Leunen / Druk verminderen op het stuur.
Dag cyclisten,
Na een lange periode niet gefietst te hebben, kan ik eindelijk weer op de pedalen.
Nu lukt het afstellen van mijn nieuwe fiets vrij aardig alleen oefen ik te veel druk, leun te veel op mijn stuur, ik moet mij als het ware steeds opdrukken, dat fietst dus niet echt fijn, plus een blessure is snel opgelopen.
Van eerder ben ik gewend om het stuur zo ontspannen mogelijk te hanteren, dat wil ik nu dus graag weer.
Na een dag sleutelen ben ik even de weg kwijt nu, om meer in balans op de fiets te zitten, moet mijn zadel naar voren of naar achteren? Door het materiaal van tegenwoordig ben ik niet helemaal zeker. Dacht door mijn ervaring van eerder dat het afstellen wel mee zou vallen, maar twijfel nu toch. Mijn fiets heeft een Pro XLT zadelpen en het zadel is een Pro Condor.
Groet,
M
Na een lange periode niet gefietst te hebben, kan ik eindelijk weer op de pedalen.
Nu lukt het afstellen van mijn nieuwe fiets vrij aardig alleen oefen ik te veel druk, leun te veel op mijn stuur, ik moet mij als het ware steeds opdrukken, dat fietst dus niet echt fijn, plus een blessure is snel opgelopen.
Van eerder ben ik gewend om het stuur zo ontspannen mogelijk te hanteren, dat wil ik nu dus graag weer.
Na een dag sleutelen ben ik even de weg kwijt nu, om meer in balans op de fiets te zitten, moet mijn zadel naar voren of naar achteren? Door het materiaal van tegenwoordig ben ik niet helemaal zeker. Dacht door mijn ervaring van eerder dat het afstellen wel mee zou vallen, maar twijfel nu toch. Mijn fiets heeft een Pro XLT zadelpen en het zadel is een Pro Condor.
Groet,
M
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Heb je een zadelpen met of zonder setback? Zorg dat het zadel waterpas staat, wanneer je punt van het zadel wat naar beneden staat leun je ook meer op je stuur. Plaats eens een paar foto's van je huidige setup, dan kunnen we wat meer vertellen over zadelstand, stuurpenlengte en bv diep zitten.(misschien paar spacers onder stuurpen).
-
- Forum-lid
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 20 sep 2012 08:24
Heb zo`n idee dat je zadel niet waterpas staat maar omhoog. Maakt niet uit mijn zadel staat meer duikend.
-
- Forum-lid
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 20 sep 2012 08:24
Is toch normaal een testfiets van Shimano?????
Het zadel staat nu inderdaad iets omhoog, heb verschillende variaties geprobeerd, zonder het gewenste effect.
Het leek mij daarom verstandiger om de fiets even aan de kant te zetten.
Inderdaad dit is een testfiets van Shimano. Tijdens mijn speurtochten op het internet om info te krijgen over de verschillende merken die er tegenwoordig zijn, kwam ik deze ook tegen en was helemaal verliefd op de kleur.
Later kwam ik er pas achter dat dit een testfiets is, gemaakt door Shimano. Heb dus een dealer bezocht en die wou er wel afstand van doen. Ik blij met een fiets in een knallende kleur en als leuk toetje, het elektronisch schakelen.
Het leek mij daarom verstandiger om de fiets even aan de kant te zetten.
Inderdaad dit is een testfiets van Shimano. Tijdens mijn speurtochten op het internet om info te krijgen over de verschillende merken die er tegenwoordig zijn, kwam ik deze ook tegen en was helemaal verliefd op de kleur.
Later kwam ik er pas achter dat dit een testfiets is, gemaakt door Shimano. Heb dus een dealer bezocht en die wou er wel afstand van doen. Ik blij met een fiets in een knallende kleur en als leuk toetje, het elektronisch schakelen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 20 sep 2012 08:24
Ik heb er ook een dag op gereden. Het viel mij wel op dat ik hem zwaarder vondt dat mijn eigen fiets. Maar hij is zeker mooi.
@roadslave1954: Dank, leuk dat je deze fiets kent. Kan best zijn dat deze fiets wat zwaarder is, maar zijn bereider heeft veel meer te kampen met gewicht Dat wil ik dus door te fietsen in elk geval terugbrengen naar zo'n 92 / 94.
