Pagina 1 van 1

Door de fietsen het peloton niet meer zien.

Geplaatst: 09 mei 2013 12:49
door Weird0
Beste lezers,

na 4 jaar rondgetuft te hebben op een oude peugeot en daarna op een nieuwe Sensa, is het tijd geworden voor een nieuw fietsje. Nu is het probleem dat het budget groter is dan de vorige keer dat ik een fiets kocht (de Sensa, met tiagra en molenstenen als wielen) en dus het aanbod ook veel groter is.

Doel van de fiets: fietsen. ~300km per week in de zomermaanden. Ik denk altijd graag dat ik hard fiets, daarom rijd ik geen wedstrijden ;) Het is dus voornamelijk om alleen of in een groepje rondjes te rijden, zowel in nl als buiten nl, ik ben niet vies van een bergje.

Het maximum budget is 2500.
Er zijn een aantal fietsen die mijn aandacht getrokken hebben;

Focus Cayo Evo 4.0
Ultregra compact, Fulcrum WH-CEX 6.5 (?)

Dit vind ik qua uiterlijk de beste kandidaat. Maar uiterlijk is niet alles. Ik heb hier ook geen idee wat ik van deze wielen kan verwachten. Probleem met de geometrie van de Focus is dat ik tussen de XL en de L in zit. De Sensa is een 62cm, c-t, met 57cm bovenbuis (horizontaal) 12cm stuurpen en is iets aan de grote kant. Dus liever iets kleiner.. ik vrees alleen dat de L dus net te klein zou zijn.

Cube Agree GTC SLT
Ultegra compact, DT Swiss CSW-RA 2.0 wielen (?)

De Cube heeft een iets meer passende geometrie, als ik de tabellen goed lees zou een 60 heel aardig passen. Wederom is het voor mij echter een raadsel wat ik aan de wielen heb...

Rose

Rose heeft een onmogelijk groot aantal fietsen in het assortiment, maar dit is het model dat het dichtst bij mijn wensen zou komen. Value for money is uiteraard het sterkste punt van deze keuze, maar ook de "vrije" keuze in onderdelen spreekt mij aan. Heeft als bijkomend voordeel dat de 59cm hiervan mij waarschijnlijk het beste past, maar als nadeel de uitstraling van een grijze muis op een slechte dag.


Heeft iemand ervaring met een van deze drie, een andere suggestie of opmerkingen over absolute no-go's voor een van de modellen? Zoals jullie wel kunnen zien is het grootste probleem mijn gebrek aan wielenkennis en de meer obscure exemplaren waarmee de fietsen zijn uitgerust.

Mijn eigen gewicht zou geen enkele wielset problemen mogen opleveren (~70kg).

Re: Door de fietsen het peloton niet meer zien.

Geplaatst: 09 mei 2013 14:39
door mont aigoual
Ik heb hele goede ervaringen met "de grijze muis op een slechte dag". Hij stuurt goed, is rustig bij hoge snelheden, versnelt goed. Grote voordeel is dat je alles naar je wens kan maken. Mijn advies: rij naar Bocholt en ga de fiets live bekijken en doe gelijk je voordeel ten op zichte van de internet aanbieding. In Biketown doet de verkoper vaak niet moeilijk over een paar goede pedalen en andere upgrades en je hebt het lagere btw tarief. Succes met de afweging!

Re: Door de fietsen het peloton niet meer zien.

Geplaatst: 09 mei 2013 16:46
door gene
In mijn fietsclub rijdt 70 % met een Specialized, ik ben de enige met een Rose. Wie is dan de grijze muis?
Ik heb ondertussen 3 Rose fietsen.. Uiterst tevreden over kwaliteit en service.

Re: Door de fietsen het peloton niet meer zien.

