Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Beginner zoekt fietsadvies

marcvos
Forum-lid
Contact

marcvos 02 jul 2013 21:27

Hallo allemaal,

Even voorstellen dan maar! Mijn naam is Marc, 29 jaar, woonachtig in de buurt van Eindhoven. Na een jaar geleden een MTB gekocht te hebben heb ik gemerkt dat ik toch liever op de weg fiets en ben ik me gaan oriënteren op een racefiets. Ik ben 1.88 en weeg ongeveer 79 kilo.

Mijn budget is niet heel ruim, ik denk aan een euro of 800, excl. pedalen, schoenen, e.d. Bij de lokale fietswinkel zijn alle fietsen ruim boven mijn budget, of de afmontage is niet zo best. Online ben ik deze fiets tegengekomen: http://www.mantel-fietsen.nl/bulls-harrier-1 Een fiets die me zowel qua uiterlijk als qua groep (105) aanspreekt.

Ik merk dat ik me een beetje blind aan het staren ben op deze fiets (nog zonder proefrit) en ben benieuwd of jullie misschien nog goede tips hebben voor alternatieve fietsen binnen deze prijsklasse. Het liefst koop ik mijn fiets nieuw, bij een winkel waar ze er verstand van hebben.

Alvast bedankt!

Marc

Puffdaddy
Forum-lid

Gebruikersavatar Puffdaddy 02 jul 2013 22:19

In Maashees zit deze leverancier: http://www.fietssportief.nl/nl/producte ... fietsen/43
Een paar jongens bij ons hebben er ook een fiets gekocht (en laten het onderhoud daar doen).
Ze zijn er tevreden over.
Ik zou zeggen kijk wat rond op die site, voor een paar honderd euro meer heb je een nieuwe fiets met Ultegra afgemonteerd.
In combinatie met nieuwe spullen in die winkel kun je misschien toch tot een mooie prijs komen.
Je moet een tweedehandse fiets ook niet zomaar uitvlakken.
Er zijn ook mensen die een racefiets hebben gekocht, vervolgens bevalt hun dit zo goed dat ze meer willen.
Als gevolg daarvan staan er dan toch ooit mooie aanbiedingen op.
Rondkijken kan nooit geen kwaad, mocht het wat verder weg zijn, dan is het toch ooit de moeite waard om ergens naar toe te rijden.
Bikers are not alone

marcvos
Forum-lid
Contact

marcvos 03 jul 2013 17:02

Bedankt voor het advies!

Bij Fietssportief heb ik vorig jaar mijn MTB gekocht, inderdaad een prima winkel met goede fietsen. Helaas vind ik hun racefietsen qua uiterlijk allesbehalve mooi, en dat speelt voor mij toch ook een rol. Tweedehands ben ik me inderdaad ook aan het oriënteren, maar daar moet ik dan net tegenaan lopen.

Is de Bulls een goede fiets voor een beginner?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 03 jul 2013 17:40

Nadeel van de Bulls is dat hij een aluminium voorvork heeft. De meeste ander opties hebben maximaal Tiagra afmontage, in principe moet dat ook voldoende zijn. Bij Trek begint binnenkort de summer sale dan kost de 1.5 799 euro. Deze heeft een Tiagra afmontage met als minpuntje een Sora voorderailleur.
Campagnolo Ultra Dork

ijsbereke
Forum-lid

ijsbereke 03 jul 2013 18:54

Ik heb mezelf vorig jaar een Bianchi Via Nirone 7 aangeschaft. Dit is een aluminium frame met een carbon voorvork. De afmontage is Tiagra, dus niet supertop maar het heeft me tot hiertoe nog niet echt gefaald. Dit hangt er ook vanaf wat je gewoon bent en qua prijs/kwaliteit geen slechte zaak..
Ikzelf weeg +-105kg en heb hem al enkele malen "afgebeuld".

Je kan hem vinden voor +/- 800 euro bij Hopmans of elders denk ik dat je ook wel een goede deal kan vinden.
.. altijd met je hol open zitten ..

marcvos
Forum-lid
Contact

marcvos 04 jul 2013 13:02

Ernie C. schreef:Nadeel van de Bulls is dat hij een aluminium voorvork heeft.
Is dit echt een groot nadeel voor een beginnende fietser? Uiteraard wil ik wel graag een paar jaar met deze fiets kunnen doen.

Ik ben me inmiddels ook wat meer gaan oriënteren op tweedehands fietsen, zowel op MP als bij de lokale fietsenmakers. Wie weet kom ik daar iets moois tegen!

Iedereen bedankt voor de tips tot zover.

ijsbereke
Forum-lid

ijsbereke 04 jul 2013 18:01

marcvos schreef:
Ernie C. schreef:Nadeel van de Bulls is dat hij een aluminium voorvork heeft.
Is dit echt een groot nadeel voor een beginnende fietser? Uiteraard wil ik wel graag een paar jaar met deze fiets kunnen doen.
Is kwestie van gewoonte .. Als je het niet hebt gehad, zal het het verschil niet maken.

