Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Piepende lagers na poetsen

KNJ
Forum-lid

KNJ 09 mei 2013 10:51

Hallo

Zonet bij het poetsen 2 vervelende zaken vastgesteld

Eerste probleem was dat de er speling op de achterpat zat waardoor je deze heen en weer kon bewegen! Schroefjes aan de binnekant wat aangedraaid en zit teurg vast nu, ik vermoed dat hier verder niets moet mee gebeuren

Bij het poetsen van het crankstel (eerst kettingbladen met lampenolie, daarna afgespoeld met water en droogeveegd) hoor ik nu echter een gepiep uit de lagers komen als ik de crank ronddraai (zonder ketting). Ik vermoed dat het vet wat tussen de lagers (bb30 trouwens) is weggewassen. Extern wat olie opgedaan maar krijg het niet helemaal weg

Gewoon terug wat laten invetten of is dit een teken dat de lagers stuk zijn?
Cannondale supersix hi-mod dura ace
Cannondale caad10 sram red

ruud1988
Forum-lid

Gebruikersavatar ruud1988 09 mei 2013 11:03

Ik vermoed dat je lagers droog zijn,of dat hier wat water aanwezig is.Ik zou het even demonteren goed schoonmaken en goed invetten.Versleten lagers zullen eerder een schurend krassend geluid maken,piepen duidt eerder op droog staan en weinig tot geen vet aanwezig.
Focus variado 3.0

marrcel
Forum-lid

marrcel 11 mei 2013 19:40

water komt vaak tijdens fietsen door zadelpen binnen. Gaatje boren of af en toe op de kop (zadel) wegzetten.
Meer plezier op twee wielen

Plaats reactie