Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Hoge druk reiniger of niet

mjdg
Forum-lid

mjdg 17 mei 2011 21:11

Beste forumleden,

ik heb een vraag met betrekking tot het schoon spuiten van je fiets. Sommige mensen hoor ik zeggen dat je je fiets gewoon schoon moet spuiten met een hoge druk reiniger en andere vertellen me weer dat het het slechtste is wat je kunt doen.

Wat vinden jullie?

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 17 mei 2011 21:16

Tja, als je op je frame spuit kan er weinig misgaan met een hogedrukspuit. Richt je de straal op je naven, bracket etc. dan kun je er op wachten dat het vet oplost. Je blaast namelijk vol door de keerringen.
Niet doen dus!
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

titatovenaar
Forum-lid

titatovenaar 17 mei 2011 21:16

Ik kan alleen uit eigen ervaring vertellen. Mij is het ook verteld dat je je racefiets ermee schoon kon maken. Later hoorde ik dat het slecht zou zijn en dat mij een gewone tuinslang was aangeraden.

Misschien heb ik het geluk dat ik een titanium fiets heb, maar mijn fiets mankeert niets. Het is lekker makkelijk met de hoge druk, maar ik maak mijn fiets daarnaast ook nog ongeveer 1x in de maand grondig schoon zonder hoge druk. Ik heb het lange tijd alleen met hoge druk reiniger gedaan, nu lange tijd niet meer. Vandaag wel even snel de grootste (oude) modderresten ermee weggespoeld.

Denk dat het idd ook niet zo slim is in verband met naven en dergelijke. Daarom doe ik het vrijwel niet meer met een hoge druk reiniger. Al is het natuurlijk wel erg makkelijk ;-)

Ik denk dat het probleem vooral in stickers en bewegende delen kan gaan zitten (omdat het schijnt dat je olie en dergelijke ook weg spuit met een hoge druk reiniger).

apexrider
Forum-lid

Gebruikersavatar apexrider 17 mei 2011 21:18

De hoge druk reiniger gebruik ik alleen voor m'n MTB en dan zorg ik ervoor niet in de lagers te spuiten. Op m'n racefiets(en) ben ik veel zuiniger en gebruik ik een emmer sop en een spons.
Afbeelding

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 17 mei 2011 21:20

Een emmer met sop kan ook. Net zo makkelijk. Fiets met een sponsje helemaal schoonmaken en daarna het sop eraf spoelen met een gieter. Even buiten laten drogen. De ketting schoon en droog wrijven en opnieuw smeren. Klaar!!! En je fiets kan er weer een paar 100 km tegen
Live fast; die young. mijn blog

mjdg
Forum-lid

mjdg 17 mei 2011 21:25

Ik heb ook weleens gelezen dat iemand gebruik maakt van hoge druk plantenspuit van de Praxis oid. Misschien is dat een verstandige middenweg. Iemand daar ervaring mee?

Ik woon zelf in een appartement aan een drukke weg en zonder tuin oid. Het is dus erg lastig om grondig onderhoud te plegen. Ik zit nu met een vieze fiets waar echt een flinke plens water tegenaan moet :)

titatovenaar
Forum-lid

titatovenaar 17 mei 2011 21:28

Misschien een oplossing om bij een tankstation waar het rustig is schoon te gaan maken? Ik kan zo gauw ook niets anders verzinnen als je het niet in je achtertuin kunt doen...

gamiel
Forum-lid

gamiel 17 mei 2011 21:37

mjdg schreef: Ik woon zelf in een appartement aan een drukke weg en zonder tuin oid. Het is dus erg lastig om grondig onderhoud te plegen. Ik zit nu met een vieze fiets waar echt een flinke plens water tegenaan moet :)

Simpel: zet je fiets rechtop in de douche. Als je huisgenoten het daar mee eens zijn tenmiste :D
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

mjdg
Forum-lid

mjdg 17 mei 2011 21:38

Ik heb laatst als een soort Dexter mijn hele kamer afgeplakt met vuilniszakken maar dat was niet helemaal relaxed.

Denk dat ik de plantenspuit eens probeer. Is niet zo destructief als een HDR maar wel efficiënt en snel denk ik. Daarnaast kun je dan natuurlijk ook de vloeistof aanlengen met schoonmaakmiddel/ ontvetter om alles schoon te krijgen.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 17 mei 2011 21:38

Ik doe dit ook regelmatig, met name in de winter. Een hogedrukreiniger is veel sneller dan een emmer met sop en ook veel makkelijker bij "aangekoekt" vuil. Ideaal, op de terugweg even langs het pompstation en thuis hoef je alleen even de ketting te smeren.

Volgens mij kan het weinig kwaad zolang je maar niet op lagers richt.

Overigens doen veel professionele ploegen dit dagelijks in onder meer de Tour, dus het lijkt me sterk dat het veel kwaad kan.

roro27
Forum-lid

roro27 17 mei 2011 21:43

Ik heb van Gardena zo'n plantenspuit van 15 liter en het werkt ideaal. Van de week nog gebruikt; Straal is redelijk, aangekoekte modder en zand moet je nog wel even met een doekje weg wrijven.
Zeker omdat ik ook weinig ruimte heb om mijn fiets schoon te maken.
Een dag niet gefietst is als een dag niet gelachen.
Maar ik kan het niet bij het juiste eind hebben.
Blog Cyclingro

kenben
Forum-lid

kenben 17 mei 2011 21:48

Heb op n bovenwoning gewoond en spoelde toen mijn fiets op het balkon af met de tuinslang die aankoppelde binnen aan de kraan.. wanneer je dan ook nog een mengkraan is het natuurlijk helemaal ideaal. Zeker in de winter lekker warm water.
Tegenwoordig doe ik het gewoon direct met een spons(washand) en warm water met autowas. Kost nauwelijks tijd, zeker wanneer je dit gewoon direct bij thuis komt doet en dus niet eerst zelf gaat douchen en eten. Daarna heb je vaak geen zin meer en stel je het uit.

Kwestie van discipline, eerst je materiaal en dan ben jezelf aan de buurt. Geeft daarna veel voldoening als je met je bak koffie kunt kijken naar je schone fiets!
Roadbike(s): Switch SPL++ & Switch Naked+/ Dirt: Corratec X-bow 29"

Plaats reactie