Geplaatst: 10 mei 2013 13:15
door Weird0
mont aigoual schreef:Ik heb hele goede ervaringen met "de grijze muis op een slechte dag". Hij stuurt goed, is rustig bij hoge snelheden, versnelt goed. Grote voordeel is dat je alles naar je wens kan maken. Mijn advies: rij naar Bocholt en ga de fiets live bekijken en doe gelijk je voordeel ten op zichte van de internet aanbieding. In Biketown doet de verkoper vaak niet moeilijk over een paar goede pedalen en andere upgrades en je hebt het lagere btw tarief. Succes met de afweging!
gene schreef:In mijn fietsclub rijdt 70 % met een Specialized, ik ben de enige met een Rose. Wie is dan de grijze muis?
Ik heb ondertussen 3 Rose fietsen.. Uiterst tevreden over kwaliteit en service.
Mijn excuses als ik het hart van de tevreden Rose rijder heb geraakt; zo was die opmerking over de grijze muis uiteraard niet bedoeld.

Meer OT: het lage BTW tarief? (19 ipv 21%?)

Zijn er ook rijders hier die ervaring hebben met de andere twee fietsen of zelfs alleen met de wielsets?

Re: Door de fietsen het peloton niet meer zien.

Geplaatst: 10 mei 2013 13:34
door Swedish Chef
Als je je Rose fiets in Duitsland (Bocholt, net bij Winterswijk over de grens) ophaalt, betaal je het Duitse BTW-tarief van 19%. Bij bezorgen in Nl moet je het NL-tarief van 21% betalen.
Een middagje naar Rose is de moeite waard. (Al moet je wel weten wat je koopt, Rose is zeker niet per se de goedkoopste)
Bij Rose hebben ze niet eens zo heel veel verschillende fietsen, Het zijn eigenlijk maar een paar frames van verschillende materialen en afmontages. Voor de "gewone" fietser de Xeon of de Pro. In carbon of alu, met een paar varianten van de frames, bv extra licht uitgevoerd.

Ik zou het wel weten, ik ging voor de Rose. Al zou ik die afwegen tegen een Canyon. Maar dat is een persoonlijke voorkeur.

Re: Door de fietsen het peloton niet meer zien.

Geplaatst: 10 mei 2013 15:13
door mont aigoual
Mijn excuses als ik het hart van de tevreden Rose rijder heb geraakt; zo was die opmerking over de grijze muis uiteraard niet bedoeld.
Geeft niet hoor :D ! Ik vind je omschrijving van een grijze muis echt grappig! Mijn fietsmaat heeft een Specialized en vindt mijn fiets maar "een supermarkt fiets". Ik vind al die vooroordelen en kwalificaties wel grappig en ondertussen geniet ik van de kwaliteit en de rij eigenschappen en lach ik om de prijs die "zij" betalen voor de gerenomeerde merken met de zwaardere groepen en wielen. Ik ben al wat ouder maar hou nog steeds van een beetje koersen en rij nog steeds menig renner met een fiets van de bekende merken uit mijn Rose wiel. Ook qua service en garantie doet Rose eigenlijk nooit moeilijk en als er onverhoopt binnen 3 jaar wat gebeurt (een val ofzo) kun je voor 50% een nieuw frame kopen. Zodoende kan ik voor een redelijk bedrag met veel plezier op een intrinsiek goede, licht lopende fiets blijven fietsen en hou ik ook nog wat over voor andere dingen. Als je merk fiets wat minder populair is hoef je ook niet zo bang te zijn dat ze deze ongevraagd meenemen, "elk nadeel heb z'n voordeel" :D

Re: Door de fietsen het peloton niet meer zien.

Geplaatst: 10 mei 2013 15:40
door Suntoro
Grappig dat er alleen maar wordt gezegd dat je voor Rose moet gaan. Met alle drie de fietsen lijkt me niet mis mee. Maar voor 2500,- euro kun je ook weinig verkeerds kopen. De geometrie en uitrusting van de fiets moeten jou bevallen. Ook de mate van stijfheid moet aan jouw wensen voldoen, dus als je het een en ander kunt proberen, zeker doen...

