Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Indoor roeien als krachttraining

nagyru80

nagyru80 14 okt 2010 11:17

Als voorbereiding op de marmotte wil ik, naast de reguliere trainingen, in de winter ook mijn spierkracht in de benen vergroten en mijn rompstabiliteit verbeteren. Dit met als doel makkelijker te kunnen klimmen. Nu zat ik zelf te denken aan indoorroeien in een sportschool. Daarnaast doe ik tijdens de winter nog aan spinnen (1x per week) en mountainbiken (1x per week)
Indoorroeien lijkt me een mooie combinatie van kracht en cardio. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en is het aan- of af te raden. Of zijn er betere methoden om ervoor te zorgen dat je meer kracht in je benen krijgt om makkelijker te klimmen

Alvast bedankt voor jullie reakties en adviezen

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 okt 2010 11:22

Ja, je kunt beter diverse squat oefeningen doen en daarnaast specifieke rompstabiliteit oefeningen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

arnoudrace
Forum-lid

Gebruikersavatar arnoudrace 14 okt 2010 17:20

Roeien wordt je hardstikke sterk van. Ik ben wedstrijdroeier geweest en dan fiets je al snel erg hard, vergeleken met gemiddelde fietser... Wedstrijdroeien is een beetje een mix tussen explosiviteit en duurvermogen.
Na langlaufen de sport waar je de meeste spiergroepen mee traint. Benen, rug, schouder en armen ook. Wanneer je een sport zoekt om én hart/long én relevante spiergroepen te trainen is dit aan te raden. Met squatten kan dit niet. Squat training met veel herhalingen en weinig gewicht komt in de buurt.
Let wel op dat je, wil je goed trainen, behoorlijke opbouwtijd nodig zult hebben, lees spierpijn in het begin, vooral rug en aanhechtingen been-bekken. Vooral wanneer je langere trainingen op de ergometer wilt gaan doen, 45 min. plus. Laat je ook goed adviseren over techniek van roeien, ik zie te vaak mensen rare capriolen uithalen op een ergometer die niet echt bijdragen aan performance improvement..

ter aanvulling. Ik zou zelf vooral fietsspecifiek klimtraining doen. Een krachttraining doe je op een steile helling, bijvoorbeeld een viaduct. Vlak voor het begin van de "klim" selecteer je het zwaarste verzet en kies je een cadans van ca. 60 omwentelingen. Vervolgens probeer je uit alle macht boven te komen. Als je dit verzet echt niet rond kunt draaien tot boven, kies dan de volgende keer een iets lichtere versnelling. Aan de andere kant van het viaduct fiets je nog 100 meter door en daarna keer je om het van de andere kant te proberen. Doe dit vier of vijf keer en neem dan een kwartiertje herstel. Je kunt deze training afwisselend staand of zittend doen. Krachttraining plan je uiteraard handig tussen andere trainingsvormen in...
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

louise
Forum-lid
Contact

louise 15 okt 2010 11:29

[quote="ArnoudRace"]Laat je ook goed adviseren over techniek van roeien, ik zie te vaak mensen rare capriolen uithalen op een ergometer die niet echt bijdragen aan performance improvement.. [/quote]
+1. Ik heb ook geroeid, en ik vind dat er een verbod zou moeten zijn op 'zomaar' op een ergometer stappen. Als je het verkeerd doet, draagt het inderdaad niet bij, maar je kunt jezelf ook vrij makkelijk een hernia trappen ofzoiets.

En verder: ja, je wordt er hartstikke sterk van, en dat zijn inderdaad vooral de fietsspieren en rompstabiliteit. (maar ik vond/vind het stomvervelend - loodzwaar en bloedsaai).

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

bleek
Forum-lid

bleek 15 okt 2010 11:38

Als je harder wilt fietsen zou ik fiets specifieke oefeningen gaan doen en niet op een ergometer gaan zitten. Naast het technische verhaal (zie de twee posts hierboven me - zeer herkenbaar ook als oud-wedstrijdroeier :P) is roeien nou eenmaal niet echt fiets specifiek. Je ziet een roeier ook niet sterke benen kweken door krachttraining op de fiets te doen.

Squatten + rompstabiliteit oefeningen lijkt me een betere manier om sterkere fietsbenen te krijgen.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 15 okt 2010 12:51

[quote="Louise"][quote="ArnoudRace"]Laat je ook goed adviseren over techniek van roeien, ik zie te vaak mensen rare capriolen uithalen op een ergometer die niet echt bijdragen aan performance improvement.. [/quote]
+1. Ik heb ook geroeid, en ik vind dat er een verbod zou moeten zijn op 'zomaar' op een ergometer stappen. Als je het verkeerd doet, draagt het inderdaad niet bij, maar je kunt jezelf ook vrij makkelijk een hernia trappen ofzoiets.

En verder: ja, je wordt er hartstikke sterk van, en dat zijn inderdaad vooral de fietsspieren en rompstabiliteit. (maar ik vond/vind het stomvervelend - loodzwaar en bloedsaai).

Louise

[/quote]

Gezellig, een roeiersreunie! Dat je jezelf makkelijk een hernia kan trappen lijkt me onzin. De meeste niet roeiers hebben juist moeite om een beetje kracht te zetten op het apparaat. De ergo wordt door Concept 2 juist in de markt gezet als "full body workout".

Na tig jaar wedstrijdroeien ben ik blij dat ik niet meer op dat apparaat hoef, maar voor een cross-training lijkt me de ergo prima apparaat. Ben wel met bovenstaande schrijvers eens dat ik voor specifieke krachttraining andere manieren zou zoeken.