Het verschil zit hem in a) het gewicht en b) de schokabsorberende eigenschap van carbon ..
Maar schokken ga je sowieso krijgen :) en het gewicht is iets waar je als beginnend fietser nog niet te hard op moet letten imho..

Tenzij ik iets over het hoofd zie, verbeter me dan aub.. :)

marcvos
Forum-lid
Contact

marcvos 06 jul 2013 14:42

Bedankt Ijsbereke!

Ik ben toch wat verder gaan kijken voor een fiets met een carbon voorvork, en kwam de Sensa Romagna Special tegen. Mooie fiets en hier in de buurt verkrijgbaar, maar wel een stuk duurder dan de Bulss Harrier (€ 889 bij Izibike, http://www.izibike.nl/sensa-romagna-spe ... 3godgR8ALA).

Is dit kwalitatief gezien het prijsverschil waard? Komende week ga ik links en rechts eens fietsen passen :-)

ijsbereke
Forum-lid

ijsbereke 09 jul 2013 07:14

Hmja .. Hangt er ook zo een beetje vanaf of je dat beetje extra wil betalen voor extra comfort .. Ik heb carbon voorvork, maar zou het verschil niet kunnen zeggen met alu vork .. Hoeadnook, hoe minder schokken, hoe beter imho :)

Ik heb ook gezien dat de Bulls een triple is en de Sensa is een compact .. Dan is de vraag, wil je bergen gaan bedwingen? Hoe is het gesteld met je kracht en conditie? Als je een zeer bedreven mtb'er bent en je hebt een goede kracht/uithouding, dan zou een compact al zelfs goed genoeg zijn. Als je echter wil gewennen aan wielrennen, heuvel-en berglandschap wil trainen, dan zou ik absoluut een triple aanraden. (hoedanook triple is het beste voor beginnende fietsers)

Nogmaals, als er iemand betere uitleg kan verschaffen, wees vrij me te verbeteren.

gene
Forum-lid

gene 09 jul 2013 13:32

Ik denk dat je budget net iets te klein is om een degelijke nieuwe basisfiets te vinden.
Rond de 1000 € moet het wel lukken.
bv deze AMX 3 is nu in aanbieding voor iets minder dan 1000 €. Degelijk alu frame, volledige 105 groep en ook wel goede wielen.
http://www.eddymerckx.be/AMX-3

marcvos
Forum-lid
Contact

marcvos 10 jul 2013 10:23

Gisteren een rondje gemaakt langs een aantal fietsenmakers in de buurt. Verkoper A verkoopt Cannondale en adviseerde me vooral te investeren in een frame en wielen. Volgens hem is Tiagra een prima groep voor een beginner en kan ik daar 2 tot 3 keer per week mee fietsen en eventueel zelfs de heuvels/bergen mee in. Voor € 900 kan ik volgens hem beter tweedehands zoeken. Hij heeft een prachtige Caad 8 Tiagra staan (http://bit.ly/187XSx4), maar die is met € 1099 wel echt boven mijn budget.

Verkoper B heeft me helemaal opgemeten en zei ook dat ik het beste kan investeren in een goed frame en dat Tiagra prima is. Zijn Trek 1.5 is volgens hem een perfecte fiets voor mij. Van de € 999 ging zonder vragen direct € 100 af. Online is deze nu zelfs voor € 799 te krijgen (http://bit.ly/1bn1PwJ). Deze fiets vind ik wel wat 'saai' qua uiterlijk.

Tot slot heb ik een rondje gemaakt op de Sensa Romagna Special. Dit vind ik een erg mooie fiets en de afmontage lijkt me ook goed. Het rondje voelde lekker :-) Bij de fietsenmaker staat deze voor € 1049, online is hij al voor € 879 te krijgen: http://bit.ly/1529mfB/ Deze is overigens ook in Triple te krijgen, ijsbereke.

Het is me duidelijk dat ik mijn oorspronkelijke budget zal gaan overschrijden. Eerst maar eens op vakantie en daarna de knoop doorhakken denk ik :-)

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 10 jul 2013 12:22

Die Trek summersale is iets dat van Trek komt. Deze korting is bij meerdere fietsenmakers te krijgen. Ik weet echter niet of alle fietsenmakers verplicht zijn om er aan mee te doen. Ik zou hier toch maar eens naar informeren als je nog tijd hebt om voor je vakantie een fiets te kopen.

Het spuitschema van de trek is misschien wat saai maar als naar de afwerking van het frame kijkt is het toch echt wel een stuk beter dan bij Sensa.

Verder zijn het alle drie prima fietsen en moet je natuurlijk zelf kiezen welke het beste bij jou past.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie