Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Wiel van "fixie" uit frame halen

kikker
Forum-lid

kikker 18 mei 2013 23:18

Ik heb een kinderfietskar waarbij de inzittende mee kan trappen (weehoo igo).
Nu wil ik de band vervangen, maar er zit geen snelspanner aan het wiel.
Moet ik nu de ketting uit elkaar halen om het wiel uit het frame te halen of zijn er ook andere mogelijkheden. (ik heb uiteraard de moeren aan het eind van de naaf al los gehaald, maar het wiel wordt in het frame gehouden door de ketting.)

Is er een simpele manier om een snelspanner te monteren?

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 18 mei 2013 23:31

Het lijkt me het makkelijkste om de ketting even van het voortandwiel te halen. Dan heb je normaal gesproken toch voldoende ruimte.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 19 mei 2013 14:36

Voor een snelspanner heb je holle as nodig, die niet uitsteekt buiten de padden. Aangezien je moeren hebt, zal je wel een massieve as hebben.

kikker
Forum-lid

kikker 20 mei 2013 15:50

Het lijkt me het makkelijkste om de ketting even van het voortandwiel te halen. Dan heb je normaal gesproken toch voldoende ruimte.
De ketting zit strak gespannen. Wellicht kan ik hem er af laten lopen door iets over het voortandwiel te leggen en een beetje kracht te gebruiken, maar de ketting moet straks ook weer terug. Daar zal dan ook kracht voor nodig zijn. Ik had gehoopt dat er een simpel trucje voor zou zijn.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 20 mei 2013 21:07

Zitten er geen kettingspanners op en heb je die helemaal los gedraaid?
Zo'n strak gespannen ketting levert heel veel wrijvingsweerstand op. Er moet een 15mm op en neer speling in zitten. 2 schakels erbij is misschien teveel, dan zijn er ook zg. 1/2 schakels, die zowel binnen als buitenschalm heeft. m-gineering.nl.

AppleOil
Forum-lid

AppleOil 24 mei 2013 11:22

De ketting kan je er naderhand weer erg makkelijk op leggen door deze goed om het achterste tandwiel te leggen en vervolgdens op 1 of 2 tandjes aan de voorkant te leggen, als je dan vooruit trapt draai je vanzelf de ketting op het voorste tandwiel.

Plaats reactie