Apart schakelprobleem Campa 11spd
Ik heb het volgende frustrerende probleem met mijn nog geen jaar oude Chorus groep. Deze heeft vorig jaar op mijn Scott gezeten en toen schakelde het prima.
Sinds ik het op mijn Alan heb zitten (interne kabels) wil het niet zo. Eerst wilde hij 52*12 niet schakelen, maar 39*12 wel. Op advies van Sharkie de boel eens lekker doorgespoten met olie, tevens om alles uit te sluiten even een nieuw patje erop gezet, er een nieuwe binnenkabel in gedaan en de boel opnieuw afgesteld.
Nu pakt hij de 52*12 wel. Maar bij afstellen op binnenblad wilde hij niet opschakelen, kabel iets strakker en op binnenblad ging op en afschakelen als een zonnetje. Vervolgens buitenblad, nu wilde hij niet afschakelen, kabel ietsje losser en toen ging dat prima, opschakelen ook. Terug naar binnenblad, maar nu ging opschakelen weer niet, kabel ietsje strakker en je raadt het al; op buitenblad wil hij niet meer afschakelen . Een middenweg in kabelspanning werkt ook niet.
Als ik vervolgens nog een keer schakel gaat hij wel een op of af, maar dan pakt hij op het einde twee tandjes tegelijk...
iemand ervaring, oplossingen etc?? Want dit is echt zo vervelend... Ik ga er van uit dat ik het verder wel goed heb afgesteld
Sinds ik het op mijn Alan heb zitten (interne kabels) wil het niet zo. Eerst wilde hij 52*12 niet schakelen, maar 39*12 wel. Op advies van Sharkie de boel eens lekker doorgespoten met olie, tevens om alles uit te sluiten even een nieuw patje erop gezet, er een nieuwe binnenkabel in gedaan en de boel opnieuw afgesteld.
Nu pakt hij de 52*12 wel. Maar bij afstellen op binnenblad wilde hij niet opschakelen, kabel iets strakker en op binnenblad ging op en afschakelen als een zonnetje. Vervolgens buitenblad, nu wilde hij niet afschakelen, kabel ietsje losser en toen ging dat prima, opschakelen ook. Terug naar binnenblad, maar nu ging opschakelen weer niet, kabel ietsje strakker en je raadt het al; op buitenblad wil hij niet meer afschakelen . Een middenweg in kabelspanning werkt ook niet.
Als ik vervolgens nog een keer schakel gaat hij wel een op of af, maar dan pakt hij op het einde twee tandjes tegelijk...
iemand ervaring, oplossingen etc?? Want dit is echt zo vervelend... Ik ga er van uit dat ik het verder wel goed heb afgesteld
~live fast, die young ~
Kruisen de kabels van voor en achterderailleur in het frame?
Probeer het anders zonder voorderailleur, of tenminste zonder dat de kabel gemonteerd zit (buitenblad dmv h/l stelschroefjes)
Dan heb je kabelproblemen uitgesloten en kan het aan ketting/achterderailleurwieltjes liggen. Eventueel teveel links/recht 'play' in het bovenste derailleurwieltje? Kettinglengte wel in orde neem ik aan?
Probeer het anders zonder voorderailleur, of tenminste zonder dat de kabel gemonteerd zit (buitenblad dmv h/l stelschroefjes)
Dan heb je kabelproblemen uitgesloten en kan het aan ketting/achterderailleurwieltjes liggen. Eventueel teveel links/recht 'play' in het bovenste derailleurwieltje? Kettinglengte wel in orde neem ik aan?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De enige verklaring die ik voor dit gedrag kan verzinnen is dat de voor-derailleur kabel de achter-derailleur kabel ergens mee trekt als je naar het buitenblad schakelt. Op het binnenblad staat er namelijk weinig of geen spanning op die kabel en dat werkt het allemaal wel goed. Schakel je naar buitenblad dan komt die kabel strak te staan en wordt dus schijnbaar de achter-derailleur kabel ietsje aangetrokken. Als de kabel van de achter-derailleur strakker komt te staan dan wil deze niet meer goed zwaarder schakelen.
Dat de derailleur uiteindelijk de 12 wel pakt komt waarschijnlijk omdat de derailleur op de 12 begrenst wordt door de stelschroef en net niet door de spanning op de kabel.
Is er iets te veranderen aan de kabelloop?
