Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Koga of Cannondale; lastige keuze.

Gebruikersavatar
RelicBert
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 01 apr 2012 23:39
Locatie: Apenheul

Gebruikersavatar RelicBert 03 mei 2013 22:06

Op zoek naar een nieuwe fiets. Mijn eerste “echte” :shock:
Wil een triple met een cassette 12/25. Ik ben 57 en volgens mijn spread-sheets is dit de beste optie. Ik ga voor Shimano 105 afmontage. Budget is max 2000 euro en geen cent meer.

Al veel gezocht en uitgezocht. Zit nu eigenlijk nog met twee kandidaten:

Koga Solacio, carbon, kabel binnendoor. Comfort fiets, dus bandjes 25 mm, wat langere balhoofdbuis, wat kortere bovenbuis. Erg mooie fiets in zwart met wit en rode accenten.

Cannondale Caad 10, aluminium, kabels buitenlangs. Iets minder “comfort” fiets, maar lees erg goede dingen over dit frame.

Beide fietsen zijn in mijn omgeving verkrijgbaar en voor beide is een proefrit mogelijk. Deze proefrit ga ik ook zeker maken. Echter, doordat ik heel weinig ervaring heb ben ik bang dat ik uiteindelijk toch de verkeerde keuze maak. Beide fietsen gaan zo’n 1800 euro kosten, waarbij de Caad 10 Ultegra wielen krijgt in plaats van de standaard RS10. Van de Koga spullen kan ik weinig info vinden. De FM verteld dat de Koga wielen uitstekende kwaliteit geven, mijn 95 kg is geen enkel probleem. Beide fietsen hebben een FSA cranckstel BB30.

Ik weet dat ik zelf moet kiezen, dat de geometrie anders is en dat ik dat dan zelf moet ondervinden. Toch de vraag, gewoon omdat de keuze lastig is:

Welke zaken vergeet ik, wat is nog meer belangrijk en welke fiets zou je me aanbevelen.

Nogmaals, ik ben 57, weeg 95 kg. Fiets 4000+ km per jaar met een kruissnelheid van 30 km/h. Doe niet aan wedstrijden, rij wel wat tourtochten en fiets heel veel alleen.

Alvast bedankt voor de reacties.
Gr. Bert
Avatar gebruiker

RoeskeP
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 apr 2013 08:25

RoeskeP 04 mei 2013 09:43

Hallo Bert,

Voor die prijs moet je ook een Caad10 Ultegra kunnen kopen (althans, hier in de buurt kost die 1799,-). Dan heb je ook nog ruimte voor een betere wielset.

Pim

bladejanjmagic
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 21 apr 2013 11:34

bladejanjmagic 04 mei 2013 09:58

Prijs Caad 10 idd met Ultegra idd rond 1800 korting_/- zonder inruil.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27874
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 mei 2013 11:04

Kijk eens op bike24.net voor scherpe Cdale prijzen. Zelfs een Supersix zou binnen dat budget mogelijk moeten zijn.

De keuze tussen Koga en Cdale zou voor mij een hele makkelijke zijn. Beetje als kiezen tussen Dacia en Audi :D

bladejanjmagic
Forum-lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 21 apr 2013 11:34

bladejanjmagic 04 mei 2013 11:39

En toch kan dat lastig zijn..... 8-)

Gebruikersavatar
RelicBert
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 01 apr 2012 23:39
Locatie: Apenheul

Gebruikersavatar RelicBert 05 mei 2013 12:44

bladejanjmagic schreef:Prijs Caad 10 idd met Ultegra idd rond 1800 korting_/- zonder inruil.
Inderdaad, dat zou nog een optie kunnen zijn. Ik ben eigenlijk gewoon uitgegaan van 105 omdat ik denk/dacht dat dat gewoon goed zou zijn voor mijn toepassing, en het is tenslotte een stuk goedkoper, ook straks de nieuwe ketting / cassette.

havana schreef:De keuze tussen Koga en Cdale zou voor mij een hele makkelijke zijn. Beetje als kiezen tussen Dacia en Audi
Tja, dat vind ik weer een beetje kort door de bocht. De Koga is eigenlijk duurder. Heeft kabels binnendoor, is van carbon . . .
Bovendien in deze test: http://www.fiets.nl/2012/02/04/het-orak ... s-fiets-2/ komt de Koga er beter uit dan de Cannondale. Ik weet het, andere modellen, maar om te roepen dat het kiezen is tussen Dacia en Audio ???
Het zou fijn zijn als daar wat uitleg bij zou kunnen :?:
Avatar gebruiker

Gebruikersavatar
RelicBert
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 01 apr 2012 23:39
Locatie: Apenheul

Gebruikersavatar RelicBert 05 mei 2013 12:46

Hier trouwens een foto van de beide fietsen:

Afbeelding

Afbeelding
Avatar gebruiker

martijnnnn
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 06 dec 2009 17:27

martijnnnn 05 mei 2013 16:37

Ik heb gisteren net mijn nieuwe Cannondale caad 10 105 opgehaald en hem vandaag voor het eerst getest. Wat een fiets! superstrak frame, veel stijver dan mijn vorige carbon fiets en de 105 groep schakelt heerlijk! Ik wist het wel, maar nu ben ik op dit moment denk ik niet zo objectief:-)

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 05 mei 2013 17:04

Gewoon alle 2 top fietsen waar je jarenlang plezier aan zult hebben. Koop gewoon wat qua geometrie het beste bij je past. Daarna welke je zelf het mooiste vindt.
What makes the boat go faster?

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 05 mei 2013 20:22

Koop gewoon een koga en over 5 jaar en cannondale dan heb je iets fantastisch om naar uit te zien. Over 5 jaar zeg je dan ze hadden toch gelijk op dat forum

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27874
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 mei 2013 21:26

Nogmaals, waarom niet een Supersix? Is ook van carbon, heeft kabels binnendoor en past binnen je budget van 2k.

Tests in het blad fiets kun je helaas niet serieus nemen (zie bijvoorbeeld het debacle met de Chinese Italiaan).

Gebruikersavatar
RelicBert
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 01 apr 2012 23:39
Locatie: Apenheul

Gebruikersavatar RelicBert 05 mei 2013 22:08

havana schreef:Nogmaals, waarom niet een Supersix? Is ook van carbon, heeft kabels binnendoor en past binnen je budget van 2k.
Supersix met wel - net niet binnen budget. Inclusief pedalen, bidon houders en verzekering niet meer.

Het is trouwens wel zo dat ik eigenlijk liever aluminium heb dan carbon, waarschijnlijk om de verkeerde redenen. De Caad 10 staat op mijn lijstje omdat de geometrie goed lijkt, waarbij ik denk ik wel een of twee spacers ga gebruiken. (Supersix heeft ongeveer dezelfde geometrie). Bovendien lees je erg veel goede dingen over de Caad, zowel hier als in diverse testen. Van de Koga zijn nog geen testen te vinden.

Dus Carbon en kabels binnendoor is geen vereiste, het is alleen wel mooi.
Avatar gebruiker

Plaats reactie