Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Dure en minder dure onderdelen waar zit het verschil

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 18 mei 2013 20:39

Deze vraag heb ik al vaker willen stellen dus bij deze.

Voorbeeld 1 stel je hebt een campa veloce groep.
Je vervangt de achterderr door een van chorus wat merk je

Voorbeeld 2 je hebt een chorus groep
Je vervangt de ergo's door veloce wat merk je

Voorbeeld 3 je hebt een rekord groep
Je vervangt de remmen door veloce wat merk je

Is het niet meer dan dat de hoogste groepen lichter in gewicht waren en feitelijk niet beter werkten qua remmen, schakelen ed.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39679
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 mei 2013 20:59

Vb 1 en 2: gaat niet lekker werken ivm 10 vs 11sp.
Less is bore

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 18 mei 2013 21:02

Het gaat niet zozeer of het technisch haalbaar, is maar meer het idee er achter.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

pwaverijn
Forum-lid
Berichten: 691
Lid geworden op: 16 jan 2009 13:59
Locatie: Amstelveen

pwaverijn 19 mei 2013 00:54

In volgorde van wat je het meeste merkt: prijs, gewicht, materiaal, slijtage
accepteren kun je leren!

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 19 mei 2013 00:55

Chorus, Record , Super Record zijn allemaal op het zelfde DNA gebouwd. Dwz ze berusten technisch op hetzelfde principe. Het gebruikte systeem voor de crankset heet UltraTorque

De remwerking van deze groepen is uitmuntend en ook goed doseerbaar.
De kwaliteit van alle onderdelen zijn alle van hoog niveau en zullen in de regel bij normaal onderhoud lang mee gaan.

Je kunt 3 tandwielen achter opschakelen in één keer, en wel 5 in één keer naar beneden

-------------------------------------------------------------

Veloce daarentegen gebruikt een andere basis is technisch eenvoudiger en de onderdelen zoals lagers van mindere kwaliteit dacht ik. Het gebruikte systeem voor de crankset heet PowerTorque. Dat systeem is minder makkelijk te demonteren/servicen dan UltraTorque.

Je kunt 3 tandwielen achter opschakelen in één keer, en naar beneden slechts ééntje per keer.

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 19 mei 2013 05:04

Zijn de antwoorden dan ook toepasbaar voor de oude groepen als 8/9 en hooguit 10 speed want daar gaat het mn om.

Als van de topgroepen het zeg maar instapmodel technisch eevnoudiger is betekent dat dan dat het langer mee gaat omdat de onderdelen niet gemaakt worden op gewicht als 'noviteit' ....

Ik zie genoeg chorus/rekord onderdelen te koop staan, maar vraag mij dan werkelijk af of die prijzen die gevraagd worden ook echt toegevoegde waarde hebben op de onderdelen zoals genoemd in openings topic.

Afgaande op jullie antwoorden moet het antwoord dus nee zijn dat de topgroepen (chorus/rekord) qua werking weinig tot niets toevoegen tov bv veloce/centaur.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 19 mei 2013 07:34

velo schreef:Afgaande op jullie antwoorden moet het antwoord dus nee zijn dat de topgroepen (chorus/rekord) qua werking weinig tot niets toevoegen tov bv veloce/centaur.
Mijn ervaring na vele jaren fietsen (en kan wel zeggen dat ik alle merken en groepen heb gehad) dat de top groepen allemaal smoother en fijner schakelen. Qua slijtage maakt het allemaal niet zoveel uit zolang je maar op tijd ketting/cassette vervangt en onderhoud pleegt. Voor de rest veel looks en portemonnee vraag.
What makes the boat go faster?

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 19 mei 2013 10:14

liviolivius schreef:
velo schreef:Afgaande op jullie antwoorden moet het antwoord dus nee zijn dat de topgroepen (chorus/rekord) qua werking weinig tot niets toevoegen tov bv veloce/centaur.
Mijn ervaring na vele jaren fietsen (en kan wel zeggen dat ik alle merken en groepen heb gehad) dat de top groepen allemaal smoother en fijner schakelen. Qua slijtage maakt het allemaal niet zoveel uit zolang je maar op tijd ketting/cassette vervangt en onderhoud pleegt. Voor de rest veel looks en portemonnee vraag.
Dat beantwoord al min of meer mijn vermoedens.

Blijft over wat je dan merkt in 'smoother' schakelen.

Wat betekent dat als je op de fiets zit en schakelt wat merk ik.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 19 mei 2013 12:47

Ok duidelijk verhaal mn dat van die remmen.

