Pagina 1 van 1
tandwielen
Geplaatst: 12 okt 2010 18:23
door marco2440
kan alleen maar op kleinste tandwiel rijden
anders slaat de ketting over
zeker als ik van stilstand moet vertrekken
weet iemand wat er juist aan is en wat het grapje mij gaat kosten ?
Geplaatst: 12 okt 2010 18:39
door chicles
Klinkt als versleten cassette.
Recentelijk nieuwe ketting gemonteerd?
Afhankelijk van het type en merk kosten cassettes tussen de €25 en €360.
De eerste prijs is voor b.v. een 8-speed Shimano van een minder type. De tweede voor een 11-speed Campagnolo Super Record.
Mocht de ketting niet recentelijk vervangen zijn, dan heb je daar ook een nieuwe voor nodig €15 and upwards.
Geplaatst: 12 okt 2010 18:48
door marco2440
heb die tijd geleden van het internet gekocht maar ben m al beu want da rijd superslecht en gevaarlijk
cassetes zijn de tandwielen ?
ben maar een fiets noob
alvast bedankt voor de reactie
Geplaatst: 12 okt 2010 18:52
door perik
Het zou kunnen zijn dat je de achterderailleur gewoon even moet afstellen. Als hij altijd overslaat behalve op het kleinste tandwiel zou het heel goed een te lage kabelspanning kunnen zijn.
Geplaatst: 12 okt 2010 18:55
door pfff
In plaats van direct alles vervangen kan het ook gewoon afstelling zijn. Omdat het probleem niet optreed bij het kleinste tandwiel kan dit heel goed het geval zijn, de achter derailleur staat namelijk in de nul stand op het kleinste kransje (zou ook het geval zijn als je geen kabel zou monteren)
Afstellen van een derailleur zou normaal gesproken een kwestie van een paar minuten moeten zijn en dus niet al te veel kosten. Dat wil niet zeggen dat er niets versleten is en je niet alsnog te maken kunt krijgen met vervangen van onderdelen, maar stellen dat alles versleten is vind ik net iets te kort door de bocht
(perik, je was me voor...
)
Geplaatst: 12 okt 2010 19:00
door marco2440
amai precies een hele klus
maar laatste dagen slaat de ketting ook over op het kleine tandwiel
zeker als ik vertrek of hard op de pedalen duw
en als ik trugschakel moet ik nadien direct trug opschakelen
anders hoor ik gekraak en geknars
toch bedankt voor de reacties
Geplaatst: 12 okt 2010 19:04
door ericpeters
Een andere vraag:
- heb je wel de goede ketting, welk merk, hoeveel speed etc.etc.?
- heb je hem wel goed gemonteerd? (Verkeerd ponsen of te lang lijdt ook tot overslaan)
Geplaatst: 13 okt 2010 19:14
door marco2440
ben vandaag naar fietswinkel geweest
nieuwe 8 speed cassete was 42e
ketting 25e
tandblad en crankwiel 53e
nieuwe zadel 25 e
2 buitenbanden 44 e
dus das toch bijna 200 e met werkuren erbij
weet nu nie of t veel is ?
want racefietsonderdelen zullen wel duurder zijn zeker
Geplaatst: 13 okt 2010 19:30
door scepticus
Lijken op het eerste gezicht normale prijzen voor een fietsenmaker.
Ga je online shoppen dan kun je véél goedkoper uit zijn, maar dan moet je wel zelf sleutelen.
Zolang je niet meer vertelt over je fiets kunnen we weinig zinnigs over je probleem zeggen trouwens.
Geplaatst: 13 okt 2010 21:15
door klimmer
42 euro voor 8v cassette, zeker van titanium?
Shimano HG-50 kwaliteit kost toch maar €15,-? Beetje 8v ketting kost €10,-
Sommige fietswinkels maken het wel heel bont!
Geplaatst: 13 okt 2010 21:52
door kees0251
ericpeters schreef: (Verkeerd ponsen of te lang lijdt ook tot overslaan)
Ja en dan is Lijden in last
Geplaatst: 14 okt 2010 11:26
door ponsteen
Ik ben zelf niet handig, ik zie altijd op tegen fietsje repareren. Maar een cassette en ketting wisselen doe ik wel zelf. Omdat het ZO VEEL scheelt. Je moet er even wat spullen voor kopen, maar dan koop je bijv. een 9 speed Ultegra cassette voor 30 euro ipv 70 (prijs heb ik echt vaak gezien). Kettingzweep, cassette-afnemer, kettingpons (op maat maken van ketting) en (niet nodig, wel handig) een dingetje die twee losse uiteinden van de ketting bij elkaar houdt, zodat je ze makkelijk aan mekaar kan nieten/schuiven.