Heeft iemand ervaring met het meenemen van de fiets in de nachttrein naar Zwitserland, of elders? Hoe worden de fietsen in de trein geplaatst? Zijn er rekken of hangconstructies?
Ik wil graag weten of het nodig is om voorzorgsmaatregelen te nemen zodat mijn fiets geen beschadiging oploopt tijdens de treinreis..
Bedankt!
Fiets in nachttrein??
-
- Forum-lid
Ik ben dit jaar van Basel terug naar Nederland gereisd met de citynightline. We waren er met de racefiets heen gereden. De trein had een aparte ruimte, volgens mij bijna een hele wagon groot, waar je je fiets kon neerzetten. Het zijn een soort hangsystemen, waar je je voorwiel in een haak moet hangen. De fiets hangt dan niet verticaal, maar blijft gewoon met het achterwiel op de grond staan, en in een hoek vergelijkbaar met een normaal fietsenrek. Als je geen peperdure wielen hebt, dan is het prima. Mijn wiel (en fiets) is de reis in ieder geval prima doorgekomen.
Het is wel aan te raden om je fiets op slot te zetten, dat geeft toch een fijner gevoel bij iedere tussenstop.
Het is wel aan te raden om je fiets op slot te zetten, dat geeft toch een fijner gevoel bij iedere tussenstop.
- margriet
- Forum-lid
- Locatie: Le Mont-Dore | Massif du Sancy | Puy de Dôme | Auvergne | Frankrijk
- Contact
Gebruikte ooit CityNightLine naar München. Prima bevallen. Op de terugweg inderdaad speciale fietswagon maar niet op de heenreis. Toen mochten onze fietsen in een niet in gebruik zijnde couchette. Vergeet niet om een slot mee te nemen.
Fietsgroet,
Margriet | Les Camélias
Margriet | Les Camélias
Ik ga met de citynightline van Utrecht naar Basel op 11 augustus en betaalde 41 euro (29 basistarief + 12 euro voor de fiets). De standaardtickets kun je online reserveren, het fietsticket vreemd genoeg niet. Ik heb heb telefonisch gereserveerd, was zo gedaan.johoop schreef:Even een andere vraag.
Wat kost zo,n treinreisje van af Bazel met fiets naar Nederland?
-
- Forum-lid
Het is inderdaad zeer goedkoop, het kan al vanaf 35 euro geloof ik. Je moet dan wel ver van te voren de tickets bestellen. Vorig jaar ben ik van Kopenhagen teruggegaan met de trein, en toen waren we wat laat met bestellen en toen waren de tickets ongeveer dubbele prijs.
Het fietsticket kan je inderdaad niet online bestellen, best onhandig, maar als je in Utrecht woont, zoals ik, kan je ook gewoon even langs het loket op Centraal. Of bellen, dat werkt blijkbaar ook prima.
Het fietsticket kan je inderdaad niet online bestellen, best onhandig, maar als je in Utrecht woont, zoals ik, kan je ook gewoon even langs het loket op Centraal. Of bellen, dat werkt blijkbaar ook prima.
-
- Forum-lid
Ik had nooit gedacht dat je nog meer kon meenemen in de nachttrein dan één simpel koffertje.. ik heb nog nooit zulke kleine ruimtes ervaren als in de nachttrein. Ik ging toen van Berlijn naar Nederland ook met de city night line. Maar nu ik het lees denk ik ook het zal natuurlijk wel kunnen.. Het is overigens inderdaad erg goedkoop en op de kleine ruimtes na prima te doen omdat je toch slaapt!
-
- Forum-lid
Als je met de fiets heen gaat, en met de nachttrein terug, heb je toch weinig bagage bij je, dus die beperkte ruimte is dan niet zo erg
Sterker nog, toen ik afgelopen mei van Basel terugging, was er douane controle in de trein, en ze vonden onze twee kleine rugtasjes nogal verdacht. Zo weinig bagage, dat kon toch niet, toen ik zei dat we met de fiets heen waren gekomen was het direct goed
Wij hadden overigens zitplaatsen, en van slapen is daardoor niet heel veel terechtgekomen helaas. Maar ik ben dan ook geen Mollema die overal direct in slaap valt.
Sterker nog, toen ik afgelopen mei van Basel terugging, was er douane controle in de trein, en ze vonden onze twee kleine rugtasjes nogal verdacht. Zo weinig bagage, dat kon toch niet, toen ik zei dat we met de fiets heen waren gekomen was het direct goed
Wij hadden overigens zitplaatsen, en van slapen is daardoor niet heel veel terechtgekomen helaas. Maar ik ben dan ook geen Mollema die overal direct in slaap valt.
Ik zou een mooie racefiets niet in die fietswagon ophangen, niet iedereen is daar even voorzichtig. en inderdaad zeker een slotje erop, de trein stopt midden in de nacht her en der in Duitsland. Als je een ligplaats hebt in een couchette kun je een behoorlijk grote aflegruimte gebruiken, een soort zoldertje, boven de deur/het gangpad. Daar kan je een fiets wel kwijt met de wielen eruit.