Waar geef je je geld aan uit; wielen of groep?
Fietsvrienden,
Er wordt voor mij een stalen raceframe gebouwd. Dat duurt nog even voordat het klaar is en dus heb ik tijd voor allerlei afwegingen.
Ik rijd met name in het Groene Hart en regio Utrecht. Ongeveer zo'n 3000 - 4000 km per jaar en probeer het gemiddelde boven de 30 te houden. Weeg 83 km en ben 189 cm lang. Veel wind en weinig bergen, hoge velgen werken volgens mij dan vaker in mijn nadeel dan in mijn voordeel.
Het budget is beperkt dus waar zou je de nadruk op leggen? Zou je je juist het geld investeren in een rem/schakelgroep of juist in wielen?
Maw zou je dan een Shimano 105 afmontage met Zipp wielen kiezen of een Campagnolo Chorus of evt SRAM Red groep met een paar budget wielen?
Ik ben benieuwd naar de reacties.
Er wordt voor mij een stalen raceframe gebouwd. Dat duurt nog even voordat het klaar is en dus heb ik tijd voor allerlei afwegingen.
Ik rijd met name in het Groene Hart en regio Utrecht. Ongeveer zo'n 3000 - 4000 km per jaar en probeer het gemiddelde boven de 30 te houden. Weeg 83 km en ben 189 cm lang. Veel wind en weinig bergen, hoge velgen werken volgens mij dan vaker in mijn nadeel dan in mijn voordeel.
Het budget is beperkt dus waar zou je de nadruk op leggen? Zou je je juist het geld investeren in een rem/schakelgroep of juist in wielen?
Maw zou je dan een Shimano 105 afmontage met Zipp wielen kiezen of een Campagnolo Chorus of evt SRAM Red groep met een paar budget wielen?
Ik ben benieuwd naar de reacties.
-
- Forum-lid
- Berichten: 311
- Lid geworden op: 18 mar 2010 14:02
wat is je budget voor groep / wielen?
It's all fun and games ... until it gets on YouTube!
+1jorrit10 schreef:Waarom niet kiezen voor een middenweg, zoals bijvoorbeeld een centaur/chorus groep met eurus/zonda wielen?
En als je toch voor het uiterste wilt gaan zou ik eerder geld steken in de wielen. Er is niks mis met een Shimano 105 groep. Schakelt goed en het verschil met een Dura Ace voel je wel maar het is niet hinderlijk.
Terwijl het wel hinderlijk is als je wielen alle kanten op zwabberen als je eens aanzet op een helling.
Een renner leeft niet in het echte leven. Dat leven komt pas na de fiets.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Idd, in een stalen frame horen ook geen zipps?? Of heb ik het dan mis? Mooi setje neutrons met chorus ofzo.
Ik denk dat het er een beetje aan ligt wat voor een stalen frame je laat bouwen, want dat lees ik niet in je startpost. Hoewel Zipp ook alu clinchers heeft, neem ik aan dat je Zipp carbon wielen bedoelt.
Bij een merk als Cyclo, Englisch, Groovy of Crema vind ik een carbon wieltje helemaal niet misplaatst ofzo...
Op de North American Handmade Bicycle Show barste het van de custom frames waar Enve wielen inzaten... .
Al met al ligt het er dus aan wat je bedoelt met beperkt budget. De een vind 1000,- euro beperkt. De ander een paar 1000,- euro. Want als je al Zipp in overweging neemt, dan vind ik je budget ook niet al te beperkt. Want wat zijn voor jou "budgetwielen"??
Het is een beetje om het even denk ik bij een custommade frame. Hoewel wielen de fiets echt af kunnen maken qua looks. Ook voel je betere wielen tijdens het fietsen meer dan een betere versnellingsgroep.
Bij een merk als Cyclo, Englisch, Groovy of Crema vind ik een carbon wieltje helemaal niet misplaatst ofzo...
Op de North American Handmade Bicycle Show barste het van de custom frames waar Enve wielen inzaten... .
Al met al ligt het er dus aan wat je bedoelt met beperkt budget. De een vind 1000,- euro beperkt. De ander een paar 1000,- euro. Want als je al Zipp in overweging neemt, dan vind ik je budget ook niet al te beperkt. Want wat zijn voor jou "budgetwielen"??
