Wanneer buitenbanden vervangen?
Eventueel een drupje secondenlijm in het scheurtje doen. Ik vervang banden als ze vierkant zijn, uitgedroogd (rubber ziet er "krakerig uit", of als ik er opvallend vaak mee lek rij.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40121
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Same here
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Op conti gp 4000s zitten 2 slijtindicatoren(2 gaatjes). Wanneer deze niet meer te zien zijn dan vervangen.
Zoals 53x11 al zei: Eerst de band leeglaten, een druppel secondenlijm of loctite erin en dan naast het gaatje op de band drukken, dan gaat het gaatje dicht. Even zo vasthouden en het gaatje is dichtgelijmd.
Als ik wat vaker lek rijd dan vervang ik de band ook, maar meestal al voor die tijd.
Zoals 53x11 al zei: Eerst de band leeglaten, een druppel secondenlijm of loctite erin en dan naast het gaatje op de band drukken, dan gaat het gaatje dicht. Even zo vasthouden en het gaatje is dichtgelijmd.
Als ik wat vaker lek rijd dan vervang ik de band ook, maar meestal al voor die tijd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1399
- Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
- Locatie: Arnemuiden
Droogte scheurtjes of als ze vierkant gaan worden is reden tot vervanging.
Met nieuwe erop lopen de bochten ineens veel lekkerder
Marc
Met nieuwe erop lopen de bochten ineens veel lekkerder
Marc
people are strange when you\'re a stranger
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tja, wanneer zal ik mijn buitenbanden vervangen. In ieder geval wanneer deze zijn versleten (plat loopvlak). Dat is per fabricaat en type of compound (zacht of hard rubber oid) verschillend. De achterband slijt sneller dan de voorband, dus wissel ik halverwege de achterband naar het voorwiel en dus voorband naar het achterwiel. Het lekrijden is voor mij geen maatstaf omdat het mij al eens is voorgekomen dat een nieuwe band binnen 500 km al lek reed. Heel belangrijk in deze is de bandenspanning zo regelmatig mogelijk te controleren met de gegevens die op de zijkant van de band staan,
zie ook het topic http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... t=oppompen.
Na elke rit controleer ik de banden op beschadigingen, een klein scheurtje in het karkas repareer, vul ik met een druppeltje secondenlijm.
Algemeen genomen monteer ik nieuwe banden na ongeveer elke 2000 á 3000 km, zo blijf ik min of meer gevrijwaard van lekrijden en heb het meeste profijt (grip en rolweerstand) van het bandenprofiel. Momenteel rijd ik Continental Ultra Sport 700x23c (max 8,5 bar) en heb goede ervaring met Vittoria Rubino 700x23c (max 10 bar).
zie ook het topic http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... t=oppompen.
Na elke rit controleer ik de banden op beschadigingen, een klein scheurtje in het karkas repareer, vul ik met een druppeltje secondenlijm.
Algemeen genomen monteer ik nieuwe banden na ongeveer elke 2000 á 3000 km, zo blijf ik min of meer gevrijwaard van lekrijden en heb het meeste profijt (grip en rolweerstand) van het bandenprofiel. Momenteel rijd ik Continental Ultra Sport 700x23c (max 8,5 bar) en heb goede ervaring met Vittoria Rubino 700x23c (max 10 bar).
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Bij mijn GP4000s (25mm) zijn die slijtegeindicatoren nog zichtbaar maar mn achterband is flink vierkant en ik rijd wel verdácht vaak lek de laatste tijd.scottpch schreef:Op conti gp 4000s zitten 2 slijtindicatoren(2 gaatjes). Wanneer deze niet meer te zien zijn dan vervangen.
Morgen vervangen
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Bij iets grotere sneetjes/scheurtjes plak ik aan binnenzijde van band, Schwalbe hogedruk velglint. Dit is heel dun en plakt prima. Onder het rijden merk je er niets van. Rij momenteel Schwalbe Ultremo ZX. Het ene sneetje na het andere.
Zonde om zo'n dure band weg te gooien na het eerste sneetje. Volgende wordt toch weer Conti Grandprix 4000 S.
Ultremo loopt super, maar bijna elke rit lek.
Schwalbe velglint is verkrijgbaar op rol van 25 meter en 18 mm. breed.
Tip ; voor het plakken van lint eerst binnenzijde band ontvetten (wasbenzine)
Zonde om zo'n dure band weg te gooien na het eerste sneetje. Volgende wordt toch weer Conti Grandprix 4000 S.
Ultremo loopt super, maar bijna elke rit lek.
Schwalbe velglint is verkrijgbaar op rol van 25 meter en 18 mm. breed.
Tip ; voor het plakken van lint eerst binnenzijde band ontvetten (wasbenzine)
Inderdaad, als je lek gaat rijden, vervangen.scepticus schreef:Bij mijn GP4000s (25mm) zijn die slijtegeindicatoren nog zichtbaar maar mn achterband is flink vierkant en ik rijd wel verdácht vaak lek de laatste tijd.scottpch schreef:Op conti gp 4000s zitten 2 slijtindicatoren(2 gaatjes). Wanneer deze niet meer te zien zijn dan vervangen.
Morgen vervangen
Ook al zijn de gaatjes nog zichtbaar.
Zeker bij een achterband is het vierkant worden geen reden tot vervanging bij mij.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13743
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nee en zeker niet bij een gp4000s want die kan er dan na 500 km vanaf.loos schreef:Inderdaad, als je lek gaat rijden, vervangen.scepticus schreef:Bij mijn GP4000s (25mm) zijn die slijtegeindicatoren nog zichtbaar maar mn achterband is flink vierkant en ik rijd wel verdácht vaak lek de laatste tijd.scottpch schreef:Op conti gp 4000s zitten 2 slijtindicatoren(2 gaatjes). Wanneer deze niet meer te zien zijn dan vervangen.
Morgen vervangen
Ook al zijn de gaatjes nog zichtbaar.
Zeker bij een achterband is het vierkant worden geen reden tot vervanging bij mij.
Schwalbe doe ik op gevoel na een 2500/3000km conti gaan een 1000 meer mee, achter.
Nieuwe voorband erop en de voorband naar achter, voor wil ik de beste band, want daar wil je zeker niet lek.