Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Fulcrum Crankset

Scapa Flow
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 jan 2013 23:34
Locatie: Amsterdam-Bergen

Scapa Flow 25 jun 2013 21:29

Weet iemand of de cranksets van Fulcrum hetzelfde zijn als Campagnolo? Ik wil de Fulcrum set gebruiken voor mijn tweede fiets.
Op mijn eerste fiets heb ik Campa Chorus. Dat is perfect. Voor mijn tweede fiets heb ik Ultegra. Het probleem bij de Ultegra crank is dat ik dat ik met de binnenkant van mijn schoen (knokkel van de grote teen) tegen de crank aankom. Bij de Chorus crank niet.
Als de Fulcrum exact hetzelfde is en ik kan hem monteren met de rest van de Ultegra groep
ben ik geholpen. Of moet ik beter overstappen naar een complete campagnolo (Centaur) groep?
Het gaat om twee fietsen met exact dezelfde geometrie, en daarbij behorende afstelling.
Kan iemand mij adviseren?

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 25 jun 2013 21:34

Dat is dezelfde. Ze hebben verschillende modellen en die zijn vergelijkbaar met chorus, of record of anders.

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 25 jun 2013 23:19

Inderdaad hetzelfde systeem. Vorige maand heb ik een compact-versie laten monteren en over de combinatie met een nieuwe Recordketting ben ik zeer tevreden. Ziet er ook zeer mooi afgewerkt uit.

Misschien een tipje: http://www.bike-discount.de/shop/k661/a ... crank.html
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 26 jun 2013 01:19

Je kunt ook z.g. Q-factor ringetjes tussen crank en pedalen zetten.
Dan is je probleem ook opgelost.
Met een beetje mazzel krijg je zelfs gratis bij je LBS.
Afbeelding

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 26 jun 2013 09:11

Kan gewoon icm met je ultegra setting, is je Ultegra 10 speed?

Scapa Flow
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 jan 2013 23:34
Locatie: Amsterdam-Bergen

Scapa Flow 26 jun 2013 22:39

Ja ik heb Ultegra 10 speed compact. Moet ik dan iets veranderen aan de tandwielen? Of is dat een universeel systeem? Zijn er mensen met ervaring in deze combinatie?
Ik wil graag de stand van mijn schoenen exact hetzelfde hebben als met de Camapagnolo Chorus crankset. Dan denk ik dat de Q factor ringetjes voor mij toch niet zo'n goede optie is.
Met de Ultegra crankset komt mijn schoen tegen de crank armen en met de Campagnolo is er voldoende ruimte. Heeft dat met de Q waarde te maken? Of hoe noem je dat? Het lijkt of de Campa groep smaller is, dichter tegen het frame zit. Of dat er een verdikking zit bij de Ultegra crankarmen op de hoogte van de knokkel van mijn grote teen.
Als het Fulcrum crankstel inderdaad wat dat betreft hetzelfde is als de Campa Chorus, is dat de beste optie voor mij.
Dank voor je tipje flores.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 27 jun 2013 00:07

Waarom probeer je die ringetjes niet?
Kost je niks of bijna niks.
Die paar mm ga je echt niet merken.
Wel belangrijk is de positionering van je schoenplaatjes.
Heb je dezelfde pedalen op beide fietsen?
Afbeelding

Plaats reactie