Aangezien ik 'ervaringsdeskundige'
ben, hierbij dan mijn ervaringen en (bescheiden) advies. Omdat ik erg graag de klassieke klim door het
Val Tremola wilde doen en mijn standplaats destijds Andermatt was, moest ik dus eerst naar Airolo. Ik ben vanaf de pas over de
Schnellstrasse gedaald tot aan
Motto Bartola, omdat je vanaf dat punt verder met de fiets niet over de
Schnellstrasse mag. Voor zover ik mij herinner mag je wel met de fiets over het eerste stuk wat ik gedaald ben (en anders ben ik overtreding geweest
). De laatste kilometers (6?) van
Motto Bartola naar Airolo vond ik beslist geen pretje om te dalen. Veel bijremmen en goed sturen, want de weg is op sommige plekken behoorlijk 'slecht', in de zin dat de kasseien er nog al onregelmatig bij liggen. Enfin, ik was blij in Airolo te zijn. De klim terug, helemaal over de oude weg, is overigens prima te doen en een onvergetelijke ervaring! Later heb ik aan de plaatselijke FM in Andermatt gevraagd of je eigenlijk helemaal over de
Schnellstrasse zou kunnen dalen naar Airolo zonder problemen met de politie te krijgen. Zijn antwoord luidde zo ongeveer 'het mag niet, maar je kunt het probleemloos doen'. Ik zou het zelf niet snel doen, want vooral het laatste stuk is erg steil, waar je fiets dan ook hard naar beneden zal willen en de automobilisten dat overigens ook doen. Niet geheel vrij van risico's dus. Bij het VVV in Andermatt heb ik vooraf ook geprobeerd antwoord te krijgen over welke weg ik het beste voor de afdaling zou kunnen nemen, maar daar was die vraag voor hen duidelijk 'een brug te ver'. Ik zou in jouw geval het zelfde doen wat ik gedaan heb (qua afdaling dan), want vanaf de pas helemaal over de oude weg dalen lijkt mij een crime (zou ik zelf niet doen). Voor de volledigheid: ik was daar in september 2006, dus zou het kunnen zijn dat de status van de
Schnellstrasse vanaf de pas gewijzigd is en je er helemaal niet meer met de fiets op mag. Dan zou je dus een gokje kunnen wagen. De afdaling duurt niet lang, want je suist ook over dat stuk weg hard naar beneden. Bovenin heb je wel lange galerijen, dus zorg vooral voor goede achterverlichting (goede verlichting heb je in CH sowieso nodig!).