Dat de derailleur uiteindelijk de 12 wel pakt komt waarschijnlijk omdat de derailleur op de 12 begrenst wordt door de stelschroef en net niet door de spanning op de kabel.
Is er iets te veranderen aan de kabelloop?
Tnx.
Derailleurwieltjes zijn oke, bereik staat ook goed. Had het al geprobeerd door het bereik helemaal los te zetten, maar ook dan pakte hij de 12 niet op buitenblad.
Gisteravond meteen maar geprobeerd met een nieuwe ketting (de andere kwam van de Scott en de achtervork van de Scott was iets korter). Het consequente probleem is nu weg, nu wisselt het, soms wel, soms niet goed schakelen.
Enige dat ik nog zou kunnen bedenken is dat de buitenkabel bij het stuur een tikje te kort is. Kan nog proberen om een nieuwe buitenkabel te rpoberen, maar welke zijn compatibel met campa 11spd? Een kabelset van 50euro kopen voor een stukje buitenkabel is iets teveel van het goede...
Derailleurwieltjes zijn oke, bereik staat ook goed. Had het al geprobeerd door het bereik helemaal los te zetten, maar ook dan pakte hij de 12 niet op buitenblad.
Gisteravond meteen maar geprobeerd met een nieuwe ketting (de andere kwam van de Scott en de achtervork van de Scott was iets korter). Het consequente probleem is nu weg, nu wisselt het, soms wel, soms niet goed schakelen.
Enige dat ik nog zou kunnen bedenken is dat de buitenkabel bij het stuur een tikje te kort is. Kan nog proberen om een nieuwe buitenkabel te rpoberen, maar welke zijn compatibel met campa 11spd? Een kabelset van 50euro kopen voor een stukje buitenkabel is iets teveel van het goede...
~live fast, die young ~
Weet je 100% zeker dat je een kabelset specifiek voor 11-speed hebt gebruikt? Ik had namelijk dezelfde problemen bij het afstellen van mijn nieuwe 11-speed chorus groep. Bleek uiteindelijk dat er een 10 speed kabelset bijgeleverd was....
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...
Hoe oud zijn de kabels? Laatst min of meer hetzelfde, onverklaarbare, probleem gehad met een Campa SR groep. Toen bleek dat de buitenkabel van de achterderrie inwendig versleten (ingesleten) was. Alles schakelde goed op, toen weer niet, toen weer wel.. Mogelijke oplossing: draai de buitenkant van je achterderrie kabel een halve slag (verhogen kabelweerstand) en/of vervang de binnen- en buitenkabel.
Addict R1
De kabelset werkte op de Scott wel goed, dus aan het type kabel zal het niet liggen. De kabels zijn ook nog niet zo oud. heb er op de Scott hooguit een paar duizend km meegereden en dit jaar ook nog erg lang op mijn crosser doorgereden. Dus zal nog geen 5000km zijn en de binnenkabel is dus gisteren voor de zekerheid vervangen.
Maar iemand nog tips voor een alternatieve buitenkabel? Eerst die maar eens iets verlengen.
Maar iemand nog tips voor een alternatieve buitenkabel? Eerst die maar eens iets verlengen.
~live fast, die young ~
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40191
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Beste kabels voor 11sp campa is nog steeds Campa zelf.
Ik heb ivm kleurtjes ook al de nodige andere merken geprobeerd, maar origineel werkt echt het beste.
Ik heb ivm kleurtjes ook al de nodige andere merken geprobeerd, maar origineel werkt echt het beste.
Less is bore
Wellicht is er in je omgeving een LBS die zelf campa monteert. Die heeft misschien buitenkabel "op de rol". Althans, voor m'n10s campa is dat bij mijn LBS geen probleem. Dan hoef je geen complete kabelset te kopen.
Er is er eentje die wel wat met Campa doet, maar ook niet zo veel. Kan ze eens bellen, maar denk het niet...hanz1963 schreef:Wellicht is er in je omgeving een LBS die zelf campa monteert. Die heeft misschien buitenkabel "op de rol". Althans, voor m'n10s campa is dat bij mijn LBS geen probleem. Dan hoef je geen complete kabelset te kopen.
~live fast, die young ~
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Toevallig in de buurt van Zeist? Ga anders bij Eric/Epbike langs. Als hij het niet kan fixen.
What makes the boat go faster?