Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Weerstand achterrem Cube Agree 2010

Jelger
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 mei 2013 13:50

Jelger 20 jun 2013 14:02

Wie o wie heeft de verlossende tip?

Ik heb mijn ultegra achterrem en remkabels vervangen. De Agree heeft een interne kabelgeleiding. Het doorvoeren van de kabels is geen probleem.

Bij het doorvoeren van de kabels voel ik in het achterste gedeelte (waar hij uit het frame komt richting achterrem) relatief veel weerstand. De loop door de buitenkabel aan de voorkant is super soepel maar achterin blijft altijd weerstand zitten.

De kabel loop door een kunststof eindkapje dat je in het frame schuift (daarin steek je de buitenkabel). Zie foto (waarbij ook een poging schematisch te tekenen hoe de kabel loopt):

Afbeelding

De kabel loopt alleen door de buitenkabel of het kunststof eindkapje prima. Wanneer ik deze in elkaar steek gaat dit echter een beetje stroef.

Ik heb het idee dat de buitenkabel daarin een relatief scherpe hoek wordt gemaakt waardoor de kabel niet meer lekker vrij loopt. Wat ik ook probeer er blijft weerstand zitten....

Iemand die de gouden tip heeft of een alternatieve oplossing??

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13738
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 jun 2013 09:55

Wat ik op de foto niet kan zien is of dit de versie is waar ook de binnen kabel door het frame gaat of de versie alleen de binnenkabel door het frame gaat.
(dmv twee plaatjes de voorste gepotnageld en de achterste met een imbus boutje)

Als alleen de binnenkabel door het frame gaat dan gaat het erom dat de buitenkabel goed in het plaatje zit en goed. Monteer de kabel nog niet aan de rem en probeer de buitenkabel zo ver mogelijk in het plaatje te stoppen. Je kan de buiten kabel nog een beetje afronden (punteslijpen :) )

Doe dat zonder de binnenkabel want die sloop je daar meestal mee, wellicht is dat nu al gebeurt. Ik heb zelf toen overigens de plaatjes iets ovaal uitgevijld (het kleine gaatje, dat aan de binnezijde van het frame komt)

Maat de buitenkabel niet te kort, liever even ietse langer, je makt he op die plaats snel net ff een cm te kort.

Jelger
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 mei 2013 13:50

Jelger 21 jun 2013 10:25

Het gaat om de oude versie (2010 model) waarbij alleen de binnenkabel kaal door het frame loopt (zie ook schematische tekening).

Het achterste plaatje zit zonder imbus in het frame (deze schuif je er gewoon in). Ik heb het gaatje dat daarin zit wat in het frame uitkomt (waardoor de binnenkabel naar buiten komt) al iets ruimer uitgevijld. Dat maakt de weerstand iets minder maar nog niet afdoende als ik het vergelijk met de achterrem van andere fietsen met externe kabelgeleiding.

De buitenkabel zit er echt goed tot het einde in (wat niet mee valt vanwege de bocht die deze door dat plaatje moet maken..).

De binnenkabel is nog in tact (heb net een nieuwe geplaatst). Zal de puntenslijp truc nog proberen (gewoon met een puntenslijper??).

Ik zal nog wat foto's maken van het plaatje, montage en kabel lengte.

standriessen
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 jun 2011 10:36

standriessen 25 jun 2013 17:28

Als ik zo naar die foto kijk moet de kabel teveel bochten maken. In elke bocht loopt de kabel langs de buitenkabel op waardoor er meer weerstand komt. Om te checken of dit ook het probleem is moet je de kabel is van de rem los halen en de buitenkabel eraf halen, dan zal je zien dat de weerstand ineens heel veel minder is.

Echter zal je toch moeten remmen, de buitenkabel smeren met PTFE of Brunox zou goed kunnen helpen, ook vaseline op de binnenkabel kan helpen. Daarnaast het type binnen en buitenkabel kan veel uitmaken. Voor soepel remmen word vaak een slick kabel gebruikt met een teflon coated binnenkabel erin. Zorg verder dat de buitenkabel zo min mogelijk bochten moet maken, en zeker geen te scherpe bochten.

Ik hoop dat ik je hier een heel eind mee geholpen heb.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13738
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 jun 2013 14:54

Op mijn vorige litening zat dit systeem ook en ik kreeg het altijd wel goed.
daar zat het eerste plaatje gepotnageld en de tweede met een inbus bout.

je zou inderdaad de mantel nog ietsje kunnen wegsnijden, maar ik denk niet dat het heel veel gaat uitmaken.

je hebt geen dopje op de buitenkabel gedaan? dat moet niet, even voor de zekerheid.

standriessen
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 27 jun 2011 10:36

standriessen 26 jun 2013 19:03

wasbeer2006 schreef:Op mijn vorige litening zat dit systeem ook en ik kreeg het altijd wel goed.
daar zat het eerste plaatje gepotnageld en de tweede met een inbus bout.

je zou inderdaad de mantel nog ietsje kunnen wegsnijden, maar ik denk niet dat het heel veel gaat uitmaken.

je hebt geen dopje op de buitenkabel gedaan? dat moet niet, even voor de zekerheid.
Het kan zijn dat je dan wel een slick kabel hebt gebruikt, deze is gepolijst en volledig rond. Een normale kabel kun je vergelijken met een touw, die is ook nooit volledig rond omdat dat om elkaar gewikkelde draden zijn. Bij een slick kabel is dat ook zo maar is de kabel na het draaien van de rvs draden nog eens gepolijst zodat de kabel zelf volledig rond is.

Hoe de "plaatjes", ook wel kabelstoppers,erin gemonteerd zijn maakt niks uit, als dit maar goed zit, ook maakt het niks uit als eer een kabelhuls om de buitenkabel zit, zolang deze maar de zelfde grootte opening heeft als de buitenkabel zelf.

Plaats reactie