Banden wilen niet goed om velgen
-
- Forum-lid
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50
Ik heb een Giant TCR 1 (2011) met Giant P-R2 wielen er in. Voor mij op dit moment prima wielen.
Ik heb via Marktplaats een setje nieuwe wielen gekocht als reserve voor een paar tientjes. Deze komen uit een Giant Rapid 2.
Nu heb ik 2 buitenbanden gekocht (dezelfde als die ik nu heb), maar deze willen niet lekker om de reservewielen heen. Het is net of de buitenband te groot is voor de veld. De draad komt steeds boven de velgrand uit bij het oppompen. Hoe kan dit? 28" is 28" toch? En elke racefets heeft 23 bandjes (uitzonderingen daargelaten).
Ik heb via Marktplaats een setje nieuwe wielen gekocht als reserve voor een paar tientjes. Deze komen uit een Giant Rapid 2.
Nu heb ik 2 buitenbanden gekocht (dezelfde als die ik nu heb), maar deze willen niet lekker om de reservewielen heen. Het is net of de buitenband te groot is voor de veld. De draad komt steeds boven de velgrand uit bij het oppompen. Hoe kan dit? 28" is 28" toch? En elke racefets heeft 23 bandjes (uitzonderingen daargelaten).
zo ruim mogen ze niet zitten. Maar 28" is niet 28"! Dat is nu precies waarom je maten moet gebruiken en niet die vage aanduidingen uit een verleden. 28" is geen maat. 622, dat is de maat voor de gewone racefiets met draadbanden en beide wielen moeten van die maat zijn inderdaad. Of er nu 20, 23, 25 of 28 mm banden op zitten. Ik neem even aan dat de Rapid 2 niet uit een ver verleden is.
-
- Forum-lid
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50
Nee, ik geloof 2010. Hij was wit met blauw in ieder geval.
Zou het dan 622 vs. 700 zijn?
Zou het dan 622 vs. 700 zijn?
Nee hoor, 700 is uit franse, ook onnauwkeurige, maatvoering. Allemaal overbodig geworden door ETRTO (sinds 1964). Na 1980 zijn bandenmaten echte maten, kun je nameten. Ik zou teruggaan naar de verkoper. Ik kan me niet voorstellen dat je banden in de maat 630 hebt gekregen. Toch maar even kijken. Dat zou een verklaring kunnen zijn, maar die banden zijn breder: 27-28mm op zijn minst.
-
- Forum-lid
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50
Zo ziet het er uit als ik de band heb opgepompt:
De reservewielen zijn dus in omtrek kleiner.
De reservewielen zijn dus in omtrek kleiner.
-
- Forum-lid
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 29 jan 2012 18:59
Dit heeft te maken met je binnenband ventiel. Laat er wat lucht uit lopen en probeer met twee handen de boel op z'n plek te krijgen. Ik heb vaak hetzelfde probleem gehad. Niks met verkeerde maat te maken.
-
- Forum-lid
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50
Dat heb ik al verschillende keren geprobeerd, maar zonder resultaat.
Ik heb met de reservewielen er nu bij 2 nieuwe buitenbanden gekocht. De oude buitenbanden van mijn reguliere velgen gingen om mijn reservewielen, met als resultaat bovenstaande foto. Ook na verschillende keren proberen lijkt het nog steeds of de band te groot of de velg te klein is.
De nieuwe buitenbanden gingen gelijk de eerste keer goed om mijn reguliere wielen. Dan zou je toch zeggen dat de maat niet overeen komt tussen beide sets wielen.
Ik heb met de reservewielen er nu bij 2 nieuwe buitenbanden gekocht. De oude buitenbanden van mijn reguliere velgen gingen om mijn reservewielen, met als resultaat bovenstaande foto. Ook na verschillende keren proberen lijkt het nog steeds of de band te groot of de velg te klein is.
De nieuwe buitenbanden gingen gelijk de eerste keer goed om mijn reguliere wielen. Dan zou je toch zeggen dat de maat niet overeen komt tussen beide sets wielen.
Ik zie de binnenband klem zitten onder de draad van de buitenband! Ventiel naar binnenduwen, dat moet routine zijn , en dan maar hopen dat je de buitenband niet voorgoed naar de knoppen hebt geholpen. Gezien je berichten, ben ik bang van wel: band in de kliko!bertpleizier schreef:Zo ziet het er uit als ik de band heb opgepompt:
De reservewielen zijn dus in omtrek kleiner.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16481
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Het probleem is niet de velg - band combinatie.
Jij doet wel degelijk iets verkeerd.
Zoals het nu is,
- Alle lucht uit de binnenband laten.
- Ventiel vastnemen en zo hard als mogelijk naar "buiten", tegen de binnenkant van je buitenband dus, duwen.
- Mogelijk moet je de buitenband een beetje "masseren" om plaats te maken zodat je binnenbandje, welke toch iets dikker is aan het ventiel, makkelijker naar "buiten" kan.
- Probleem opgelost en terug oppompen, als ondertussen je binnenband niet lek is natuurlijk.
Er is dus echt NIETS MIS met je banden.
Succes.
Jij doet wel degelijk iets verkeerd.
Zoals het nu is,
- Alle lucht uit de binnenband laten.
- Ventiel vastnemen en zo hard als mogelijk naar "buiten", tegen de binnenkant van je buitenband dus, duwen.
- Mogelijk moet je de buitenband een beetje "masseren" om plaats te maken zodat je binnenbandje, welke toch iets dikker is aan het ventiel, makkelijker naar "buiten" kan.
- Probleem opgelost en terug oppompen, als ondertussen je binnenband niet lek is natuurlijk.
Er is dus echt NIETS MIS met je banden.
Succes.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 24 sep 2005 20:50
Ter aanvulling: de uitstulping zit op de foto boven het ventiel, maar bij een volgende poging zit die uitstulping weer ergens anders.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16481
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Kan wel maar jij doet echt wel iets fout hoor.bertpleizier schreef:Ter aanvulling: de uitstulping zit op de foto boven het ventiel, maar bij een volgende poging zit die uitstulping weer ergens anders.
Aan je bandjes is niets mis.
Alles er af halen en volledig opnieuw beginnen lijkt me voor jou misschien het beste.
En als je dan terug begint,
- 1 Kant van de buitenband om de velg leggen.
- Binnenbandje een weinig opblazen.
- Ventiel in het ventielgat steken.
- Buitenbandje aan de kant van het ventiel er eerst opleggen.
- Dan met je handen zowel naar links els rechts je bandje er opleggen zodat je uiteindelijk stopt ongeveer rechtover het ventielgat.
- Controleren dat je binnenbandje nergens gekneld zit.
- Bandje opblazen.
- Wiel in je fiets steken en fietsen.
Succes
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend