Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Nieuwe wielen zinvol op huidige fiets?

DarklyDreaming
Forum-lid

DarklyDreaming 28 apr 2013 15:03

Nu hoor en lees ik overal dat wielen een belangrijk onderdeel van je fiets zijn.

Ik rijd op dit moment op een Trek 2.3 uit 2010. Heeft het zin om hier betere wielen voor te kopen?
Of kan ik dan beter doorsparen en een betere fiets met betere wielen kopen?

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 28 apr 2013 15:31

Welke wielen zitten er nu in?
Met welke banden rijdt je?
Wat zijn je wensen voor je nieuwe wielen?
Wat is je budget?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

DarklyDreaming
Forum-lid

DarklyDreaming 28 apr 2013 16:08

Ik kan weinig specificaties vinden, het is de standaard uitgeruste Trek 2.3 uit 2010, Shimano 105 afgemonteerd.

Wheels: Bontrager Race
Tires: Bontrager Race AW, 700x23c

Wensen heb ik niet echt, ik vraag me af of het zinvol is, of ik verschil ga merken?

Budget is 500 euro, maar uiteraard moet het zinvol zijn op een fiets van 1000 euro.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 28 apr 2013 16:38

nielsveldman schreef:.......................

Wensen heb ik niet echt, ik vraag me af of het zinvol is, of ik verschil ga merken?

Budget is 500 euro, maar uiteraard moet het zinvol zijn op een fiets van 1000 euro.
Wielen zoals de Fulcrum 1 of Campagnolo Eurus zijn erg goede wielen die binnen je budget passen.
Je gaat dit wel voelen, en of het zin heeft op een fiets van 1000 Euro kan enkel jij beantwoorden?

Als je later een nieuwe fiets wil aanschaffen kan je deze wielen toch gewoon behouden.
Zie het als een eerste investering op de weg naar een "betere fiets".
I know myself like no one else
Nothing to defend

DarklyDreaming
Forum-lid

DarklyDreaming 28 apr 2013 17:06

Wielen behouden voor nieuwe fiets is inderdaad een optie.

Ik kan een goedkope auto pimpen met nieuwe (betere) onderdelen, maar of deze daar veel beter van gaat rijden, is de vraag. Vandaar mijn opmerking over of het zinvol is.

Ik kan 500-600 euro uitgeven, maar als ik vervolgens geen verschil merk, omdat mijn frame/fiets van matige kwaliteit is, dan vind ik dat zonde van mijn geld en spaar ik liever door voor meteen een goede fiets (met goede wielen).

Berrie50
Forum-lid

Berrie50 28 apr 2013 18:26

nielsveldman schreef:Wielen behouden voor nieuwe fiets is inderdaad een optie.

Ik kan een goedkope auto pimpen met nieuwe (betere) onderdelen, maar of deze daar veel beter van gaat rijden, is de vraag. Vandaar mijn opmerking over of het zinvol is.

Ik kan 500-600 euro uitgeven, maar als ik vervolgens geen verschil merk, omdat mijn frame/fiets van matige kwaliteit is, dan vind ik dat zonde van mijn geld en spaar ik liever door voor meteen een goede fiets (met goede wielen).
Eigenlijk stel je een vraag, en geef je zelf het antwoord al. :|
Laatst gewijzigd door Berrie50 op 28 apr 2013 18:55, 2 keer totaal gewijzigd.

DarklyDreaming
Forum-lid

DarklyDreaming 28 apr 2013 18:32

Als ik het antwoord wist, had ik de vraag niet gesteld..........

Ik weet namelijk niet of ik het verschil ga merken, dit is mijn eerste racefiets en heb er weinig verstand van.
Misschien is het een wereld van verschil met betere wielen, maar misschien ook niet omdat de rest van de fiets de meerwaarde teniet doet. Ik weet het niet.

Wellicht kunnen de kenners antwoord geven of het zinvol is. Zo niet, dan ga ik aan deze fiets geen geld meer uitgeven en verder sparen voor een nieuwe fiets.

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 28 apr 2013 18:44

Ik help je wel even....
Koop gewoon een goed set wielen met goede banden, en dat gaat lukken voor €500.
Het zal een stukje strakker sturen, lekkerder fietsen en vooral tussen je oren ga je de grootste winst behalen.

De meeste std. catalogus fietsen blinken niet uit vanwege hun wielset. Je kunt later dan lekker je "goede" wielen in je toekomstige fiets steken.

Veel plezier met je nieuwe wielen.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

materialist
Forum-lid

materialist 28 apr 2013 19:01

Wanneer je harder wilt moet je meer kilometers maken, losse jackies thuislaten en dieper gebogen in het stuur zitten

Een stel eurus wielen zijn perfect, neem je mee naar de volgende fiets dat staat er al ergens boven, gewoon doen, wel voor de laagste prijs natuurlijk

Overdrijf het effect van betere fietsen niet. Je hebt van de zomer de discussie in het doping topic niet gevolgd. Wanneer epo er weer uitgaat is er eigenlijk geen vooruitgang in de racerij de laatste 15 jaar. De hele carbo ontwikkeling heeft vrijwel niets opgeleverd dat is even schrikken

buddo
Forum-lid

buddo 28 apr 2013 19:12

nielsveldman schreef: Ik rijd op dit moment op een Trek 2.3 uit 2010. Heeft het zin om hier betere wielen voor te kopen?
Of het zin heeft, dat kun alleen jij bepalen. Wat voor type fietser ben je? Hoeveel rij je? Wat wil je met betere wielen bereiken?
nielsveldman schreef: Tires: Bontrager Race AW, 700x23c
Kan ik uit dit antwoord concluderen dat je sinds aanschaf (2010?) nog op de originele banden rijdt?

Op jouw vraagstelling is niet echt een objectief antwoord te geven. Zijn er betere wielen te koop? Ja, dat wel. Is het verschil merkbaar? Ja, vast ook wel. Heb jij die betere wielen nodig? Geen idee...

Als je zin hebt om mooie wielen in je fiets te steken, dan gewoon lekker doen, zeker als je later ook het frame en de groep nog eens gaat vervangen, dan neem je ze mee. Maar realiseer je dat er ook ongelooflijk veel tevreden fietsers rondrijden in de originele setup. Oftewel; het is geen wetenschap en een objectief antwoord bestaat niet.

DarklyDreaming
Forum-lid

DarklyDreaming 28 apr 2013 20:12

Dank voor de reacties!

Ik rijd inderdaad nog met originele wielen/banden (sinds begin 2012).

In Maart paar dagen gefietst op Gran Canaria, 9000 hoogtemeters gemaakt. 2 weken terug de Amstel Gold Race 150k gereden, eind Juli de Stelvio fietsen en op 10 augustus Luik-Bastenaken-Luik 160k. Dat zijn de 'uitjes' van de dit jaar. Verder train ik 2x per week, varierend van 40 - 100 km.

Als betere wielen het fietsen makkelijker maken, dan is dat mooi ;-)
Mocht ik met zelfde inspanning hoger gemiddelde kunnen rijden, dan is dat nog mooier.

jens.
Forum-lid

jens. 28 apr 2013 23:17

Je gaat met nieuwe wielen echt niet harder rijden! Spaar lekker voor een nieuwe fiets of koop nieuwe wielen met een redelijke prijs. Fulcrum biedt goede prijs kwaliteit en heb je met racing 5 of 3 al prima wielen die voor jou goed genoeg zijn! Koop je wielen van 500,- zijn ze 100-200 gram lichter en iets stijver.. Dat ga jij niet merken!

Plaats reactie