Ben 1.85 en vrij fors gebouwd, plus ik stam nog uit de tijd dat Reynolds 531 tubing als zeer licht werd ervaren
Deze fiets is voor mij dus een vedergewicht. Plus voor mijn einddoel, het weer meerijden met een tourclub is deze fiets wel geschikt.
@Rey953: Stuurpen omdraaien? ehm.. denk dat die optie voor mij iets te ver is gegrepen. Zadel beetje hoger en lager, stuur wat naar voren en achteren prima, maar denk dat mij op dit moment de kennis ontbreekt en de moed om die optie te proberen. Kan volgende week natuurlijk altijd een afspraak maken met de dealer, maar ja heb je eindelijk een nieuwe fiets, dan wil je er ook op rijden. In elk geval bedankt voor de tip, zal hem zeker onthouden.
Ben 1.85 en vrij fors gebouwd, plus ik stam nog uit de tijd dat Reynolds 531 tubing als zeer licht werd ervaren
Deze fiets is voor mij dus een vedergewicht. Plus voor mijn einddoel, het weer meerijden met een tourclub is deze fiets wel geschikt.
@Rey953: Stuurpen omdraaien? ehm.. denk dat die optie voor mij iets te ver is gegrepen. Zadel beetje hoger en lager, stuur wat naar voren en achteren prima, maar denk dat mij op dit moment de kennis ontbreekt en de moed om die optie te proberen. Kan volgende week natuurlijk altijd een afspraak maken met de dealer, maar ja heb je eindelijk een nieuwe fiets, dan wil je er ook op rijden. In elk geval bedankt voor de tip, zal hem zeker onthouden.
Volgens mij moet bij teveel druk op je stuur, het zadel iets naar achter. Je kunt dat zelf testen: buk en steun met gestrekte armen je handen op een tafel o.i.d. Als je dan naar voren schuift voel je meer druk op je handen, ga je daarentegen naar achter, dan verminderd de druk.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Afstelling van de fiets is op het eerste oog niet abnormaal, zorg alleen dat je zadel waterpas staat en nog iets naar achter. Ik denk dat je moeite hebt met de drop van zadel/stuur, maw dat je stuur wat dieper staat dan je gewend bent. Je kan echter alleen je stuurpen omdraaien waardoor je stuur wat hoger komt en je niet zo diep (valt echt wel mee) komt te zitten.
Leuk om de DI2 zo in het wild te zien.
Ik denk dat het nu nog onwennig voelt,en dat je stuur bij je andere fiets wat hoger (hoog) stond. Ga eerst een aantal ritjes met de kleine wijzigingen fietsen en kijk hoe dat bevalt.
Succes.
Leuk om de DI2 zo in het wild te zien.
Ik denk dat het nu nog onwennig voelt,en dat je stuur bij je andere fiets wat hoger (hoog) stond. Ga eerst een aantal ritjes met de kleine wijzigingen fietsen en kijk hoe dat bevalt.
Succes.
Dank vsopking en scottpch,
Zal het zadel waterpas zetten en vervolgens streepje bij streepje naar achteren werken, scheelt een hoop dat ik in
elk geval weet dat ik niet naar voren moet. Mijn probleempje zal voornamelijk in het zadel zitten, normaliter zou je zonder problemen met losse moeten kunnen fietsen, jackje e.d. aandoen. Maar nu stond er zoveel druk op het stuur, dat het beginnen loslaten van je stuur er al voor zorgde dat ik naar links of rechts stuurde, da's nie goed
Nogmaals dank en laat nog wel even weten of het mijzelf gelukt is, in elk geval weer wat geleerd.
Zal het zadel waterpas zetten en vervolgens streepje bij streepje naar achteren werken, scheelt een hoop dat ik in
elk geval weet dat ik niet naar voren moet. Mijn probleempje zal voornamelijk in het zadel zitten, normaliter zou je zonder problemen met losse moeten kunnen fietsen, jackje e.d. aandoen. Maar nu stond er zoveel druk op het stuur, dat het beginnen loslaten van je stuur er al voor zorgde dat ik naar links of rechts stuurde, da's nie goed
Nogmaals dank en laat nog wel even weten of het mijzelf gelukt is, in elk geval weer wat geleerd.