Met alle drie de merken heb ik totaal niets, want alledrie verkopen ze voor de massa... Maar dat geldt ook voor mijn eigen Merida instapper, die ik gewoon heb om sportief bezig te kunnen zijn... Uitstraling van een fiets zegt mij niet zoveel. Eerst trokken Italiaanse carbon fietsen mij erg, maar vond ik altijd erg duur. Momenteel voel ik me juist erg aangetrokken tot een custom in mijn kleuren, exclusief stalen frame, niet voor massa... En ben er inmiddels wel uit wat ik precies zou willen qua geometrie... ;)

Waarom zou je dan niet gewoon weer voor een Sensa gaan? Maar dan lichter en beter afgemonteerd. Wat anderen van je fiets vinden is toch helemaal niet belangrijk. Het gaat erom wat jij vindt. Over wielen staan er volgens mij genoeg topics... Met +/- 70kg is bijna geen probleem met welke wielen dan ook, daar zit ik ook met mijn 69kg. (Maar heb begin dit jaar een speciaal een custom racewielsetje laten spaken bij Wheeltec).

Btw, "Rose sale" is best een aanrader. Daar heb ik vorig jaar een setje Tricons voor mijn mtb gekocht en een Fox vork. Kan echt veel schelen met een aantal dingen. Zou ik ook eens in de gaten. Veel koopjes die dagen in de buitentent, waaronder veel parts, kleding en ook complete fietsen... Verder idd mooie winkel erbij voor het recentere spul...

Re: Door de fietsen het peloton niet meer zien.

Geplaatst: 10 mei 2013 16:42
door tijs_a
Misschien is de Canyon CF PRO / ES ook een optie. Een frame en merk wat hoog aangeschreven staan. Ik heb hem zelf ( nog ) niet, maar hij staat in de planning. :D

http://www.canyon.com/_nl/roadbikes/ser ... ate-cf.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Door de fietsen het peloton niet meer zien.

Geplaatst: 11 mei 2013 12:56
door Weird0
Na alle positieve Rose verhalen heb ik gisteren nog maar eens wat zitten spelen met die configurator (waanzinnig verslavend ding). Dan kom je erachter dat het maken van een fiets eindeloze mogelijkheden heeft ;) Dit heeft mij zeker geholpen, alleen het is er niet makkelijker op geworden :lol:

Wat de betreft de Canyon: ik krijg uit verschillende verhalen het gevoel dat de alu en carbon frames elkaar niet veel ontlopen (ook in geval van de Rose niet), wat er dan voor mijn portemonnee op neerkomt dat ik 100-150 euro betaal voor evenveel grammen minder. Dus dan kom ik volgens mijn eigen logica eerder bij de alu versie (ultimate AL 9.0sl of 9.0).

@tijs_a: de ES versie van de canyon heeft alleen een andere zadelpen met meer demping als ik het goed zie?

Overigens is het naar Bocholt gaan niet een fantastische optie helaas.. geen beschikking over een eigen auto en woonachtig in Utrecht.

Ik ga het wielen/onderdelen forum maar eens doorspitten :)

Re: Door de fietsen het peloton niet meer zien.

Geplaatst: 13 mei 2013 20:10
door Weird0
Zo, maar even schaamteloos m'n eigen topic een ram geven:

Ik heb na overwegingen besloten dat er een Canyon Ultimate AL9.0sl in m'n leven gaat komen. Het enige vraagstuk waar ik nu nog mee zit is de maat. Mijn huidige fiets, voelt zoals boven ook al opgemerkt wat te groot aan. Ik zou dieper kunnen zitten en voelt vaak alsof ik te gestrekt zit als ik lang m'n armen op de shifters laat rusten. Ondanks dat Canyon nu beweert, via hun eigen fit calculator dat ik een XL nodig heb, neig ik eerder naar een L.

De maten zijn als volgt:

Huidige fiets:
Bovenbuis, 570mm
Zitbuis 620 (c-t), 600 (c-c)mm
Balhoofd 190mm

Stack (gemeten als op de Canyon website) ~595mm
Reach ~395mm

Canyon L vs XL
Bovenbuis; 566mm vs 583mm
Zitbuis: 570mm vs 595mm
Balhoofd: 170mm vs 190mm

Stack 579mm vs 598mm
Reach 396mm vs 405mm


Als ik het goed bekijk, komt het er in de praktijk op neer dat de L ietsje korter is maar vooral een lager balhoofd heeft (dat scheelt 20mm). Lijkt mij dat het redelijk veilig is om te kiezen voor een L of zie ik iets over het hoofd?