Ingevreten Body
Hallo,
Bij het schoonmaken van mijn fiets kwam ik erachter dat de body op mijn F4R fcc (ffwd naaf) ingesleten is (cassette zat vast). Ik rij met een Sram Red/black 2012 groep. Ik heb al wat gelezen over het afvijlen van plekjes waar het alu wat verwrongen is, maar vervang het liever.
- Kan ik de body zonder "speciaal" gereedschap demonteren?
- Welke merk/type body kan ik het best monteren (die in ieder geval van een harder materiaal is dan mijn huidige alu body) die ook gaat passen op de ffwd naaf?
Voorheen altijd met Campa gereden en nooit dit probleem gehad, nu al na 1 jaar. :-/
Bij het schoonmaken van mijn fiets kwam ik erachter dat de body op mijn F4R fcc (ffwd naaf) ingesleten is (cassette zat vast). Ik rij met een Sram Red/black 2012 groep. Ik heb al wat gelezen over het afvijlen van plekjes waar het alu wat verwrongen is, maar vervang het liever.
- Kan ik de body zonder "speciaal" gereedschap demonteren?
- Welke merk/type body kan ik het best monteren (die in ieder geval van een harder materiaal is dan mijn huidige alu body) die ook gaat passen op de ffwd naaf?
Voorheen altijd met Campa gereden en nooit dit probleem gehad, nu al na 1 jaar. :-/
Bij Campa heb je dit niet, komt door een andere constructie van de kransjes.
Invreten is bij Shimano/SRAM normaal (helaas). Als je de body steeds gaat vervangen dan wordt het een zeer dure hobby. Het lost namelijk niks op.
Novatec heeft sinds kort een body met een insert van staal die invreten tegen gaat. Ik ga deze naaf komende winter aanschaffen en mijn Reynolds wiel mee laten spaken want ook ik word gek van dat invreten. Het geeft irritante bijgeluiden en soms krijg ik de cassette nauwelijks nog los. Bovendien kan ik dan meteen naar 11-speed switchen.
Invreten is bij Shimano/SRAM normaal (helaas). Als je de body steeds gaat vervangen dan wordt het een zeer dure hobby. Het lost namelijk niks op.
Novatec heeft sinds kort een body met een insert van staal die invreten tegen gaat. Ik ga deze naaf komende winter aanschaffen en mijn Reynolds wiel mee laten spaken want ook ik word gek van dat invreten. Het geeft irritante bijgeluiden en soms krijg ik de cassette nauwelijks nog los. Bovendien kan ik dan meteen naar 11-speed switchen.
Laatst gewijzigd door havana op 12 jun 2013 11:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Shimano body's van Campa en Fulcrum wielen vreten véél minder in (doch ook die vreten in) dan andere merken.
Waarom gaan ze dan bij Shimano niet eens over op een fatsoenlijk systeem? Dat van Campa bijvoorbeeld dus. Het zou denk ik een heleboel mensen een hoop ergernis besparen. En het is doodsimpel om het te introduceren. Ik zit eerder te wachten op zo'n 'innovatie' dan de introductie van schijf remmen, 12 speed, electroschakelen en weer een nieuwe standaard trapas.
Live fast; die young. mijn blog
- daniel1975
- Forum-lid HC
De spiebanen zijn gewoon te laag bij Shimano, dat is het hele probleem. En als je dan een cassette hebt waar de kransje per 3 zijn geklonken valt het wel mee, maar met losse kransen is het helemaal een ramp.
Less is bore
Het is idd onbegrijpelijk dat Shimano dat niet verhelpt. Een tita body helpt ook, maar zit maar op enkele naven. Op goedkopere naven heb je ook geen last, want daar zit een stalen body op. Bv 105 naven.
Bijgeluiden heb ik er iig nog nooit door gekregen. En ik wissel nooit van cassette. Ideaal.
Het is trouwens Novatec die qua prijs/kwaliteit topnaven maakt.
Bijgeluiden heb ik er iig nog nooit door gekregen. En ik wissel nooit van cassette. Ideaal.
Het is trouwens Novatec die qua prijs/kwaliteit topnaven maakt.
@ havana: Kan ik mijn huidige body vervangen voor de novatech of moet de naaf dan ook vervangen worden omdat je meteen je reynolds opnieuw wil laten spaken?
Welke van Novatech is het meest geschikt voor mijn wiel/groep?
Geef mij maar dan maar staal ipv alu want heb inderdaad gekraak in mn achterwiel.
Welke van Novatech is het meest geschikt voor mijn wiel/groep?
Geef mij maar dan maar staal ipv alu want heb inderdaad gekraak in mn achterwiel.
Red-casette is wel een heel dure oplossing voor zo'n probleem. En bovendien is de Red-cassette niet verkrijgbaar in polderuitvoeringen (12-23 bijvoorbeeld).
Of een Novatec-body op jouw wielen past durf ik niet te zeggen maar de kans lijkt me heel klein.
Hier nog een linkje naar een webshop die Novatec naven en body's verkoopt.
http://www.bdopcycling.com/Hubs-Road.asp
Of een Novatec-body op jouw wielen past durf ik niet te zeggen maar de kans lijkt me heel klein.
Hier nog een linkje naar een webshop die Novatec naven en body's verkoopt.
http://www.bdopcycling.com/Hubs-Road.asp