Ratel in achter derailleur
Ik heb een Campa centaur Compact 10 speed
Nu heb ik de achter derailleur afgesteld en alles werkt goed
Het schakelen verloopt soepel
Alleen op het 1 na en 2 na kleine tandwiel zit er een rateltje in en is niet weg te krijgen
Kan iemand mij aangeven waar ik dit moet zoeken?
Alleen op het 1 na en 2 na kleine tandwiel zit er een rateltje in en is niet weg te krijgen
Bianchi Via Nirone 7
Bianchi Infinito
Bianchi Infinito CV
Oltre XR4
Bianchi JAB 29.3
Bianchi Infinito
Bianchi Infinito CV
Oltre XR4
Bianchi JAB 29.3
-
- Forum-lid HC
Op de kleinste tanden zal je ketting altijd meer geluid maken, Ik vermoed dat dat het is wat je hoort.
- Le Grimpeur
- Forum-lid
Is dit met de ketting voor op het grote blad? Zo ja, wat hoor je dan als je naar het kleinste tandwiel schakelt? Ook een 'rateltje'? Als je de achterderailleur correct hebt afgesteld, moet je namelijk helemaal geen 'rateltje' horen. Treedt je probleem op wanneer je de ketting op het binnenblad hebt en achter op het op één na en twee na kleinste tandwieltje, kan het 'geratel' inderdaad veroorzaakt worden door de schuine kettinglijn (dat zou je dan ook bij 'klein-klein' moeten horen). Overigens moet je in de praktijk als je de ketting op het kleine blad hebt liggen de twee of drie kleinste tandwieltjes eigenlijk niet gebruiken i.v.m. de schuine kettinglijn. Je loopt ook nog kans dat de ketting dan licht tegen het buitenblad aan gaat lopen (kan ook de oorzaak van het 'rateltje' zijn). Correct afstelprocedure (bij 10 speed) is: derailleur met de kabelstelschroef loodrecht onder het vierde tandwieltje (gerekend vanaf het kleinste) positioneren en vervolgens alle versnellingen controleren en fijn-afstellen met de kabelstelschroef op de achterderailleur.
60 x Ventoux
Het is op het buitenblad dus geen schuine ketting
Het is een "rateltje" maar het schakelen gaat helemaal goed en het gaat echt om tandwiel 2 en 3
Daarna is het geratel weg
Het afstellen is volgens mij goed gegaan
Het is een "rateltje" maar het schakelen gaat helemaal goed en het gaat echt om tandwiel 2 en 3
Daarna is het geratel weg
Het afstellen is volgens mij goed gegaan
Bianchi Via Nirone 7
Bianchi Infinito
Bianchi Infinito CV
Oltre XR4
Bianchi JAB 29.3
Bianchi Infinito
Bianchi Infinito CV
Oltre XR4
Bianchi JAB 29.3
-
- Forum-lid
Ik heb hierover een gelijke vraag. Ik rijd met de nieuwe 11 speed ultegra (het is wel mijn eerste koersfiets). Wanneer ik hem op de voorlaatste kleine tand leg ratelt hij. Nog harder ratelt hij op de kleinste tand. Wanneer ik vraag aan mijn fietsmaker of dit normaal is zegt hij "ja". Ik zou dan over moeten schakelen naar het grootste blad vooraan daar de ketting anders te schuin ligt. Ik stel me nu enkel de vraag wat ik dan heb aan een 11 speed als je deze niet kan gebruiken ? Is dit correct ?
Dat het gebeurt: ja; dat jij zo krom schakelt: nee!
-
- Forum-lid
Als ik aan het stelwieltje draai dan ontregel ik de andere standen. De fiets is nu binnen om mijn zitpositie in te stellen en ik heb gevraagd om het geratel nog eens na te zien. Vond het gewoon raar en kreeg een beetje het gevoel dat ze mij blazen aan het wijs maken waren . Hopelijk is het morgen beter als ik hem terug ga halen
laat eens checken of de rechterpat of eigenlijk het oog waar derailleur gemonteerd is nog recht iskobro schreef:Ik heb een Campa centaur Compact 10 speed
-
- Forum-lid
Net terug van de winkel. De verkoper moest toegeven dat het één en het ander ontregeld was. De kabels waren volledig ontregeld. Ook vooraan sleepte de ketting en diende deze afgeregeld te worden. Alles werkt naar behoren nu. Bedankt alvast voor de reacties.