te zwaar voor een Maddux R 3.0 wielset?
Mijn zwager heeft als beginnende fietser een 2e hands Cannondale Caad 8/uit 2010 met een Maddux R 3.0 wielset gekocht. Na een aantal ritjes zijn de wielen wat krom aan het trekken. Kan het zijn dat hij met zijn ca. 95 kilo's, wat aan de zware kant is voor deze set? Ik kan nergens wat vinden over een gewichtlimiet voor deze wielset.... Heeft het nut om de wielen te laten repareren of is het verstandiger om uit te kijken naar een andere set wielen ( welke dan?) en met een redelijke prijs? Wat is het verstandigst? Namens zwagerlief, alvast bedankt!
Ik heb zelf ook een CAAD8 uit 2012. Door een tip over andere wielen voor een beter rijgedrag, (in een artikel in Fiets.nl over deze fiets) heb ik de wielen vervangen door Fulcrum Racing 3, welke in promotie stonden voor 275€. Ik weeg zelf 100kg en rij nu al 2500km zonder problemen. Voor de rest is dit een prima fiets waar ik nog lang van ga genieten.
Jan Janssen Blade & Tdf
-
- Forum-lid
Fulcrum 3 zou ik daar zeker niet aanraden voor dat gewicht. En Fulcrum 7 zijn bombproof trainings wielen voor iemand met middelzwaar gewicht maar ook niet de beste oplossing als je zwaar bent.
Iemand van tegen of over de 100 kg is het beste af met wielen die sowieso meer spaken hebben 36 of misschien 32.
Iemand van tegen of over de 100 kg is het beste af met wielen die sowieso meer spaken hebben 36 of misschien 32.
In theorie heb je gelijk met het aantal spaken, maar de Fulcrum 3's geven geen krimp bij mijn gewicht van 100kg.Fulcrum 3 zou ik daar zeker niet aanraden voor dat gewicht. En Fulcrum 7 zijn bombproof trainings wielen voor iemand met middelzwaar gewicht maar ook niet de beste oplossing als je zwaar bent.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Jan Janssen Blade & Tdf
Bedankt voor de berichten, ondertussen hebben we zwagerlief op de weegschaal gezet ( 92 kilo) en heb ik voor hem de Fulcrum Racing 7 uit 2013 besteld bij Mantel ( 149,00). Hij fietst niet erg veel en voorlopig zal hij met deze set wel zijn rondjes kunnen fietsen, volgens Mantel inderdaad "bombproof" , geschikt voor zwaardere rijders en een zeer degelijke set voor een wel hele schappelijke prijs.
- Wiliertoerist
- Forum-lid
Wat zou je iemand van 94 kg dan oa. aanraden, die tzt de standaard Reparto Corse / Maddux wil vervangen. Clinchers of 2-Way fit ?GoldenRatio schreef:Fulcrum 3 zou ik daar zeker niet aanraden voor dat gewicht. En Fulcrum 7 zijn bombproof trainings wielen voor iemand met middelzwaar gewicht maar ook niet de beste oplossing als je zwaar bent.
Een paar Zonda's zouden dan afvallen bij het maken van een keuze ?