Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Twijfels over toepassen van golfveerring BB30 systeem

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2266
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 20 mei 2013 12:19

Hallo,

Ik heb het vermoeden dat ik redelijk wat axiale kracht op de BB30 lagers veroorzaak door het toepassen van de golfveerring welke tegen het lager aandrukt.
Deze ring is nodig om de axiale speling van de cranck as te verminderen. Ik kan de speling natuurlijk ook opvangen door losse spacerringen toe te passen, hierdoor de axiale kracht op het lager te verkleinen met als gevolg een langere levensduur van de BB30 lagers.

Iemand hier ervaring mee of andere tips, of zie ik het verkeerd?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

dwangarbeider2
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 feb 2013 18:13

dwangarbeider2 20 mei 2013 13:39

Je moet de linkercrank ook nog ver genoeg op de as kunnen draaien, wat waarschijnlijk niet lukt met gewone losse ringen.
De veerring kan tegelijk de speling vermijden en toelaten dat de crank ver genoeg op de as schuift.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2266
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 20 mei 2013 18:04

Nou, ik bedoel het volgende. Ik monteer de cranck met enkel de afdekring. Ik meet de ruimte tussen de afdekring en de cranck en vul deze ruimte met shims i.p.v. de golfveerring.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 mei 2013 18:23

Correct me if I'm wrong, maar volgens mij is die wavey washer aka golvende ring ook bedoeld om te zorgen dat de bout niet los loopt.

Je kunt ook prima zonder rijden, heb dit bij wijze van experiment een paar ritjes gedaan en dat ding prima. Maar dat ding zit er niet voor niks op hè...

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2266
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 20 mei 2013 19:08

@havana, vanwaar je experiment? Hoe heb je de ruimte gevuld? of juist niet?

De golvende ring zit er volgens mij niet op als borgfunctie van de bout. De bout welke op mijn FSA Gossamer cranck zit heeft volgens mij een soort van zelf borg fuctie. Ik kan de bout losdraaien (ca.45Nm) en een halve slag verder loopt de bout weer enigzins vast waarna je de bout verder los kunt draaien.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 mei 2013 19:58

Omdat ik hetzelfde gevoel had als jij, namelijk dat die ring zinloos was. En dat wilde ik wel eens uitproberen. Heb toen de speling opgeheven met dunne spacers. Voordeel van de gekrulde ring is dat je minder frictie hebt tussen de crank. Later las ik ergens dat die ring dus ook bedoeld is tegen het loslopen van die bout. Maar ja, hoe waarschijnlijk is dat als je die met 45 Nm vastzet...

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13443
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 mei 2013 11:05

Loslopen geloof ik ook niet in.

Maar ik zou die golvende ring lekker laten zitten, die zorgt ervoor dat er minder kract op de lagers komt met rechte ringen loop je het risico dat je de lagers met 50nm onder druk gaat zetten, de bedoeling is net niet, maar zoek dat maar een uit.

Op de XX crank zit de golvende ring niet, maar daar heb je aan de non drive side een kunstof ring op de crank arm die je met de hand moet aandraaien net als de XTR 970 , maar waarom ze dat niet op bv de red groepen (ook de normale brackets) niet doen is mij een raadsel.

Plaats reactie