@Bleek: Volgens mij gebruiken veel roeiers de fiets juist (weliswaar niet bewust) de fiets om kracht te trainen. Lekker met 60 rpm door de polder stoempen. Voor een hogere cadans ontbreekt het de meesten aan coordinatie ;-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

mister_arby
Forum-lid

mister_arby 15 okt 2010 12:58

[quote="ArnoudRace"]Na langlaufen de sport waar je de meeste spiergroepen mee traint. Benen, rug, schouder en armen ook. Wanneer je een sport zoekt om én hart/long én relevante spiergroepen te trainen is dit aan te raden. [/quote]

Dat is natuurlijk onzin, er zijn veel sporten waarbij veel spiergroepen gebruikt. Bijv. bij zwemmen gebruik je al meer verschillende spieren.

altarf
Forum-lid

altarf 15 okt 2010 13:10

[quote="mister_arby"][quote="ArnoudRace"]Na langlaufen de sport waar je de meeste spiergroepen mee traint. Benen, rug, schouder en armen ook. Wanneer je een sport zoekt om én hart/long én relevante spiergroepen te trainen is dit aan te raden. [/quote]
Dat is natuurlijk onzin, er zijn veel sporten waarbij veel spiergroepen gebruikt. Bijv. bij zwemmen gebruik je al meer verschillende spieren.[/quote]

Waar bij zwemmen dan de range of motion nogal beperkt is in je benen (vrije slag) of in de verkeerde richting (schoolslag), als je het tenminste wilt gebruiken als alternatief voor fietsen. Roeien zou beter passen in een alternatief trainingsprogramma. Veel roeiers gebruiken de fiets als alternatieve training en zijn daar ook redelijk bedreven in. Op de website nlroei staat een leuk artikel over een wedstrijd tussen roeiers en wielrenners.
What doesn\'t kill you, makes you stronger

louise
Forum-lid
Contact

louise 18 okt 2010 18:33

[quote="53x11"]Dat je jezelf makkelijk een hernia kan trappen lijkt me onzin. De meeste niet roeiers hebben juist moeite om een beetje kracht te zetten op het apparaat. De ergo wordt door Concept 2 juist in de markt gezet als "full body workout".[/quote]
Concepts marketing zegt me niks - en probeer maar eens als je niet met je benen trapt toch te roeien (want dat is wat je de meesten ziet doen - het vergt techniek om wél vanuit je benen te trappen, aangezien je aan je armen 'hangt'). Dan kan bijna niet anders dan met een te bolle rug.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

skimons
Forum-lid

skimons 18 okt 2010 18:53

[quote="altarf"] Op de website nlroei staat een leuk artikel over een wedstrijd tussen roeiers en wielrenners.[/quote]

leuk stukje inderdaad. conclusie: roeiers trappen harder, wielrenners trappen sneller. ik wil chris hoy trouwens ook wel eens zo'n ding in tweeen zien trappen :)

on topic: is prima alternatief, krijg je sterke benen van (en nog specifiek ook), maar denk aan je rug. veel buik- en rugspieroefeningen erbij doen dus.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 18 okt 2010 21:36

[quote="Louise"][quote="53x11"]Dat je jezelf makkelijk een hernia kan trappen lijkt me onzin. De meeste niet roeiers hebben juist moeite om een beetje kracht te zetten op het apparaat. De ergo wordt door Concept 2 juist in de markt gezet als "full body workout".[/quote]
Concepts marketing zegt me niks - en probeer maar eens als je niet met je benen trapt toch te roeien (want dat is wat je de meesten ziet doen - het vergt techniek om wél vanuit je benen te trappen, aangezien je aan je armen 'hangt'). Dan kan bijna niet anders dan met een te bolle rug.

Louise
[/quote]

Concept 2 zet wereldwijd 30.000 ergo's per jaar af. Bijna allemaal fitness markt. Als er veel mensen hernia's zouden krijgen, dan zouden die cijfers behoorlijk kelderen na een aantal jaar lijkt me (ik heb geen aandelen)

De grote krachten op de rug ontstaan bij mensen die in staat zijn de kracht goed over te brengen (roeiers met een goede techniek dus). Lage rugklachten zijn, samen met tussenribblessures, dan ook de meest voorkomende blessures bij roeiers. Een goede 'core stability' kan helpen blessures te voorkomen.

@skimons: die fietsen zijn in opdracht van/met medewerking van British Cycling ontwikkeld voor oa de baanselectie, dus als de engineers een beetje hun best hebben gedaan trapt Hoy 'em niet doormidden. Ik denk trouwens dat Gabriels aardig in de buurt komt van de mondiale baantop als het op puur vermogen aankomt.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

arnoudrace
Forum-lid

Gebruikersavatar arnoudrace 18 okt 2010 23:52

[quote="mister_arby"][quote="ArnoudRace"]Na langlaufen de sport waar je de meeste spiergroepen mee traint. Benen, rug, schouder en armen ook. Wanneer je een sport zoekt om én hart/long én relevante spiergroepen te trainen is dit aan te raden. [/quote]

Dat is natuurlijk onzin, er zijn veel sporten waarbij veel spiergroepen gebruikt. Bijv. bij zwemmen gebruik je al meer verschillende spieren.[/quote]

Uiteraard zijn er meer sporten waar je meerdere spiergroepen mee traint. (ik noem maar nordic walking :) ) Het gaat uiteraard om de spierbelasting en type contractie. Kijk maar eens naar de benen van topzwemmers in vergelijking met hun torso. Bij een roeier is dat echt anders verdeeld.
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

Plaats reactie