Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ultegra linker shifter werkt niet

sjoerdth
Forum-lid

sjoerdth 22 jun 2013 21:43

Bij het opbouwen van mijn fiets liepen we tegen een probleem aan, in eerste instantie konden we zowel groot als klein schakelen, alleen schoot de shifter voor klein over een metalen "lipje" (weet de naam niet) heen waar achter hij bleef hangen, zie foto:
Afbeelding

Dit kwam doordat er een paneeltje (met blauw gearceerd in de foto) niet goed vast zat waardoor er te veel speling in het 1 en ander kwam te zitten. Het schroef (met rood omcirkeld) zat los. Vervolgens moesten we de 2 overige schroefjes van het paneeltje los draaien zodat we genoeg speling hadden om het gedeeltje van het paneeltje waar het rood omcirkelde schroefje in zat genoeg aan konden duwen om dat schroefje vast te draaien. Daarna uiteraard de 2 andere schroefjes weer vast gezet. En inderdaad werkte de shifter voor naar klein naar behoren.
Afbeelding

Alleen de shifter voor groot doet nu niks meer, deze blijft halverwege steken, ook zonder enige spanning op de kabel. Het voelt alsof hij ergens tegenaan wordt geduwd en daardoor niet verder kan. Hij gaat dus niet verder dan dit:
Afbeelding

Iemand enige suggesties wat het probleem zou kunnen zijn?
Laatst gewijzigd door sjoerdth op 23 jun 2013 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Thunderbolt
Forum-lid

Thunderbolt 22 jun 2013 23:22

Ik heb ongeveer hetzelfde gehad, alleen was bij mijn shifter het kapje afgebroken bij het rood omcirkelde schroefje. De shifter is via de FM opgestuurd naar de servicedienst van Shimano. Shimano heeft hier onder garantie een nieuwe shifter voor geleverd.
Voorheen B.M.Willem, maar kan daarop niet meer inloggen.

sjoerdth
Forum-lid

sjoerdth 23 jun 2013 02:41

Voor zover ik kan zien is er niks afgebroken, dus hopelijk is het bij mij minder drastisch.

update
fiets staat ondertussen bij iemand die hem van de week voor me naar de FM brengt, na het bestuderen van de documentatie heb ik besloten dat er verder aan sleutelen waarschijnlijk meer kwaad dan goed doet. Te veel kleine onderdeeltjes :)

paul1
Forum-lid

Gebruikersavatar paul1 23 jun 2013 22:34

Bekend euvel bij linker Ultegra (6700) shifter. Komt vaker voor. Goede FM levert nieuw excemplaar, indien fiets uiteraard nieuw bij hem gekocht is.
Bij twee fietsmaten hetzelfde euvel gebeurt. Beiden kregen nieuwe shifter.

Grt. Paul1

sjoerdth
Forum-lid

sjoerdth 23 jun 2013 23:07

Ik heb hem tweedehands hier op het forum gekocht, dus de garantievlieger gaat niet op. Maar even afwachten wat de FM ervan zegt.

Zijn die eigenlijk shifters alleen per 2 te koop? Ik zie ze nergens op internet per stuk.

sjoerdth
Forum-lid

sjoerdth 24 jun 2013 15:15

Nog een vraag, heb je verschillende uitvoering van de 6700? Verschilt hij bijvoorbeeld per jaar, of verandert het typenummer ook bij zo'n verandering. Ik heb namelijk bij mij andere fiets gekeken met ultegra, deze heeft weliswaar een triple en bovenstaande is een double, maar hij ziet er compleet anders uit. En bij nog weer een andere fiets met ultegra double, deze denk ik 3/4 jaar oud, zag het er nog weer anders uit.

Vraag mij dus af of de mijne een 6700 is en ik dat moet combineren met een jaartal of dat het misschien een ander typenummer is.

sjoerdth
Forum-lid

sjoerdth 28 jun 2013 10:21

De fiets met shifter staat ondertussen bij de FM, deze kan hem niet maken zoals ik vreesde na de bovenstaande berichten. Goede nieuws is dat zij hem voor mij naar shimano sturen waar ze verwachten dat hij gewoon onder garantie wordt gerepareerd.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 28 jun 2013 11:30

De shifter komt bij mij vandaan, gedemonteerd van het Supersixframe waar ik nu mee rijd.
Baal hier van als een stekker, want ter goeder trouw de boel verkocht aan Sjoerd. Bevestigd wel weer dat ik nooit geen shimano groep hoef; eerst het geklooi met de ketting die zomaar breekt (niks aan de hand volgens Shim) en nu blijkt dat een zgan shifter kapot is en dat veel vaker voorkomt.
Dan maakt Campa het leven van zijn klanten ook niet echt makkelijk met rare kettingbladboutjes etc, maar de spullen zijn tenminste wel goed.
Less is bore

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 28 jun 2013 15:07

@daniel75: Sportief, dat je dit zelf bekend maakt.
Gelukkig wordt e.e.a. onder garantie verhopen.
En tja, er gaat wel eens wat mis met bepaalde series...
Ik heb net een nieuw fietsje voor een vriend uitgezocht en besteld met Shimano 6800, benieuwd of daar nog kinderziekten in zitten.
Afbeelding

Plaats reactie