Bedankt allen.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4318
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 19 mei 2013 14:48

Ik zou nog een aanvullende vraag willen stellen...
Ik heb op mijn fiets centaur ultrashift shifters. Ook heb ik sinds kort een ongebruikt setje record shifters (ook 10s US) liggen. Daarnaast heb ik een centaur middenslag AD én een chorus (10s) middenslag AD in huis.
(De record en chorus items heb ik recent als "reserve" overgenomen van een forum lid.)
Zit het merkbare deel van het verschil dan vooral in de shifters, of ook in de derailleur?

tungsten
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 26 feb 2009 20:58

tungsten 19 mei 2013 17:06

Ik vind dit een interessante discussie. Ik heb ook altijd wel het idee gehad, dat de goedkopere
groepen beslist niet zoveel minder presteren dan de duurdere groepen waar de hoofdprijs voor betaald moet worden.
Als je er over nadenkt kan het ook niet. Schakelen is eigenlijk een vrij simpel gebeuren. Aan je stuur maak je een kleine beweging. Die wordt met een kabeltje overgebracht naar een ding wat gaat uitzetten en op die manier wordt een ketting naar een ander tandwiel geduwd. Dat is alles.

Probeer als ontwerper maar eens vijf verschillende mechanismen te bedenken, waarbij je voor de goedkoopste 10 newton schakelkracht moet gebruiken. De volgende 8. Dan 6 4 en 2

Dat lukt gewoon niet. Of je moet bewust het mechanisme slechter maken.

Het verschil zit hem inderdaad grotendeels in de looks en per ongeluk een iets beter, lichter schakelgedrag. Zo zie ik het. ;)

[quoteIn volgorde van wat je het meeste merkt: prijs, gewicht, materiaal, slijtage][/quote]

Helemaal mee eens

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 19 mei 2013 18:10

tungsten schreef:
Probeer als ontwerper maar eens vijf verschillende mechanismen te bedenken, waarbij je voor de goedkoopste 10 newton schakelkracht moet gebruiken. De volgende 8. Dan 6 4 en 2

Dat lukt gewoon niet. Of je moet bewust het mechanisme slechter maken.

Het verschil zit hem inderdaad grotendeels in de looks en per ongeluk een iets beter, lichter schakelgedrag. Zo zie ik het. ;)
Het beter schakelgedrag is niet per ongeluk.
Er is ook geen sprake van 5 verschillende mechanismen.

Als je bijv Record als basis neemt dan is Chorus daar een iets goedkoper variant van met iets minder exotische materialen maar op hetzelfde dna gestoeid. Super record gaat juist de overtreffende kant op met juist meer exotische materialen echter nog steeds gestoeid op hetzelfde dna. Exotischer materialen hebben ten eerste ten doel de groep nog lichter te maken. Minder exotisch juist goedkoper. maar om goedkoper te produceren gaan fabrikanten op jacht naar eenvoudiger systemen in combinatie met goedkopere materialen.

Het is ook een denkfout dat sommigen denken dat duurder ook per definitie beter is of degelijker en langer mee gaat. Lichtere materialen betekent prijziger maar vaak juist minder degelijk.Ze slijten juist vaak harder. Aan de andere kant hebben duurdere groepen dan wel weer vaak betere lagers, etc. raceonderdlen zijn gemaakt voor performance en niet persé voor duurzaamheid. "Adding lightness" komt met een prijs. ;)

Kijk je bijv naar sprockets van deze groepen dan zie je dat SR sprocket erg duur is omdat er een x aantal kransjes van titanium zijn. Record is iets minder prijzig maar nog altijd niet goedkoop, er zitten wat minder tita kransjes in verwerkt. Chorus is de goedkoopste van het stel, geen tita kransjes, is net iets zwaarder maar voor de gewone sterveling verwaarloosbaar. Maar Chorus sprocket gaat langer mee dan die van z'n duurdere broertjes.

In het verleden met 10 speed Record kocht men vaak de veel goedkopere 10 speed Centaur sprockets. Die functioneerden nl prima maar veel goedkoper voor een Recordgroep gebruiker. met de komst van 11 speed is Athena de goedkoopste 11 speed groep maar die kent geen eigen sprocket,. Het sprocket (en ketting) wordt gebruikt van Chorus. Record gebruikers kunnen nu ten hoogste slecht 1 groep lager kijken voor sprockets ipv voorheen 2 groepen lager. Geen Athena eigen sprocket maakt dus minder alternatieven en zodoende is het een kunstmatige manier om onderhoudsprijzen hoger te houden. En zo speelt campagnolo nog meer spelletjes om ervoor te zorgen dat geldstromen (in relatie met onderhoud/spareparts) niet teveel inzakken. Wie het summum wil hebben moet z'n portemonnee trekken. Als je reel bent heb je geen topgroep nodig om lekker te kunnen fietsen maar ja als naast fietsen materiaal ook je hobby is . . . . :)

Kortom voor een klein beetje beter betaal je onevenredig veel meer.
Oudere groepen en nieuwe groepen moet je eigenlijk ook niet vergelijken.
dan zijn er hier en daar ook tussenliggende upgrades geweest, als je al naar oudere groepen kijkt is het handig wat dan die upgrades precies zijn geweest voor die specifieke groep. Daarom moet je niet te algemeen zijn en eigenlijk jaartallen van groepen noemen die je op het oog hebt.

Plaats reactie