voor te zijn, ik heb liever dat hij ook 12 jaar mee gaat.
Ik heb een aantal fietsen op het oog:
2012 Trek Madone 5.2 Ultegra Triple (2040 Euro)
2013 Trek Domane 4.5 Ultegra (2180 Euro)
2013 Price Comp Race Ultegra Di2 (2490 Euro)
Zelf ben ik wel erg gecharmeerd van de Trek racefietsen en speciaal de Domane serie. Alhoewel de Price Comp Race ook wel erg aantrekkelijk is. Deze fiets heeft een alu frame met een Ultegra Di2 groep er op.
Om eerlijk te zijn weet ik niet of ik voor een Di2 systeem moet gaan. Ik heb het geprobeerd en het schakelt fantastisch. Maar de Trek racefietsen met Di2 zoals de Madone 5.9 en Domane 5.9 zijn wel erg aan de dure kant. De Trek Madone 5.2 van 2012 zou ik laten nog netjes kunnen upgraden met een Di2 systeem.
Verder heb ik de indruk dat de Di2 systemen nog niet helemaal uitontwikkeld zijn. D.w.z. verschillende versies per jaar zijn niet met elkaar compatibel door verschillende soorten bekabeling, interne batterij kan wel bij het ene systeem maar nog niet bij de andere (tenzij je er andere componenten ook bij koopt), firmware updates komen uit die bijvoorbeeld multishifting mogelijk maakt, enz.
Kunnen jullie mij wat advies geven, is het echt de moeite om een Di2 fiets te zoeken, of kan ik beter een goede racefiets kopen waar ik later eventueel zelf nog een Di2 systeem op kan zetten? Wat vinden jullie van deze 3 fietsen of kunnen jullie mij nog andere aanraden?
Ik hoor het graag, en alvast bedankt,
Bauke
Re: Nieuwe racefiets, maar welke?
Geplaatst: 25 apr 2013 20:33
door GoldenRatio
Hi,
Persoonlijk zou ik de elektronische groepen voorlopig links laten liggen. Misschien leuk voor de fiets die je na deze nog eens gaat kopen. De Ultegra variant is daarnaast door de generieke motortjes ook nogal plomp.
(Bauke klinkt Fries, wat voor werk doe je in Zwitserland als ik vragen mag?)
Re: Nieuwe racefiets, maar welke?
Geplaatst: 26 apr 2013 08:52
door Bauke
Hi,
Bedankt voor je reactie, waarom zou je de elektronische groepen voorlopig links laten liggen? Vanwege mijn (race)fietservaring of vanwege de techniek?
Klopt mijn ouders zijn Fries. Ik werk nu voor een paar jaar bij de ETH Zürich (technische universiteit) als postdoctoral researcher aan halfgeleider lasers.
Re: In dubio, Di2 of mechanisch op nieuwe fiets?
Geplaatst: 28 apr 2013 23:22
door GoldenRatio
Ah ok, heb een kennis die in Zürich woont dat maakte me nieuwsgierig naar wat je deed.
Op zich is er denk ik niet echt iets mis met elektronische groepen. Je zal niet direct een miskoop doen. Ofschoon ik wel een vooruitstrevend persoon ben zie ik er zelf echter (nog) niet echt iets in.
Ik zie er de noodzaak ook niet zo van in op een fiets, en weinig tot geen voordelen. Toekomst of slechts trend? Ik weet het nog niet. Misschien dat ik er in de toekomst anders over ga denken. Het zal ongetwijfeld verder geperfectioneerd worden. Ik wacht nog wel even af.
De wat meer negatievere aspecten die ik zie:
- Kan niet zeggen dat ik het echt mooi vind..
-Bulky design
- Accu nogal in het zicht.
- Accupack zal op den duur vervangen moeten worden.
- Duurder dan mechanisch.
- Dura Ace heeft voor Shimano gebouwde motortjes. Ultegra moet het echter doen met generieke motortjes. Dat schijnt overigens goed te werken maar is de reden dat Ultegra naast dat het goedkoper is er dus ook wat plomper uitziet.
Dan zit ik ook nog met de vraag hoelang dit elektronische systeem probleemloos meegaat.
Japanse elektronica is meestal wel goed uitgevoerd maar toch zijn juist elektronische systemen altijd gevoelig voor kou, vocht, sterk wisselende temperaturen (condensatie) en degradatie van ommantelingen en afsluitingen ed. Hoe goed is het spul nog na 4 jaar? Net als bij mechanische groepen zul je bij elektronische ook nog steeds onderhoud nodig hebben en misschien vervanging van onderdelen zo nu en dan.
Gewoon slecht een persoonlijke mening dus.
Mischien ben jij er juist wel heel content over.
In jouw omgeving met bergen, heuvels en dalen zul je ook veel je versnellingen veranderen. Veel meer dan ik hier op de vlakke wegen. Dat kan natuurlijk dan wel weer een aardig argument zijn om juist voor een elektronische groep te kiezen. En je hebt iets kicks-modern en dat is ook leuk natuurlijk.
Re: In dubio, Di2 of mechanisch op nieuwe fiets?
Geplaatst: 29 apr 2013 01:02
door henkv
Ik heb er inmiddels een dikke 8000km opzitten met de ultegra di2 en het bevalt me helemaal perfect. Schakelen kan met de pink als je wilt. De batterij heb ik moeten laden na resp 3500 km en vervolgens 2800 km. Ik was weight weenie maar daar ben ik helemaal vanaf, dus die paar gram meer interesseren me geen moer. Ik woon bij Annecy dus hoogtemeters genoeg. Bergop schakelen is een fluitje van een cent. Dat is bij bv red ook geen probleem mits de kabels vrij nieuw zijn. Je moet nemen wat je wilt maar kwa funktionering hoef je er niet vanaf te zien.
Re: In dubio, Di2 of mechanisch op nieuwe fiets?
Geplaatst: 29 apr 2013 08:48
door asmeets
Hallo Bauke,
Ik lees in je vraag maar één punt dat je belangrijk vindt. De fiets moet als het even kan 12 jaar mee gaan. Als dat inderdaad zo belangrijk voor je is en gewicht niet, dan zou ik ook eens kijken naar een titanium fiets. Gegarandeerde lange levensduur en vaak een lange garantieperiode. Ik rij al een jaar of 4 op een titanium cyclocrosser in de winter en krijg over een week of twee mijn nieuwe titanium racefiets. Ik heb me heel voorzichtig voorgenomen dat dit mijn laatste racefiets is. Alleen nog maar vervanging en ugrades van onderdelen indien nodig. En ik heb levenslang garantie op allebei mijn fietsen. Merken als VanNicholas, Gilbertson, Moots enz. zou je eens bij kunnen kijken. Je kunt ook meer vinden in het titanium fietsen topic.
Of je electronisch schakelen moet kiezen vind ik een lastige. Ik hoor ook de verhalen dat het schakelen met DI2 geweldig is. Mij houden de looks (vreselijk die groete blokken aan de fiets) en de gevoeligheid bij bijvoorbeeld een valpartij tegen. Zelf stellen onderweg schijnt heel lastig te zijn. Ik ga misschien wel maar wacht er nog even mee.
Heel veel plezier en succes met het maken van je keuze. En denk er om fietsen is ook emotie. kies wat jij vooral mooi vindt.
Re: In dubio, Di2 of mechanisch op nieuwe fiets?
Geplaatst: 29 apr 2013 10:50
door marioxc70
Ik heb de laatste tijd heel frequent problemen gezien tijdens wedstrijden met het electronisch schakelen.
Re: In dubio, Di2 of mechanisch op nieuwe fiets?
Geplaatst: 29 apr 2013 11:23
door jsprbcn
Eerst wilde ik het ook niet, maar uiteindelijk naar een x-aantal videos online te hebben bekeken heb ik voor mijn nieuwe Canyon een Di2 groep genomen om 2 redenen:
Geen mechanische kabeles die spanning verliezen, dus altijd hetzelfde schakelen
Voordereilleur schakeld mee, dus geen ketting gerasp meer
Re: In dubio, Di2 of mechanisch op nieuwe fiets?
Geplaatst: 29 apr 2013 12:49
door stillekracht
Ik zou de duurzaamheid ook eens onder ogen komen. Als je 10 jaar of meer met de fiets wil gaan doen, werkt het tegen die tijd nog en wordt het dan nog gesupport?
Persoonlijk zie ik het nut niet in van deze elektronica. Al mijn fietsen schakelen prima (2 x record 9sp, record 10sp, superrecord 11sp)
Re: In dubio, Di2 of mechanisch op nieuwe fiets?
Geplaatst: 29 apr 2013 12:58
door wezep
Gezien het land waar je woont, zou je ook eens moeten nadenken of je een tripple of compact wilt.
Als je perse een tripple wilt, dan is DI2 uitgesloten.
Maakt de keuze weer makkelijker.
Re: In dubio, Di2 of mechanisch op nieuwe fiets?
Geplaatst: 29 apr 2013 15:14
door tosstheboss
na alle voors en tegens gelezen te hebben lijkt het alsof er een grote kloof is tussen de voor en tegenstanders.
De ene vind een bepaalde fiets mooi, en de andere kan hem niet betalen.
Na al een jaar gereden te hebben op een DI2 ultegra kan ik alleen maar zeggen, als het betaalbaar voor je is, KOPEN.
Ongelofelijk wat dit systeem kan.
Schakelen tijdens een sprint, staand in de pedalen, of tijdens hett overwinnen van een helling met enorme kracht op de pedalen moeiteloos zwaarder schakelen, hij kan het allemaal.
1x heeft het systeem slecht geschakeld. Dit was na het schoonmaken van mijn cassette, want bij een fractie van een millimeter kan het al fout gaan, maar even opnieuw afstellen is een fluitje van een cent, geen gedraai aan Kabeltjes, afstappen en weer verder fine tunen voordat het systeem goed draait. Even op een knopje drukken en zoem zoem, alles draait perfect.
Voor alle tegenstanders, ja de looks kunnen beter, maar als dit alles is, kom met beter argumenten, we vliegen de laatste tijd ook al met een gesloten cockpit.
Re: In dubio, Di2 of mechanisch op nieuwe fiets?
Geplaatst: 29 apr 2013 15:40
door henkv
Duurzaamheid? Als dat werkelijk naar 10 jaar moet verhoudt dat zich dus met dit moment alsof je met buiscommandeurs rijdt. Een enkeling doet dat inderdaad.
Zelf heb ik nog geen duraace of ultegra shifter met kabel langer dan 2 jaar kunnen heel houden (= +/- 35000km) Dat lukte dan wel weer met red.
Ben je werkelijk van plan om dit spul 10 jaar te willen behouden dan vooral weinig fietsen want dan gaat het ook niet stuk. Bij normaal gebruik is 10 jaar érg lang in mijn ogen. Ik zie dit dan ook niet als probleempunt om electrisch te rijden. Daarvoor schakelt het veel te lekker.
En de looks?
Ik kijk voor me op de weg en niet naar m'n derailleur. Ik zal er eens op letten....
Anderen die ernaar kijken? Tja de een hield van pamela anderson en de ander van weet ik veel.