Het is een beetje om het even denk ik bij een custommade frame. Hoewel wielen de fiets echt af kunnen maken qua looks. Ook voel je betere wielen tijdens het fietsen meer dan een betere versnellingsgroep.
-
- Forum-lid
- Berichten: 955
- Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33
Dus je wilt een betere fiets overhouden op termijn maar je hebt nu net niet helemaal het budget?
Kies ten eerste een groep naar wens, wielen kun je later veel makkelijke upgraden dan een groep.
Ten tweede kun je je oude wielset bewaren voor extra/slechter weer ofzo, of gewoon verkopen.
Ten derde als je dure wielen koopt wil je sowieso ook een meer "gewoon" wielsetje hebben omdat niet in alle omstandigheden je dure wielen wilt gebruiken misschien.
Een wielsetje is ook in 2 minuten gewisseld.
Kies ten eerste een groep naar wens, wielen kun je later veel makkelijke upgraden dan een groep.
Ten tweede kun je je oude wielset bewaren voor extra/slechter weer ofzo, of gewoon verkopen.
Ten derde als je dure wielen koopt wil je sowieso ook een meer "gewoon" wielsetje hebben omdat niet in alle omstandigheden je dure wielen wilt gebruiken misschien.
Een wielsetje is ook in 2 minuten gewisseld.
Aan beide
Ik zou het alles in verhouding doen.
Laat je een duur maatframe bouwen dan mag daar best een duurdere groep én een stel duurdere wielen bij, al vind ik hoge carbon wielen persoonlijk overkill. Een mooie set handgespaakte wielen heeft dan mijn voorkeur en zal ook minder duur en meer all-round zijn!
Laat je een (relatief) goedkoop frame bouwen dan zou ik daar een middenmoot groep op zetten en een setje middenklasse fabriekswielen (fulcrum/campa).
Ik zou nooit hele dure wielen en een instapgroep nemen of andersom...
Ik zou het alles in verhouding doen.
Laat je een duur maatframe bouwen dan mag daar best een duurdere groep én een stel duurdere wielen bij, al vind ik hoge carbon wielen persoonlijk overkill. Een mooie set handgespaakte wielen heeft dan mijn voorkeur en zal ook minder duur en meer all-round zijn!
Laat je een (relatief) goedkoop frame bouwen dan zou ik daar een middenmoot groep op zetten en een setje middenklasse fabriekswielen (fulcrum/campa).
Ik zou nooit hele dure wielen en een instapgroep nemen of andersom...
OK, er moet dus een modus gevonden worden, zoals met alles in het leven...
Qua budget; ik denk dat wielen en groep samen zo'n 1400 tot 1600 euro mogen kosten.
De maatwielen; daar heb ik ook aan gedacht en dat gaat het ook worden. Maar dan heb ik nog meer keuze.. (wat weer een luxe is) Zelf ben ik wel gek van de De DT Swiss D240 maar de Chris King R45 zijn ook niet te versmaden. In het laatste geval kosten me die wielen bijna 1000 euro en heb ik dus minder voor een groep te besteden. (of ik spaar nog even door). Maar als je een wiel verslijt kun je deze naven hergebruiken..
Het argument om de groep goed te hebben want wielen wissel je makkelijker vind ik een goed argument. Ik neem het allemaal mee in mijn overwegingen.
Wat het geworden is en welke configuratie laat ik hier nog wel zien, maar dan moeten jullie (net als ik) nog even geduld hebben. Bedankt tot dusver.
Qua budget; ik denk dat wielen en groep samen zo'n 1400 tot 1600 euro mogen kosten.
De maatwielen; daar heb ik ook aan gedacht en dat gaat het ook worden. Maar dan heb ik nog meer keuze.. (wat weer een luxe is) Zelf ben ik wel gek van de De DT Swiss D240 maar de Chris King R45 zijn ook niet te versmaden. In het laatste geval kosten me die wielen bijna 1000 euro en heb ik dus minder voor een groep te besteden. (of ik spaar nog even door). Maar als je een wiel verslijt kun je deze naven hergebruiken..
Het argument om de groep goed te hebben want wielen wissel je makkelijker vind ik een goed argument. Ik neem het allemaal mee in mijn overwegingen.
Wat het geworden is en welke configuratie laat ik hier nog wel zien, maar dan moeten jullie (net als ik) nog even geduld hebben. Bedankt tot dusver.
Chris King is onevenredig duur voor wat je krijgt.