Ontploffende binnenbanden
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
Ik heb een setje handgespaakte wielen met notubes alfa velgen (340 voor, 400 achter). Achter rij ik met 25 mm continental GP4000s banden, voor 23 mm (25 mm past niet icm Cannondale Supersix vork). Als binnenband de Schwalbe SV20 extra light gemonteerd.
Al bij de eerste keer monteren had ik bij mn achterwiel een klapband. Niet goed gelet op de extra dunne binnenband, zat klem tussen velg/buitenband. Daarna is het wel goed gegaan en heb ik meerdere ritten gemaakt.
Vorige week heb ik nog 60 km gefietst met de set. De volgende dag bleek mn binnenband gesprongen te zijn, de buitenband lag van de velg af. Na controle buitenband (is praktisch nieuw) en velg (niks aan te zien, ook niet aan velglint) geprobeerd een nieuwe, ditmaal dikkere, binnenband te monteren. Bij 1 bar de hele boel gecontroleerd, zag er netjes uit. Op 7 bar, kabam. Weer geploft. Met een andere binnenband zelfde verhaal. Vandaag een iets bredere binnenband die ik had liggen gemonteerd, nog niet op gereden maar hij houdt het op 8 bar.
Wat ik weet is dat de band telkens op dezelfde plek scheurt (over een lengte van ca. 20 cm). Dat lijkt me verdacht. Ter plaatse ontdek ik wel hele kleine groeven in het velglint maar het voelt niet rafelig aan. De wielen zijn spiksplinternieuw dus het kan niet liggen aan montage.
Nu is mijn vraag: weten jullie wat er fout kan zijn gegaan. Ik wil deze set meenemen voor oa de Marmotte maar zolang ik niet weet wat het probleem is vertrouw ik de set niet. Je zou maar een klapband krijgen als je met 80 km/h afdaalt...
Al bij de eerste keer monteren had ik bij mn achterwiel een klapband. Niet goed gelet op de extra dunne binnenband, zat klem tussen velg/buitenband. Daarna is het wel goed gegaan en heb ik meerdere ritten gemaakt.
Vorige week heb ik nog 60 km gefietst met de set. De volgende dag bleek mn binnenband gesprongen te zijn, de buitenband lag van de velg af. Na controle buitenband (is praktisch nieuw) en velg (niks aan te zien, ook niet aan velglint) geprobeerd een nieuwe, ditmaal dikkere, binnenband te monteren. Bij 1 bar de hele boel gecontroleerd, zag er netjes uit. Op 7 bar, kabam. Weer geploft. Met een andere binnenband zelfde verhaal. Vandaag een iets bredere binnenband die ik had liggen gemonteerd, nog niet op gereden maar hij houdt het op 8 bar.
Wat ik weet is dat de band telkens op dezelfde plek scheurt (over een lengte van ca. 20 cm). Dat lijkt me verdacht. Ter plaatse ontdek ik wel hele kleine groeven in het velglint maar het voelt niet rafelig aan. De wielen zijn spiksplinternieuw dus het kan niet liggen aan montage.
Nu is mijn vraag: weten jullie wat er fout kan zijn gegaan. Ik wil deze set meenemen voor oa de Marmotte maar zolang ik niet weet wat het probleem is vertrouw ik de set niet. Je zou maar een klapband krijgen als je met 80 km/h afdaalt...
Vergelijkbare verhalen heb ik eerder al gelezen. Wat mij opvalt is dat in de meeste gevallen gebruik wordt gemaakt van Conti GP 4000 banden. Heb zelf een set alpha 340 2e generatie icm Vredestein Fortezza TriComp 23mm en nog nooit een probleem gehad (3500 km). Belangrijk is dat je tenminste twee lagen 21mm yellow tape moet gebruiken, volgens mij wordt bij gebruik met Conti banden 3 lagen geadviseerd.
Dit is nieuw voor mij, kun je hier wat meer over vertellen?apexrider schreef:Belangrijk is dat je tenminste twee lagen 21mm yellow tape moet gebruiken, volgens mij wordt bij gebruik met Conti banden 3 lagen geadviseerd.
Avatar gebruiker
Als ik om mij heen kijk zie ik toch zo'n 2/3 van de wielen rollen op dit rubber (GP 4000S) dus zo raar is dit dan ook weer niet.apexrider schreef:Vergelijkbare verhalen heb ik eerder al gelezen. Wat mij opvalt is dat in de meeste gevallen gebruik wordt gemaakt van Conti GP 4000 banden...........
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
Blijkt een antwoord op een vraag van Roos te zijn: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 8a#p819777
Laatst gewijzigd door apexrider op 17 jun 2013 22:28, 2 keer totaal gewijzigd.
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
Ik heb op al mijn andere sets Conti 4000s bandjes liggen en rij er al jaren mee rond. Nooit geen problemen mee. De notubes zijn natuurlijk velgen gemaakt voor tubeless. Zou het gewoon een slechte combi kunnen zijn? Ook vind ik het vreemd dat ik het probleem eerder niet had en nu ineens wel. Bedacht me wel dat voor de laatste rit de achterband behoorlijk zacht was omdat ik er een maand niet op gereden had. Het zou dus kunnen dat de binnenband toch klem heeft gezeten.
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
Bedankt voor deze link! Had ik toch beter de zoekfunctie moeten gebruiken (shame on me). Ik vermoed dat mijn probleem het volgende is: de buitenband/velg is stroef waardoor de band zich pas zet bij 7 bar. Bij dit zetten, of hiervoor, kan de soepelere binnenband klem komen te zitten waardoor hij ontploft. Net als bij de mtb dus een beetje zeepsop gebruiken bij montage. Ik ga het proberen... Had de wielbouwer overigens ook wel ff voor kunnen waarschuwen. Had me waarschijnlijk vier binnenbandjes gescheeld...apexrider schreef:Blijkt een antwoord op een vraag van Roos te zijn: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 8a#p819777
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
Zo'n flesje mee heb ik geen trek in. Eens kijken of een gelletje ook werkt bij het omleggen als ik bij de Marmotte lek rij :p
-
- Forum-lid
- Berichten: 2863
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Ik zou voor de marmotte zeker andere buitenbanden monteren.
Zie hier voor meer info http://www.wijntoerist.nl/phpBB3/viewto ... =7&t=19398
Zie hier voor meer info http://www.wijntoerist.nl/phpBB3/viewto ... =7&t=19398
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
Hutchinson Fusion 3 worden aangeraden. Als ik het topic lees is de conti 4000s dus een ongelukkige keuze. Gelukkig kom ik daar nu achter en niet wanneer ik in de afdaling van pakweg de Galibier zit. Ik ga morgen ook even met de wielbouwer babbelen. Vind dat hij dit moet weten (voor zover hij het nog niet wist) zodat hij toekomstige klanten goed kan informeren. Nu kijken waar die bandjes goedkoop te krijgen zijn...
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
Bij Mantel is de Ultremo tubeless kit in de aanbieding voor 75 euro (incl doc blue). Lijkt me ook een scherpe aanbieding. Wel nog even een setje tubeless ventielen erbij halen. Iemand ervaring met deze banden?