Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ratel in achter derailleur

kobro
Forum-lid

Gebruikersavatar kobro 30 mei 2013 20:55

Ik heb een Campa centaur Compact 10 speed
Nu heb ik de achter derailleur afgesteld en alles werkt goed
Het schakelen verloopt soepel
Alleen op het 1 na en 2 na kleine tandwiel zit er een rateltje in en is niet weg te krijgen
Kan iemand mij aangeven waar ik dit moet zoeken?
Bianchi Via Nirone 7
Bianchi Infinito
Bianchi Infinito CV
Oltre XR4
Bianchi JAB 29.3

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 30 mei 2013 22:59

Op de kleinste tanden zal je ketting altijd meer geluid maken, Ik vermoed dat dat het is wat je hoort.

kobro
Forum-lid

Gebruikersavatar kobro 30 mei 2013 23:42

Dank je wel
Zoiets vermoedde ik al
Ik heb de cassette uitgewisseld 12-25 voor 13-29 en het resultaat is het zelfde
Bianchi Via Nirone 7
Bianchi Infinito
Bianchi Infinito CV
Oltre XR4
Bianchi JAB 29.3

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 31 mei 2013 10:18

Is dit met de ketting voor op het grote blad? Zo ja, wat hoor je dan als je naar het kleinste tandwiel schakelt? Ook een 'rateltje'? Als je de achterderailleur correct hebt afgesteld, moet je namelijk helemaal geen 'rateltje' horen. Treedt je probleem op wanneer je de ketting op het binnenblad hebt en achter op het op één na en twee na kleinste tandwieltje, kan het 'geratel' inderdaad veroorzaakt worden door de schuine kettinglijn (dat zou je dan ook bij 'klein-klein' moeten horen). Overigens moet je in de praktijk als je de ketting op het kleine blad hebt liggen de twee of drie kleinste tandwieltjes eigenlijk niet gebruiken i.v.m. de schuine kettinglijn. Je loopt ook nog kans dat de ketting dan licht tegen het buitenblad aan gaat lopen (kan ook de oorzaak van het 'rateltje' zijn). Correct afstelprocedure (bij 10 speed) is: derailleur met de kabelstelschroef loodrecht onder het vierde tandwieltje (gerekend vanaf het kleinste) positioneren en vervolgens alle versnellingen controleren en fijn-afstellen met de kabelstelschroef op de achterderailleur.
60 x Ventoux

kobro
Forum-lid

Gebruikersavatar kobro 01 jun 2013 16:43

Het is op het buitenblad dus geen schuine ketting
Het is een "rateltje" maar het schakelen gaat helemaal goed en het gaat echt om tandwiel 2 en 3
Daarna is het geratel weg
Het afstellen is volgens mij goed gegaan
Bianchi Via Nirone 7
Bianchi Infinito
Bianchi Infinito CV
Oltre XR4
Bianchi JAB 29.3

carel
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar carel 01 jun 2013 17:43

Kijk de instelling van de derailleur eens na voor wat betreft het moment dat de ketting het tandkransje verlaat. Het kan zijn dat de ketting te lang rond het kransje blijft lopen bij die kleinste twee.

Crimefighter
Forum-lid

Crimefighter 21 aug 2013 19:11

Ik heb hierover een gelijke vraag. Ik rijd met de nieuwe 11 speed ultegra (het is wel mijn eerste koersfiets). Wanneer ik hem op de voorlaatste kleine tand leg ratelt hij. Nog harder ratelt hij op de kleinste tand. Wanneer ik vraag aan mijn fietsmaker of dit normaal is zegt hij "ja". Ik zou dan over moeten schakelen naar het grootste blad vooraan daar de ketting anders te schuin ligt. Ik stel me nu enkel de vraag wat ik dan heb aan een 11 speed als je deze niet kan gebruiken ? Is dit correct ?

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 21 aug 2013 19:21

Dat het gebeurt: ja; dat jij zo krom schakelt: nee!

gene
Forum-lid

gene 21 aug 2013 20:12

Krijg je de ratel er uit door aan het stelwieltje te draaien? En ratelt hij dan mss op andere kroontjes?

Crimefighter
Forum-lid

Crimefighter 21 aug 2013 21:35

Als ik aan het stelwieltje draai dan ontregel ik de andere standen. De fiets is nu binnen om mijn zitpositie in te stellen en ik heb gevraagd om het geratel nog eens na te zien. Vond het gewoon raar en kreeg een beetje het gevoel dat ze mij blazen aan het wijs maken waren :-) . Hopelijk is het morgen beter als ik hem terug ga halen

IWC
Forum-lid

IWC 22 aug 2013 14:02

kobro schreef:Ik heb een Campa centaur Compact 10 speed
Nu heb ik de achter derailleur afgesteld en alles werkt goed
Het schakelen verloopt soepel
Alleen op het 1 na en 2 na kleine tandwiel zit er een rateltje in en is niet weg te krijgen
Kan iemand mij aangeven waar ik dit moet zoeken?
laat eens checken of de rechterpat of eigenlijk het oog waar derailleur gemonteerd is nog recht is

Crimefighter
Forum-lid

Crimefighter 22 aug 2013 15:46

Net terug van de winkel. De verkoper moest toegeven dat het één en het ander ontregeld was. De kabels waren volledig ontregeld. Ook vooraan sleepte de ketting en diende deze afgeregeld te worden. Alles werkt naar behoren nu. Bedankt alvast voor de reacties.

Plaats reactie