Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Onderhoud na een regenachtig tocht

frobulator
Forum-lid

frobulator 21 mei 2013 16:45

Mijn eerste vraag op dit forum : :D
Ik heb enkele weken geleden mijn fiets voor groot onderhoud weggebracht, en heb mij voorgehouden om dit goed bij te houden.
Nu heb ik gister de elfstedentocht gefietst in regenachtige omstandigheden.

Wat doen jullie na zo'n tocht aan onderhoud? Alleen een doekje erover & ketting schoonmaken of ook nog ander onderhoud?

Jurgen Timmerman
Forum-lid

Jurgen Timmerman 21 mei 2013 18:20

lekker met een soppie helemaal schoonmaken en ketting weer ff invetten

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 21 mei 2013 18:34

Mijn methode voor een grondige schoonmaakbeurt.

Pak een emmer water met sop en een sponsje. De gehele fiets goed schoonmaken met ruim sop en water. Velgen, remmen en andere delen waar veel zand aanzit, goed insoppen.

Dan een een gieter met koud water en al het sop en schuim overgieten met kou water.

Laat de ketting even drogen. Pak een schone doek en veeg de ketting heel goed schoon en droog. Goed de doek weg.

Daarna nog even de ketting smeren.
Live fast; die young. mijn blog

peduh
Forum-lid

Gebruikersavatar peduh 21 mei 2013 20:09

rob74 schreef:Mijn methode voor een grondige schoonmaakbeurt.

Pak een emmer water met sop en een sponsje. De gehele fiets goed schoonmaken met ruim sop en water. Velgen, remmen en andere delen waar veel zand aanzit, goed insoppen.

Dan een een gieter met koud water en al het sop en schuim overgieten met kou water.

Laat de ketting even drogen. Pak een schone doek en veeg de ketting heel goed schoon en droog. Goed de doek weg.

Daarna nog even de ketting smeren.
als ik mezelf hoor praten :) ik doe precies hetzelfde
train hard, eat less and rest more

arnoudrace
Forum-lid

Gebruikersavatar arnoudrace 21 mei 2013 22:01

Plus 1
Ik reinig alleen meestal eerst de ketting, dan wordt je spons niet zwart :) verder met droge zachte doek vertroetelen...
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

danoontje
Forum-lid

danoontje 21 mei 2013 22:27

http://m.youtube.com/watch?v=Sf80DnCgHRQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Anima Sana In Corpore Sano.

Sieb79
Forum-lid

Sieb79 22 mei 2013 15:16

Ik haal meestal de ketting los, deze maak ik droog met een doek. Veeg de meeste vuil van de fiets af en daarna lekker bij de kachel in de bijkeuken zetten. Dan ga ik zelf lekker een uurtje in bad, want ik wil zelf ook schoon!

Is de fiets lekker droog dan maak ik hem schoon met een sopje, daarna afspoelen en afdrogen, ketting er weer op en klaar voor de volgende tocht!!

Verder zet ik vrij regelmatig het frame in de wax, hier gebruik ik meestal turtle auto wax voor. Dit doe ik niet alleen om de fiets mooi te laten glimmen maar door de fiets in de wax te zetten kun je vuil sneller verwijderen.

gene
Forum-lid

gene 22 mei 2013 17:02

"Is de fiets lekker droog dan maak ik hem schoon met een sopje, daarna afspoelen en afdrogen, ketting er weer op en klaar voor de volgende tocht!! "

Snap echt niet waarom je je fiets eerst laat drogen aan de kachel om hem daarna terug nat te maken.

arnoudrace
Forum-lid

Gebruikersavatar arnoudrace 22 mei 2013 22:20

Da's wel pro. Ik offer me overigens ook graag op om fiets van vriendin te poetsen... als zij kookt:)
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

GoldenRatio
Forum-lid

GoldenRatio 23 mei 2013 02:50

Natuurlijk moet je na het reinigen naar je ketting kijken maar . .

Je moet ook regelmatig alle scharnierpunten en ook kabels voorzien van een klein beetje smeermiddel (olie/vet/was). Ook kabels die blootliggen + nippels.

jeroenkuiper
Forum-lid

Gebruikersavatar jeroenkuiper 23 mei 2013 11:01

Sieb79 schreef:Ik haal meestal de ketting los, deze maak ik droog met een doek.
dit doe ik ook altijd, ik irriteer me er altijd zo aan als ik de fiets lekker aan het schoonmaken ben ik weer met de doek bij die vettige/zwarte ketting langs ga, en dat ik dan met die doek nog een deel van het frame moet schoonmaken.

ik zet de fiets altijd onder het afdakje, pak de HD-reiniger, eerst het groffe vuil eraf, dan ketting eraf en schoonmaken ( eens in de zoveel tijd even de ketting reinigen in wat dieselolie) sopje maken voor de fiets, deze lekker afsoppen en drogen. Wax doe ik er niet op, heb een matzwart frame dus glimmen hoeft ie niet :D
Afbeelding

Vicenza
Forum-lid

Vicenza 23 mei 2013 11:40

Interessant dat hij de cassette met zeep schoonmaakt, en verder ook de hele fiets ruim in het sop zet. Mijn fietsenmaker zei dat ik de cassette niet schoon moet maken met zeep, aangezien dat dan in je naaf kan trekken en zo het vet dáár ook oplost.
Hetzelfde geldt voor het bottom bracket.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Plaats reactie